السبت، 1 أكتوبر، 2011

عمارة 8... الحلقة 3

الحلقة 3
بعد ماسمعت نيفين الاغنية... ابتسمت بفرحة
الاغنية كلماتها جميلة واكيد اسلام يقصدها هى
راحت وقفت قدام المراية وهى بالمريلة الكحلى
وقعدت تستعيد كلامه ليها تانى كلمة كلمة
اول مرة تاخد بالها من كلامه ...كلامه الحلو ده
لما جت ميرفت من الشغل... وهما فى المطبخ بيحضروا الغدا
"ماما اخبار طنط سامية ايه"
"كويسة"
"من زمان مشفتهاش...لما تكونى رايحة لها خدينى معاكى"
"لما تبقى فاضية نطلع لها..انا بروح لها اى وقت"

فى شقة 4
"نهلة...بت يانهلة"
"نعم ياماما... لما نكون عند سامية عايزاكى تخفى شوية"
"اخف ازاى يعنى"
"يعنى من غير مااقولك تعملى اى حاجة ...مواعين ولا تنشرى الغسيل ولا ترتبى حتة...اى حاجة من دى"
"ماانا بعمل كل ده وريحى نفسك شكله ع الفاضى"
"فاضى ليه؟؟اسمعى الكلام بس هو احنا هنلاقى زى اسلام"
"ماشى مش هنلاقى زيه بس واضح ان مش فى دماغه خالص"
"هو قالك حاجة"
"من غير مايقول...لما بنكون عندهم بيقعد معانا كده دقايق من باب الذوق ويقوم يقفل اوضته عليه"
"استمرى انتى بس من ناحية وكلامى من ناحية وانا عارفة ان سامية وحامد بيحبوكى ومش هيلاقوا احسن منك"
"طيب ربنا يسهل"

فى شقة 1
"مالك ياجمال...ايه اللى شاغلك اليومين دول"
"مفيش حاجة"
"اومال ليه دايما سرحان وكلامك بقى قليل"
"مش ملاحظة انك بقيتى اخدة بالك منى اوى"
"وايه الجديد..ماانا طول عمرى اخدة بالى منك...هو انا عندى حد تانى اهتم بيه..لو كان اهتمامى ده مضايقك وافق على طلبى وانا يجيلى اللى يشغلنى"
"انتى مش بتزهقى من الموضوع ده... مش عايز كلام تانى فيه"
ورن جرس التليفون
"الو... يا ستار يارب.. اه طبعا جاى معاكوا...ساعة بالظبط واكون عندكم...مع السلامة"
"مين؟؟فى ايه؟"
"ده محسن زميلى بيقول ان جوز هدى زميلتنا عمل حادثة وبيجمعنا علشان نروح نزوره"
"انت تعرفه"
"لا محدش فينا يعرفه..بس نعرفها هى"
"وايه لزومه يعنى"
"اولا زيارة المريض يا حاجة ثانيا هدى ظروفها تعبانة واكيد محتاجة حاجات كتير فمحسن بيلم مننا علشان نساعدها"
"ربنا يقدرك على فعل الخير"
"مع انى حاسس بتريقة...بس وماله ربنا يجازينا خير"

فى شقة 3
اسلام قاعد فى اوضته...وبيسمع نفس الاغنية اللى بعتها لنيفين
"اسلام ياحبيبى...قاعد لوحدك ليه"
"بسمع اغانى شوية ومش عايز اضايقك وانتى بتتفرجى على التليفزيون"
"طول عمرك حنين ربنا يخليك ليا...قولى بقى بتسمع ايه"
"اغانى"
"بس انا سامعة اغنية واحدة بتعيد فيها بقالك ساعة"
"عادى ياماما اصل الاغنية حلوة"
"هى حلوة فعلا...خدت بالك من ام حسين"
"مالها"
"شكلها عايزاك لنهلة"
"لالالا نهلة ايه"
"مالها نهلة...هى وحشة"
"مش موضوع حلوة ولا وحشة...انا بحب نهلة زى اختى متنسيش اننا متربيين مع بعض من يوم مااتولدت واحنا مختلطين يعنى مفيش فى قلبى ناحيتها اكتر من اخت.. وبعدين بحس ان دماغها فاضية عايزة تلبس زى فلانة وتعمل شعرها زى فلانة...وانا محبش كده"
"بس والنبى شاطرة وبتحبك"
"ياماما ماهى لازم تحبنى زى اخوها...ولا بلاش اخوها ده اعوذبالله من سيرته"
"انا مش عارفة الواد ده جرى له ايه من بعد الاعدادية"
"ياماما ده اتلم على شوية عيال بيشربوا وحرامية وهو مكنش المفروض يبقى وسطهم...عم ابراهيم طول عمره راجل طيب ومحترم وكل الناس بتحبه"
"على رأى المثل يخلق من ضهر العالم فاسد"
"ههههههه تصدقى فعلا بالظبط زى المثل مابيقول"
"اومال ايه الامثال مش بتكدب...ده انا كان نفسى اخطب لك وافرح بيك وقلت نهلة مننا وعلينا..بس انت بقى بتعتبر نهلة ونيفين زى اخواتك...يعنى هتجيب لنا واحدة غريبة"
"انا جبت سيرة نيفين"
"ماهو انت ونهلة وحسين ونيفين متربيين مع بعض طول عمركم"
"بس انتى مسألتنيش على نيفين"
"يعنى احساسى صح"
"اللى هوا ايه؟"
"بتحب نيفين؟"
وسكت اسلام لحظات وهز راسه وكمل
"من زمان ياماما وانا مش بتخيل انى ممكن ارتبط بواحدة غيرها"
"زمان امتى؟دى البنت لسه 17 سنة"
"من واحنا لسه بنلعب مع بعض على السلم وانا بحبها وبخاف عليها"
"كل ده من ورانا...ولا يبان عليكو"
"بس هى متعرفش حاجة عن احساسى ده"
"لسه مش متأكد منها يعنى"
"متكلمتش معاها فى حاجة ...انتى عارفة انى مش بشوفها غير يدوب حاجات بسيطة ومع مامتها"
"خلاص شد حيلك السنة دى وانا اخطبهالك"
"بجد ياماما...طيب وبابا هيوافق"
"وميوافقش ليه انت عارف انه بيحب نيفين"
"طمنتينى ياماما ربنا يخليكى"
"ويخلي... ايه الصوت ده"
"ايه ده...صوت حد بيصوَت"
"الصوت جاى من فوق... ام حسين ونهلة اللى بيصوتوا كده"
"انا طالع اشوف فى ايه"
"استنى انا جاية معاك...ربنا يستر"

هناك 3 تعليقات:

  1. يااااااااه حيصل اية بجد جميلة ربنا يسلم اديكي ياقمر بحب قصصك جدا
    غادة

    ردحذف
  2. قصة وأحداث جميلة ومشوقة جدا
    تفسير الاحلام

    ردحذف
  3. اكيد حسين هيحصله حاجه

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى