الأحد، 25 مارس 2012

اقوى حب... الحلقة 4

الحلقة 4
وقفت ايناس ورا الباب لحظات مترددة
وفتحت الباب
"حسن؟؟؟ خير"
"صباح الخير ياايناس...شكلك كنتى نايمة"
"اه فعلا كنت نايمة خير"
"خير انا جاى اخدك"
"تاخدنى؟؟ليه"
"هتخلينى واقف ع الباب كتير"
واتفاجئت واتحرجت من جملته... ووسعت من ع الباب
"اتفضل"
ودخل على الصالون
"يالا البسى علشان تيجى معايا"
"فهمنى بس فيه ايه؟؟ منى كويسة"
"بصى منى تعبانة شوية"
وبخوف
"مالها بس"
"متخافيش احتمال تكون حامل بس تعالى علشان مش قادرة تقعد لوحدها"
"طيب انا هلبس واجى معاك حالا"
دخلت ايناس تلبس بسرعة...لبست فى دقايق
لقت حسن بيفتح باب اوضتها
"ايه.... فى ايه"
"مفيش جاى اقولك بس هاتى هدوم معاكى علشان متسيبيش اختك لوحدها"
"طيب استنانى بره ياحسن"
"مش محتاجة اساعدك فى حاجة"
"لا شكرا"
وخرج حسن من الاوضة... وتربست باب اوضتها عليها وهى بتلم هدومها وهى قلقانة من وجوده فى البيت معاها لوحدهم

ايمن... نزل من البيت الساعة 1 ونص الضهر
راح وقف عند موقف الميكروباص اللى قريب من بيته
فضل واقف ومش بيركب... وكل شوية يبص فى ساعته
شاف شروق جاية من بعيد
راح ناحيتها
"ازيك يا شروق"
"الحمدلله"
ردت وهى بتكمل طريقها
"استنى يا شروق عايزك"
"نعم"
"انا عايز اتكلم معاكى شوية"
"خير"
"مالك"
"مفيش"
"انتى متفغيرة معايا كده ليه يا شروق"
"متغيرة ازاى يعنى"
"يعنى انتى مش اخدة بالك انى مهتم بيكى من زمان"
"ملاحظة انك كنت مهتم بيا انما من فترة طويلة وانت مش مهتم خالص"
"انتى مش عارفة انى بشتغل"
"لا هعرف منين"
"طيب انا عايز رقمك علشان فيه كلام كتير اوى عايز اقولهولك"
ابتسمت شروق ابتسامة فيها امل لايمن... امل يدل ان نظراتهم لبعض طول الفترة اللى فاتت كانت لها معنى هما الاتنين حاسين بيه
مسك ايمن موبايله... وسجل الرقم اللى قالته شروق
"انا همشى بقى"
"طيب اكلمك امتى يناسبك"
"اى وقت وانا لو مش هعرف ارد عليك هكنسل وان تفهم"
"ماشى... خلى بالك من نفسك"
ومد ايده يسلم عليها... وسلمت عليه وهى مكسوفة
وودعوا بعض بالنظرات والابتسامات

امل وهى بتلبس ونازلة
"نازلة ياامل"
"ايوه ياماما... رايحة الجامعة"
"متتأخريش علشان مش هقدر على البيت ومصطفى لوحدى"
"ياماما مش عارفة هتأخر ولا لا"
"حاولى معلش"
"حاضر"
"وهاتى الجدول لاخوكى زى السنة اللى فاتت...ده مأكد عليا الصبح قبل ماينزل"
"حااااااضر"

فى سيكشن الصحافة
كل واحد قاعد فى جنب بعيد عن التانى زى السنة اللى فاتت
وكان المعيد اللى بيدرس لهم صحفى مشهور فى جريدة شهيرة
وفى اخر السيكشن
"انا عايز تتقسموا مجموعات... انتوا عددكم 24 عايز كل مجموعة 4 افراد... كل مجموعة هتعملى مجلة حائط اسبوعية ومش عايزها منقولة انا عايز فيها اخبار وتحقيقات ومواضيع حديثة وعامة مش قد الجامعة وبس... والموضوعات المتميزة ممكن اساعدكم فى نشرها فى الجريدة باسمائكم"
وكلهم اتحمسوا وردوا ردود بفرحة
"يالا كل اربعة يكتبوا اسمائهم مع بعض"
وبدأوا الطلبة يتجمعوا مع بعض... ويكتبوا كل 4 اسمائهم مع بعض فى ورقة ويودوها للمعيد بتاعهم
"انا كده عندى خمس مجموعات... لسه مجموعة... مين مكتبش اسمه"
وبدأ كل واحد من الاربعة
امل...ايناس.. مازن.. ايمن
يبصوا حواليهم ...
"اللى لسه مكتبش اسمه يقوم يقف اشوفه"
ووقف الاربعة وهما بيبصوا لبعض
"خلاص...انتوا الاربعة مجموعة مع بعض"
بعد السيكشن ما خلص
راح مازن لايمن
"ازيك ياايمن"
"تمام الحمدلله...ازيك انت"
"الحمدلله... هنعمل ايه فى المجلات دى"
"هنعملهم طبعا"
"انت تعرف حد من البنات دول"
"بص يامازن المحجبة دى اسمها امل بس واضح انها شيخة لانها طول السنة اللى فاتت مكلمتش ولد نهائى وكلامها مع البنات قليل جدا والتانية دى اسمها ايناس وزى ماانت شايف كده باين عليها مستوى عالى وطالعة فيها ع الاخر لان هى كمان مش بتكلم حد من الدفعة خالص"
"انت عرفت كل ده منين"
"من السنة اللى فاتت انت عارف ان مفيش محاضرة كنت بفوتها"
"طيب مش المفروض نتعرف عليهم ونشوف هيعملوا ايه"
"اه المفروض... بس هما فين"
وبص ايمن ومازن حواليهم...مكنش فيه اى اثر لايناس او امل

راحت امل اول ما السيكشن خلص ورا المعيد
واول ما لحقته
"من فضلك يادكتور انا مش عايزة ابقى مع المجموعة اللى انا فيها دى"
"ليه"
"معرفهمش"
"طيب ماشى لو تقدرى تعملى بدل مع حد فى مجموعة تانية مفيش مشكلة"
"انا معرفش حد خالص فى الدفعة"
"ليه؟؟انتى مُحولة من جامعة تانية"
"لأ"
"اومال فى ايه"
"بصراحة انا مش بختلط بشباب نهائى"
"بس دى حاجة مهمة للتعاون بينكم"
"وانا مش هعرف اشتغل معاهم لانى مش هتكلم معاهم"
"براحتك...بس كده يبقى ملكيش درجات عملى عندى"



هناك 8 تعليقات:

  1. ياااااي انا اول تعليق مره ثانية ^__^
    حلقة اليوم كتيرررر حلوة مثل كل الحلقات اللي بتكتبيها لدرجة اني كلما بقرأ سطر بخاف يكون السطر الأخير
    انتي يا دندونة بدون شك كاتبة رائعة .. الله يوفقك
    ميما من العراق

    ردحذف
  2. المدونة تحفة جدا وانتى كاتبة رائعة انا قريت كل قصصك ومتبعاكى من زمان بس مكنت بقدر ارد
    وبصراحة القصة شكلها هتبقى حجامدة زى الباقى وموفقة باذن الله

    ردحذف
  3. :) :) :) :) :)

    ردحذف
  4. جميلة اوي يا دينا بجد :)

    ردحذف
  5. bamooot fy rawayat el love

    ردحذف
  6. اسلوب فـ الكتابة تحفة ما شاء الله

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى