الأربعاء، 7 سبتمبر 2011

حكم القلب ... الحلقة 17

الحلقة 17
بدأ خالد التصوير وكان بيعامل حنان كزميلة فقط
ولكنه فوجئ بحنان بتتعامل بود شديد وكأنها اخر مرة منزلتش من عربيته مقموصة لما صارحها ان اللى حصل بينهم غلطة مش حب
حنان بتتقرب منه اوى ولطول المدة اللى بينهم بدأ يتعامل معاها زى مابيتعامل مع باقى زملاءه بالهزار والضحك والصداقة
بعد كام يوم وهما ماشيين من التصوير
"خالد مش هتوصلنى"
"اتفضلى"
وركبت معاه حنان وهما فى الطريق
"انت بتعاملنى كده ليه"
"بعاملك زى مابعامل كل الناس"
ومدت ايدها على كتفه وقربت منه كأنها هتحضنه
"يعنى موحشتكش"
"حاسبى ياحنان انا سايق"
"وايه يعنى"
وبعد ايديها عنه
"بصى انا كنت صريح معاكى... انا غلطت والغلط ده مش هيتكرر تانى... ياريت تفهمى كده كويس"
"يبقى انا مش عاجباك"
"ياستى انتى تعجبى اى حد ... بس انا مش عايز تبقى بيننا علاقة اكتر من الزمالة"
"وانا بحبك"
"وانا بحب واحدة تانية ومش هخونها"
"للدرجة دى...خلاص سيبنى احبك ومتصدنيش كده"
"انتى حرة فى احساسك ومتستنيش منى اكتر من كده"

نهى وخالد بيتكلموا يوميا وبيحاول يروح لها يوم فى الاسبوع حتى وهو مشغول يورح الصبح فى معاد المدرسة ويرجع على التصوير
"اخبار شغلك ايه ياخالد"
"تمام"
"والقصة حلوة ولا قصتى كانت احلى"
"معشتش ولا هعيش جو تصوير كنت سعيد فيه قد الفيلم بتاعنا كانت احلى ايام حياتى"
"البطلة اللى قدامك عملت ايه قبل كده"
"عملت ادوار بسيطة.. بس ممثلة كويسة"
"حلوة؟؟"
"ليه بتسألى...انتى بتغيرى عليا"
"ومغيرش ليه مش جوزى"
"متقلقيش انا بحبك انتى بس"
"انا عايزاك معايا فى مشوار تفضيلى نفسك فيه"
"خير "
"عم بابا راجع من امريكا الشهر الجاى... بابا بيحبه اوى وبيسمعله انا بقول نروح له انا وانت ونقوله على موقف بابا مننا وهو يحاول معاه يمكن يوافق"
"وهو عم باباكى لسه عايش"
"انا بتكلم فى ايه وانت بتقول ايه... ماهو مش قد جدى يعنى ده اكبر من بابا ب10 سنين بس ... اللى خلانى افكر نكلمه انه متفتح وبيسمع للى قدامه وزى ماقلتلك بابا بيسمع كلامه اوى"
"خلاص انا معاكى طبعا... بس هنقول اننا اتجوزنا"
"لا طبعا...هنقول اننا بنحب بعض ونحكى كل حاجة الا موضوع الجواز ده"
"وساعة كتب الكتاب هنعمل ايه"
"مش عارفة... بس ممكن نتطلق قبلها ونكتب الكتاب تانى قدام بابا"
"لالالا طلاق ايه؟؟؟هو انا اقدر ابدا"
"ولا انا اقدر بس بدل ده السبيل الوحيد قدامنا يبقى لازم نسلكه"
"وحياة ابوكى يا شيخة ترحمينى من نسلكه والسبيل والحاجات الفكسانة دى"
"ههههههه دى لغة عربية ارحمنى انت من فكسانة وكده"
"خليكى انتى فى لغة الضاد وسيبيلى لغتى انا كده بيس"

خلال التصوير كانت حنان بتحاول تقرب من خالد رغم صده ليها
وبدأ فريق العمل يلاحظوا قربهم من بعض ... وبدأت بعض الهمسات عن وجود علاقة بينهم... وخاف خالد للموضوع يوصل للصحافة... وحصل اللى كان خايف منه بس بطريقة تانية
"انا شايف ليكى حوار فى مجلة مشهورة ياحنان"
"اه...انت قريته"
"بس ايه اللى انتى قولتيه ده"
"ايه؟؟"
"بتقولى انك عايشة قصة حب مع حد معروف"
"وهو مفيش معروف ولا مشهور غيرك"
"طيب متلعبيش معايا بالنار ياحنان احسنلك"
"انا مبتهددش ياعم النجم"
وسابته حنان ومشيت بكل جرأة وعناد

بعد شهرين تقريبا وفى اواخر تصوير الفيلم وفى مكالمة
"خالد عايزة اقولك حاجة هتفرحك اوى"
"يارب خير"
"انا حكيت لعمو على موضوعنا وقلت له انت بتحبنى قد ايه وعملت ايه مع بابا ومع ذلك رفض"
"ها طمنينى معانا ولا مع الناس التانيين"
"لاااااا مش معانا وبس"
"اومال علينا"
"بطل بقى واسمع للاخر... انا كنت فاكرة انه هيقولى يقابلك ويتعرف عليك وكده"
"اومال هو كمان مش عايز يعرفنى"
"لا ... سألنى انتى بتحبيه قلت له اه...راح اقنع بابا وبابا موافق يقابلك وتتكلموا فى التفاصيل"
"يخربيت جمال اخبارك...ابوسك يا بت"
"يا قليل الادب"
"علشان عايز ابوسك"
"لا علشان بتقولى يابت"
"بصى بقى انا فاضل اسبوع واخلص الفيلم ده واجى طااااااير على الحاج ثابت العسل"
"مستنياك يا حبيبى"

خالد كان طاير من الفرحة ومستنى الايام تعدى بسرعة علشان يروح يتكلم فى تفاصيل ارتباطه العلنى بنهى
وفى نفس اليوم بالليل... جت حنان عنده فى البيت
"حنان؟؟؟ ايه اللى جابك"
"عايزاك فى موضوع مهم ومينفعش حد يعرف"
"متهيالى مفيش بيننا اسرار"
قالها ومشى بعيد عنها بعدم اهتمام
"انا حامل"
وقف خالد ولف لها وشه
"نعم يااختى بتقولى ايه"
"بقولك حامل"
"وانا مالى ماتروحى تفرحى ابوه"
"ماانا جيت افرحك اهو"
مسكها خالد من دراعها بكل قوة
"بت انتى اوعى تكونى فاكرانى اهبل... انتى ياماما شكلك مش عارفة ابوه مين قلتى تلزقيهولى"
خلصت نفسها منه
"لا عارفة كويس انك ابوه"
"بأمارة ايه...هو انا كنت اول واحد...العبى بعيد ياشاطرة"
"بص بقى اوعى تكون فاكرنى هتهدد بالكلمتين بتوعك دول... متعملش معايا صايع"
"لأ معاكى والاشكال اللى شبهك صايع اوى ومش هتاخدى معايا حق ولا باطل"
"يكون فى علمك هما يومين ياتكتب عليا... يافضيحتك هتكون فى كل الجرايد"
"ده انا اقتلك ولا انك تلبسينى عيل ابن حرام"
"لا خوفتنى...هما يومين بس"
ومشيت حنان وسابته واقف مكانه مش مصدق جبروتها

هناك 6 تعليقات:

  1. يا لهوووووووووي

    ردحذف
  2. علي راي نهوي ياحووووووووووووووووووووووووووووووووووووستييييييييييييييييييييييييييييييييييي

    ردحذف
  3. يانهار اسود

    ردحذف
  4. سلامتها ام حسن

    جى جى

    ردحذف
  5. يالهووووووووووووووى

    ردحذف
  6. يخربيييييييتك يا حناااان

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى