الاثنين، 9 أبريل، 2012

اقوى حب... الحلقة 18

الحلقة 18
رد عليهم مازن
"انا عايزها علشان عندى طموح اعملها مقر للمجلة بتاعتى انا واصحابى"
الام"ماشى يامازن... بس متكونش شقة كبيرة ابدأ بشقة معقولة شوية واذا مشى الحال ابقوا كبروها بمجهودكم انتم"
الاب"واشمعنى انت اللى هتجيب الشقة يعنى"
مازن"الفكرة خطرت على بالى دلوقتى وانا بكلمكم ومحدش من اصحابى يعرف لسه"
الام"دور على الشقة اللى تناسبك واحنا موافقين"
وبصت لجوزها علشان تسمع رأيه وتأكيده على كلامها
الاب" ماشى... ربنا يوفقك"

شروق مع مامتها فى البيت
هما الاتنين بس
"ماما... انتى طبعا عارفة ان ايمن اللى قدامنا معايا فى الكلية والسنة اللى فاتت دى قربنا من بعض زيادة شوية"
"قربتوا ازاى يعنى"
"يعنى بنشوف بعض كل يوم... وبنتكلم وبيساعدنى فى الدراسة لما بطلب منه...كده يعنى ياماما اكيد انتى فاهمة قصدى"
وفهمت مامتها قصدها لما اتكسف شروق
"انتى بتحكيلى شعورك ولا هو اتكلم معاكى"
"هو اتكلم معايا... وعايز ييجى يكلم بابا"
وفرحت الام ...فرحتها مش علشان عريس جاى لبنتها
فرحتها كانت لان ايمن عايز يطلبها منهم رسمى ومستغلش انهم مع بعض فى الكلية استغلال سئ
ورجعت افتكرت حاجة اخدتها من فرحتها
"بس يخطبك ازاى وفيه حاجات كتير متنفعش"
واتخضت شروق
"حاجات ايه...ايمن كويس جدا ياماما"
"انا عارفة انه مؤدب ومحترم بس ابوه سمعته مش قد كده"
"بس مامته طيبة اوى وايمن طالع زيها ...وبعدين ياماما مش معقول يبقى باباه طول عمره منكِد عليهم وييجى يقف كمان قدام ارتباطنا بحكاية سمعته دى"
"وهو ايمن خلص علشان ييجى يخطب"
"بصى ياماما هو فاضله سنة ممكن نقرا فيها فاتحة وبعد كده ربنا يسهل... مش انتى طول عمرك بتقولى ان الراجل اهم حاجة اخلاقه وتربيته مش فلوسه"
"اه بقول... ولسه بقول"
"انا عايزاكى تتكلمى مع بابا بس لو اعترض على اى حاجة والنبى ياماما تساعدينا وتقنعى بابا علشان لما ايمن ييجى كل حاجة تمشى كويس"
"انتى بجد بتحبيه"
كانت شروق عايزة تقول انها بتحبه اوى من زمان... بس سكتت واكتفت ان مامتها تفهم سكوتها
"ماما... اطمِن"
وحضنتها مامتها
"ربنا يقدم اللى فيه الخير ان شاءالله"

امل وايناس مع بعض الصبح بيغطوا موضوع وبعد ما خلصوا
"هتصل بمازن وايمن علشان نقابلهم"
"ليه فى حاجة"
"مازن كلمنى امبارح وبيقول عايزنا ضرورى"
واتصلت ايناس بيه...
"ازيك يا مازن... اه امل معايا... هو فيه حاجة؟... طيب ماشى"
امل"ايه؟؟"
"بيقول هيكلم ايمن ونتقابل كمان ساعة فى المكان بتاعنا"

لما اتقابلوا كلهم فى الكافيه اللى بيتقابلوا فيه كل مرة
مازن"قوموا معايا"
ايمن"على فين"
مازن"محدش يسأل خالص...كلها شوية وهتعرفوا"
وقاموا معاه امل مع ايناس فى عربيتها ورا مازن وايمن
ركن مازن فى منطقة سكنية... ركنت وراه ايناس
نزل ايمن ومازن ... وراحوا ناحية ايناس اللى كانت لسه قاعدة فى العربية
مازن"يالا انزلوا"
ايناس"ننزل فين"
ايمن"انت هتفضل ممشينا وراك كده... انا مش فاهم حاجة"
مازن"انزلوا بقى علشان تفهموا كل حاجة"
ونزلت ايناس وامل وراح مازن ناحية عمارة
امل"انت رايح فين يامازن...انا مش طالعة حتة معرفهاش"
مازن"وانا يعنى هخطفكم انتوا ال3...اطلعوا معايا بس"
طلعوا كلهم ورا مازن....فتح شقة فى الدور التالت
مازن"ادخلوا بقى وقوليلى... ايه رأيكم فى مقر حلمنا"
بصوا لبعض ال3... وابتسموا بفرحة مع عدم الفهم الكامل
مازن"من غير ما تسألوا... انا عايز اشترى شقة واعملها مقر للمجلة بتاعتنا...وحاجة كمان"
ايمن"قول ياابو المفاجآت"
مازن"هنعملها مجلة بجد ... ورقية يعنى مش الكترونى بس"
امل"انت بتحلم اوى يامازن"
مازن"وهى حلمنا كانت ايه... انتى نسيتى اول مجلة عملناها اتقالنا ايه عليها... فاكرة لما حلمنا وحققنا حلمنا بتشوفى عدد تحميل العدد الواحد بيوصل قد ايه... حلمنا هنكبرها"
ايناس"انا معاك جداااا يامازن... حلمنا هى حلمنا فعلا ولازم نفضل نحلم ونحقق حلمنا"
ايمن"يا سلااااااااااام ع الاخبار الحلوة... اقولكم حاجة يوم الجمعة رايح اتكلم مع ابو شروق"
ايناس"واااااااو... مبروك ياايمن"
ايمن"الله يبارك فيكى بس ده انا لسه رايح اتكلم بس"
مازن"تتكلموا وتتفقوا وتقروا الفاتحة وتكتبوا الكتاب وتعلوا الجواب وزغروطة يابنات"
ضحكوا مع بعض الا امل... كانت ساكتة وواضح انها بتغالب دموعها
مازن"مالك ياامل"
امل"انا كمان يوم الجمعة جاى لى عريس"
ايناس"وااااااااو تانى فرحين فى وقت واحد"
ايمن"واضح انك مش فرحانة خالص"
امل"خالص"
ونزلت دموعها غصب عنها...قربت منها ايناس بسرعة حضنتها
"ايه ده ايه ده... مالك ياامل"
مازن وايمن مش فاهمين...وبيسألوا بعض"مالها"
ايناس"طيب تعالوا ننزل نقعد فى اى حتة علشان امل تحكى مالها"
مازن"قبل ماننزل الشقة عجبتكم خلاص... اخلص فيها"
ايمن"وانت هتشتريها على حسابك لوحدك ليه بس"
مازن"وهى يعنى هتخسر...اهى شقتى...انما المجلة والشغل احنا ال4 زى بعض بالظبط "
ايمن"ماشى الكلام... ع البركة"
امل"انا هروح بقى مش هينفع نروح فى حتة دلوقتى"
ايمن"طيب قوليلنا مالك"
امل"مفيش ...متضايقة بس من موضوع العريس اللى جاى فجأة ده وماما وابراهيم مصممين عليه"
مازن "مصممين ايه؟؟دى حياتك انتى وانتى اللى تختاريها"
امل"عندى امل انى معجبش العريس ولا اهله لما ييجوا تانى"
ايناس"بس هو متقدملك يعنى انتى عاجباه خلاص... ومش عاجبنى سلبيتك دى يا امل...ارفضى لو مش عاجبك"
مازن"طبعا لو مش عاجبك ارفضى"
ايمن"ادى لنفسك فرصة ياامل تتعرفى عليه يمكن يطلع كويس"
امل"انا اسفة ياايمن...نسيت اقولك مبروك..ربنا يتمم لكم بخير"
ايمن"الله يبارك فيكى... وانتى كمان ربنا يتمملك بخير"

يوم الخميس جه ابراهيم ومراته وولاده... وباتوا فى بيت الام
طول ماهما قاعدين ابراهيم بيتكلم عن اسامة وحكايات ومواقف تبين قد ايه هو كويس
والفت والام عمالين يتكلموا فى هنقدم ايه ونجيب ايه ونحضر عشا علشان يشوفوا كرمهم وشطارة امل
امل كل ماتحاول تبين انها رافضة تتقابل من كل اللى حواليها بعدم السماح لها بمجرد التفكير...الموضوع منتهى
لما جه اسامة ومامته وباباه واخته وجوزها
كل الموجودين بيرحبوا بيهم... حتى الفت
ولما خرجت اما تسلم عليهم... كانت مكسوفة تبص ناحية اسامة
ام اسامة"ماشاءالله على القمر... عرفت تختار يااسامة...تعالى ياحبيبتى اقعدى جنبى"
امل بتتحرك زى حسب ما بتتوجه منهم... مش عارفة تتكلم لانها لوحدها قصادهم كلهم
الامور بتمر بسرعة جدااا... قرأوا الفاتحة
بيتفقوا على تفاصيل العفش والمؤخر والجهاز
ابو اسامة"بعد ما اتفقنا بقى على كل حاجة... الجمعة اللى بعد الجاية نيجى نجيب الشبكة وبعدين نحضر للخطوبة وكتب الكتاب"

بعد ما مشيوا... قعدت امل تعيط
"احنا متفقناش على قراية فاتحة...انتوا قلتوا هييجوا بس...انا مش عايزاه"
ابراهيم"ومش عايزاه ليه ان شاءالله...في ايه يتعيب"
امل"محصلش قبول ياابراهيم... ده مش كفاية"
ابراهيم"لا مش كفاية...انتى بس تلاقيكى مكسوفة انما لما تاخدوا على بعض مش هتقولى كده"
امل"ياماما قولى حاجة... ياناس محسيتش ناحيته بأى قبول"
الفت"انتى بتتبطرى على عريس زى ده... ده على رأى المثل البطران اخرته قطران... ولا ايه ياطنط"
الام"يا امل هو فيه عرسان بالمواصفات دى دلوقتى"
امل"حتى لو مفيش...مش عايزاه..وده اخر كلام"
وزعقت الام... وانفعلت... ومسكت قلبها
وافتكرت امل الازمة اللى جت لها قبل كده
"مالك ياماما"
الام وهى بتعيط" حرام عليكى تعبتى قلبى... هو انا عايشالك العمر كله... عايزة اطمن عليكى قبل ما اموت"
امل"ياماما متقوليش كده"
ابراهيم"انتى زودتيها اوى... موتى امك من حرقة الدم"
امل وهى بتبوس ايد مامتها
"متزعليش يا ماما... خلاص هعمل اللى يريحك... وخلاص مش هتكلم تانى"

ايمن وشروق... تمت قراية فاتحتهم
مازن وايمن بيتابعوا توضيب الشقة والتصاريح اللى محتاجينها علشان تبقى المجلة مطبوعة
 امل وايناس بيتابعوا الشغل بنفس طريقتهم السابقة
اسامة بييجى كل اسبوع لامل بعد ما جابوا الشبكة وبيحضروا لكتب الكتاب... امل مش قادرة تحب اسامة ولا حتى تتقبله
كل ما بييجى بتستحمل وجوده بالعافية وتحس ان روحها ردت لها بعد ما يمشى
جت الدراسة... اخر سنة
واتحدد ان خلال شهر هيتم كتب الكتاب...بعد ما حجز اسامة وابراهيم المكان
الشقة خلصت وبقت جاهزة انهم يبدأوا منها شغل
الشقة اوضتين بس وريسيبشن كبير
الاوضتين...كل اوضة بمكتبين
واحدة لامل وايناس والتانية لمازن وايمن
والريسيبشن فيه ترابيزة طويلة فى النص للمحررين اللى اغلبهم مش دائمين ... وعلشان الاجتماعات
ومكتبين بعد الباب...واحد للسكرتيرة والتانى للمحرر الالكترونى
"دول الثابتين المتواجدين يوميا "
ايناس وايمن ومازن بيروحوا بشكل يومى
الا امل... بتروح حسب ظروفها..خصوصا انها بقت متحاطة بابراهيم من ناحية واسامة من ناحية تانية
كنت احلى لحظاتها وهى معاهم فى المجلة
ولما اتحدد يوم كتب الكتاب... وحست انها هتتحرم من كل حاجة بتحبها لو اتجوزت وسافرت اسكندرية
هتتحرم من اصحابها... ومن المجلة.. حلمها وحلمهم
وقررت انها لازم تنهى الارتباط ده بأى طريقة ومهما كانت النتايج



هناك 8 تعليقات:

  1. leeeeeeeeeh bs kda y dodo 3iza 23rf hat3ml a wnaby b sor3aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa .. w lazm tsar7 2osama b msh3rha tgaho w hwa akiid hai7trm feha da w inhy l 7war kolo w isa ikamalo 7almhom swa

    ردحذف
  2. لاااااااااااا انا عايزه أعرف حابحصل ايه بعد كده

    ردحذف
  3. جميله جدا بالله عليكى كمليها ارجوكى عايزة اعرف امل ايه اللى هتعمله بليييييييييييييييييييييييييييييز :(

    ردحذف
  4. امل صعبانة عليااااا :( .. وانا حبيت مازن من يوم ما ساعد ام امل مع اني ما كنت متوقعة اني رح احبه ابداً
    وكتييييييييييييير فرحت لايمن وشروق ^____^
    الحلقة بتجنن يا دندن تسلم الايادي .. و ان شاء الله موفقة بكل شي بتعمليه بحياتك
    ميما من العراق

    ردحذف
  5. طيب ليه مش متقبلاه ..؟! حتي مجربتش تتكلم معاه حتي
    يبقى خلاص مدام مش طايقاه يبقى عمره ماهينفع جواز ابدا
    ومسمعتش صوت اسامة من اول ماظهر عايزة اعرف صوته رفيع ولا تخيين
    كملي كملي
    :* :*

    ردحذف
  6. بجد حلوة اوي بس ابراهيم ده عايز يتهزأ بجد هوايه التحكم ده مش المفروض انها تتجوز واحد مش بتحبه ولا متقبلاه كده

    ردحذف
  7. جميلة اوى القصة وبرافوا يا امل

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى