الخميس، 8 سبتمبر 2011

حكم القلب ... الحلقة 18

الحلقة 18
قعد خالد يفكر هيتصرف ازاى مع حنان
واضح انها واثقة فى كلامها جدا...وهو يضمن منين
وجرى على التليفون يكلم نهى ويهرب ليها من تفكيره
"حبيبتى محتاجك جنبى اوى"
"مالك ياحبيبى"
"متضايق"
"من ايه احكيلى"
وخاف خالد يحكى لها
"شوية خلافات فى الشغل كده...حددتى معاد مع باباكى"
"ايوه الاسبوع الجاى"
"بصى انا هكلمه على اننا نتجوز على طول انا الشقة هنا جاهزة والشقة عندك جاهزة...يعنى بالكتير اسبوع ونبقى مع بعض"
"ان شاءالله ياحبيبى...بس هنعمل ايه فى كتب الكتاب"
"هو مفيش غير حكاية الطلاق دى"
"اعتقد مفيش"
"خلاص لما نحدد معاد كتب الكتاب هطلقك قبلها بيوم...ولو انها صعبة عليا اووووى"
"معلش ياحبيبى هانت خلاص اللى خلانا نتحمل المشاكل اللى فاتت دى كلها خلاص هى موضوع كتب الكتاب يعدى قدام بابا وكله هيبقى كويس"
"يارب...اللى جاى يبقى كويس"

المشاهد الاخيرة فى الفيلم واللى كانت بين خالد وحنان
كان بيبذل مجهود كبير فى انه يسيطر على نفسه ويمثل الحب وهو يكن لها كل كره واحتقار واشمئزار
وعدت الايام وخلص التصوير... واطمن خالد ان فات اكتر من 5 ايام وحنان سكتت خالص
فاتأكد انها مكنتش صادقة فى كلامها او يمكن مفيش حمل اصلا
وملحقش يفرح ببعدها عنه لما لقاها خارجة وراه من البلاتوه
"اخدت قرارك ولا لسه"
"قرار ايه؟؟ انا كلامى مرة واحدة وقلتلك مليش دعوة"
"ده اخر كلام عندك"
"ايه هتفاصلى معايا .. اه اخر كلام عندى...غورى بقى ومش عايز اشوف وشك تانى"
"هتندم ياخالد"
"يالا يابت فى داهية"
وزقها خالد وركب عربيته واتصل بنهى
"نهى حبيبتى وحشتينى"
"وانت كمان ياحبيبى...بابا مستنيك بعد بكرة"
"بصى انا خلصت وهطلع على شقتنا دلوقتى...مش هينفع تيجى اشوفك"
"انا نازلة اشترى شوية حاجات...ممكن اعدى عليك بس مقعدش كتير..علشان انت وحشتنى بس"
"ماشى...اول مااوصل هكلمك"

لما اتقابلوا خالد ونهى فى بيتهم... كانوا مشتاقين لبعض وفرحانين ان خلاص كلها ايام ويبقوا مع بعض باقى العمر وقدام كل الناس
اخدها خالد فى حضنه وهو حاسس بالذنب ناحيتها
"اوعى فى يوم تزعلى منى وانا اوعدك مش هزعلك ابدا"
"ربنا مايجيب زعل ياخالد...انا فرحانة اوى ان بابا وافق اخيرا"
"الحمدلله...ربنا يتمم لنا بخير"
وفعلا مطولتش نهى عنده بس كان طول الوقت اخدها فى حضنه ومش عايز يسيبها..زى الطفل المتعلق بمامته وخايف تبعد عنه

بعد نهى مانزلت من عنده بحوالى ساعتين... تليفونه رن برقم غريب
"الو...ا\خالد"
"ايوه مين معايا"
"انا سلمى صحفية فنية...كنت عايزة اسال حضرتك بخصوص الكلام اللى بتقوله الممثلة حنان"
"كلام ايه"
"هو حضرتك مش متابع ان من ساعة نزل خبر من حنان فى كتير من المواقع انك على علاقة غير شرعية بيها وانها حامل وانك بتنكر نسب الطفل ليك"
واتنرفز خالد وزعق
"ايه الكلام الفارغ ده... انتى وهى مجانين ولا ايه؟؟؟ وازاى بالسرعة دى خبر زى ده يتنشر"
"اهدا لو سمحت...انا بتصل بيك علشان اعرف ردك وانشره"
"معنديش رد غير انها كدابة"
وقفل مع الصحفية واتصل بحنان
"ايه اللى عملتيه ده يا زبالة"
"اهدا يابابا ليطق لك عرق"
"ايه ده مش معقول انتى واطية ورخيصة اوى كده"
"لم لسانك الزفر ده عنى ...انا جيت لك بالحسنى والتفاهم وانت اللى رفضت"
"تفاهم... هو انتى مجنونة اتجوز واحدة زيك كل ساعة فى حضن راجل وكمان عايزة تنسبيلى عيل مش معروف ابوه من كتر اللى تعرفيهم"
"مش هرد عليك ...ابقى شوف الرد فى فضايحك اللى هتملا الجرايد والمجلات يا نجم"
وقفلت التليفون فى وشه ومسك التليفون ورزعه فى الارض بحركة عصبية منه

نهى بعد مارجعت من المدرسة كانت بترتب الهدوم اللى هتلبسها فى زيارة خالد ليهم بكرة... لما سمعت صوت باباها بيفتح الباب وبيزعق
"نوهاااااااااااااااااااااااااااااااااا"
وخرجت نهى تجرى من اوضتها... كان ماسك جرايد...حدفهم فى وشها وهو بيزعق
"شفتى اللى عايزة تتجوزيه...اقرى فضايحه وشوفى"
ومسكت الجرايد وكل ماتفتح صفحة الفن تلاقى الخبر
"لالا مش ممكن انا متأكدة ان فيه حاجة غلط"
واتصلت نهى بخالد...كانت بتعيط وصوتها مخنوق من الكلام اللى قراته
"خالد... فهمنى ال..."
"انتى قريتى؟؟"
"ايوه...الكلام ده صح؟"
"طيب اهدى بس وانا هقولك على كل حاجة"
"قول ياخالد... قول انهم بيكدبوا والكلام ده فبركة"
"دى غلطة يانهى...غلطتى الوحيدة بعد ماعرفتك والله الغلطة الوحيدة بعد ماعرفتك"
ووقعت نهى مغمى عليها
وسمع خالد صوت مامتها بتصرخ وباباها بينده عليها

لما وقعت نهى واغمى عليها...باباها ومامتها اخدوها المستشفى
فى الوقت ده كان خالد راح يشوف ايه اللى حصل لنهى... عرف من جيرانهم انها تعبت وراحت المستشفى
لما وصل خالد المستشفى شاف باباها ومامتها
"نهى فين"
الاب"انت ايه اللى جابك هنا...امشى من هنا"
"مش همشى الا لما اطمن عليها...هى فين"
ردت الام وهى بتعيط"الدكتور بيكشف عليها جوه"
الاب"انا كلامى صح من الاول انت مش راجل محترم والحمدلله اننا عرفنا فى الوقت المناسب اخرج من حياتنا بقى "
"انا بحب نهى ومش هسيبها"
"هى عافية...هى نفسها بعد اللى عرفته اكيد مش هتبقى عايزة تسمع اسمك"
"لازم اشوفها وافهمها اللى حصل...انا بقولك بحبها ومش هسيبها"
"لا بقى يبقى لازم اتصل بالنجدة تنجدنى من سخافتك وبرودك ده"
"والله لو جبتلى كتيبة ماهتحرك واسيب مراتى"
"مراتك؟؟"
"ايوه..نهى تبقى مراتى على سنة الله ورسوله"

هناك 9 تعليقات:

  1. انتظرواااااااااااااااا
    الحلقة الاخييييييييييرة
    بكرة ان شاءالله

    ردحذف
  2. ربنــــــــــــا يستر و أبوها ميموتهاش :(:(

    ردحذف
  3. يلهووووووووووووووووووى انا عارفة ايه الى مصبرنى

    ردحذف
  4. ادعولها يابنااااااااااات

    ردحذف
  5. هههههههههههه يارب تولد

    ردحذف
  6. يالههههههههههعهههههههههههههههههعهووي صوتي ياللي انتي مش معانا

    ردحذف
  7. يالهــــــــــــووووووى ربنا يستر مع باباها

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى