الخميس، 29 سبتمبر 2011

عمارة 8... الحلقة 2

الحلقة 2
بعد ما اشترت نهلة ومامتها الهدوم...وهما راجعين وطالعين على السلم
"تعالى نعدى على سامية شوية"
وخبطت ام حسين على شقة 3
ام حسين"ازيك يااسلام... ماما فين"
اسلام"جوه ياطنط اتفضلى"
ودخلوا ام حسين ونهلة لسامية وقعدوا كلهم مع بعض واسلام معاهم
ام حسين"نزلت مع نهلة نجيب هدوم للكلية... انتى عارفة ابوها مش بيستخسر فيها حاجة"
سامية"عارفة طبعا ربنا يخليهولكوا"
ام حسين"قومى يانهلة افتحى الشنط وفرجى سامية واسلام على الهدوم اللى جيبتيها"
وقامت نهلة ونفذت كلام مامتها...ومسكت كل طقم وتفرجه لهم
واسلام يتفرج بدون تركيز لام كل تركيزه على الساعة اللى قدامه
سامية"مبروك ياحبيبتى عقبال فستان الفرح"
ام حسين"يارب ان شالله.. دى امه داعياله اللى هياخد نهلة...شطارة وعقل وابوها مجهزها من مجاميعه"
سامية"ربنا يرزقها بابن الحلال...اقوم اعمل الشاى"
ام حسين"تقومى فين...قومى يانهلة انتى اعملى الشاى"
ودخلت نهلة المطبخ تعمل الشاى
وقام اسلام دخل البلكونة وهو كل شوية يبص فى الساعة
لما نهلة خلصت الشاى وقدمته لمامتها وسامية...اخدت شاى اسلام ودخلت له البلكونة
"اتفضل الشاى يااسلام"
"شكرا"
"انت معندكش شغل النهاردة"
"لا...وهسيب الشغل من اول الشهر اجبارى"
"اترفدت"
"اترفدت ايه بس...بابا مش عايزنى اشتغل علشان اركز فى المذاكرة"
"وانت زعلان ليه"
"خلاص لا زعلان ولا فرحان...ادينى ساكت اهو"
"شفت الهدوم الجديدة...ايه رأيك فيها"
"بصراحة وحشة"
"وحشة ليه"
"طريقة لبسك يانهلة مش بتعجبنى ولولا انى عارفك كويس كنت قلت عليكى بنت مش كويسة"
"وانا لبست ايه مختلف عن باقى البنات"
"وهو انتى لازم تقلدى وخلاص...البنت لازم تكون جوهرة محفوظة وميشوفهاش غير اللى يستاهلها...مش تبقى مشاع الكل يتفرج عليها"
"لو عايزنى اروح اغيرهم ...اروح"
"انا بنصحك علشان انتى غالية عليا ...انما مش بقولك البسيهم او لأ...انتى حرة"
وسكتت نهلة..واسلام.. وهما الاتنين واقفين جنب بعض فى البلكونة
وابتسم اسلام لما شاف نيفين ظهرت من اول الشارع وتابعها بعينيه لحد ما دخلت العمارة

"اهلا ياجمال.. ايه بس اللى انت جايبه للعيال ده"
"دى حاجة بسيطة ياسلوى... وبعدين مش ولادك هما ولادى... الخال والد"
"طبعا ياحبيبى ...ربنا يديك يارب"
"انا متضايق وملقيتش حد غيرك اتكلم معاه"
"اتكلم...مالك ياخويا"
"انعام بتلح عليا فى حكاية كفالة طفل يتيم"
"طيب وماله "
"وانا ايه اللى يخلينى اربى عيل غريب...وانا اقدر اتجوز واخلف"
"انا بقالى فترة عايزة اكلمك فى الموضوع ده بس محبيتش اعمل مشاكل بينكم...انا شايفة ان حقك تتجوز وتخلف وتشوف عيالك وخصوصا انك مأثرتش معاها فى حاجة... بس انعام بتحبك اوى وبتغير عليك.. مش لازم تقولها"
"انا لسه بفكر وقلت افضفض معاكى قبل مااخد اى قرار... بس مينفعش مقولهاش...لانى مش عايز جواز فى السر واحدة اروح لها ساعتين سرقة فى اليوم...لا انا لو اتجوزت لازم اعدل دى زى دى... ابات هنا وابات هنا"
"وهتقدر على مصاريف بيتين...وتتجوز فين"
"من ناحية المصروف العادى...اه اقدر انما المشكلة هتبقى فى شراء شقة وعفش والذى منه ... سيبيها لله اكيد هيكون لها حل ان شاءالله... انا كنت باخد رايك من حيث المبدأ...خفت اكون بتفكيرى ده بظلمها"
"هى اكيد هتبقى صدمة كبيرة عليها بس برضه ده حقك"
"ريحتينى ربنا يريح قلبك"
"وبالنسبة لو احتجت فلوس...فلوسى اللى ورثتها لسه موجودة زى ماهى انا عارفة انك صرفت ورثك كله فى عمليات وعلاج انعام... لو احتجتهم مشوار صغير للبنك ويكونوا معاك"
"ربنا يخليكى ليا ...مع انك اختى الصغيرة بس بتحسسينى انك امى"
"امك بس...الله يسامحك... انا امك واختك وبنتك ولا ايه"
"طبعا ياحبيبتى...يالا اقوم انا وابقى سلميلى على جوزك البراوى ده"
"معلش والله هو مقصر معاك بس يدوب بيلحق ينام بالعافية"
"ربنا يخليكوا لبعض"

تانى يوم ونيفين راجعة من المدرسة... وطالعة السلم قابلت اسلام نازل
"ازيك يانيفين...عاملة ايه"
"كويسة الحمدلله...ازيك وازى طنط وعمو"
"كويسين الحمدلله... ابقى تعالى مع مامتك انتى من زمان مجيتيش"
"معلش انت عارف المذاكرة والمدرسة...ربنا يهون بالسنة دى"
"ان شاءالله ربنا ينجحك... بقولك الدرس اللى بترجعى منه متأخر اوى ده فين؟؟"
"انهى درس"
"بتاع الجمعة اللى بترجعى منه الساعة 11بالليل"
"وانت عرفت منين"
"مفيش حاجة تخصك انا معرفهاش... هو فين علشان كده متأخر اوى وانا خايف عليكى"
"متقلقش مش هروحه تانى...اتنقلت مجموعة تانية بدرى "
"كده احسن...افتحى البلوتوث عايز ابعت لك اغنية جبتها مخصوص علشانك"
"اغنية ايه؟"
"ابقى اسمعيها لما تطلعى البيت... وحاولى تبقى تيجى مع مامتك علشان نقعد مع بعض زى زمان"
"ان شاء الله هحاول... خلاص الاغنية وصلت..سلام"
ولسه نيفين هتطلع...لقت اسلام بيمد ايده يسلم عليها... سلمت عليه حست انه طول فى السلام...شدت ايدها وطلعت تجرى على السلم

اول ما دخلت نيفين البيت فتحت التليفون علشان تعرف ايه الاغنية دى...يمكن اغنية جديدة؟؟؟
واول ما اشتغلت الاغنية...سمعت محمد منير
يا بنت يا ام المريلة كحلي
يا شمس هاله و طاله من الكوله
لو قلت عنك في الغزل قوله
ممنوع عليا ولا مسموحلي

أنا أحب أقول الشعر في الحلوين
و الحلو أقوله يا حلو في عيونو
و لو ابتديت بشفايفك النونو
ما يكفنيش فيهم سبع دواوين

يا ملاك يا جنيه يا ست الحسن
يعجبني توهانك في أحلامك
يعجبني شد الخصر بحزامك
يعجبني أخذك للكتب بالحضن

هناك 11 تعليقًا:

  1. احلى حاجة محمد منير المريلة الكحلى فى الجون مع الموقف
    الى الامام



    حسن علده

    ردحذف
  2. ههههههههههههه ....شغال يا دندن ...كده هتابعها ...و احلى حاجة وجود منير فالقصة

    ردحذف
  3. انا يادينا متابعة جديدة معاكي وحبيت قصصك اووووووي يادينا وحبقا متابعاكي علي طول

    ردحذف
  4. hea 7lwa bs ml3'bta shwea
    tu2aa

    ردحذف
  5. يا منير يا جامد جاية تمام الاغنية دى.....

    ردحذف
  6. الواد طلع رومانسى

    درش

    ردحذف
  7. بجد قصصك جميلة جدا انا قريت منهم كتير جداواول حاجة قريتها كانت اقوى حب واثرت فيا جدا على فكرة بس ياريت لو تقوليلي اسماء القصص بتاعتك كلها ايه عشان اقرأهم كلهم وميرسي جدا لادائك الرائع

    ردحذف
  8. حلوة الاغنيه :D

    Marwa#

    ردحذف
  9. دى اول قصة اقراها عايزة اعرف اسامى باقى القصص علشان اقراها ارجو الرد

    ردحذف
    الردود
    1. حكم القلب
      تحت سقف واحد
      آر
      الحب الملعون
      كان حلم
      هل يشفع الحب
      اشجان
      اقوي حب
      لسه بحب
      فوق احتمالي

      حذف
  10. جميلة جدا

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى