الأحد، 24 يونيو 2012

يوميات حماة الجزء التانى الحلقة 29

الحلقة 29
نزلت اسماء مع احمد... احمد نازل على السلم بيجرى
اسماء نازلة وراه بتعيط... لما وصلوا العربية
احمد ركب...اسماء وقفت تبص للعربية وتمسكها بحب
احمد بينادى عليها...ركبت
"مركبتيش على طول ليه"
"العربية فكرتنى ببابا لما كنا بنخرج مع بعض... مش قادرة اصدق ان ماما نسيت بابا بسرعة كده"
"هو عزت ده اللى ضحك على عقلها"
"والعمل دلوقتى يااحمد...هنعمل ايه"
ورد وهو بيزعق
"هنعمل ايه يعنى ايه؟؟؟ انتى موافقة ع الهبل ده"
"لا مش موافقة بس يعنى نخسر ماما كده"
"هى اللى خسرتنا لما فكرت تتجوز"
"يعنى هنقاطعها"
"انا مغصبتكيش على حاجة انتى حرة... ابقى روحى امسكيلها الطرحة وزغرطيلها"
وعيطت اسماء اكتر
"انتى بتعيطى ليه دلوقتى"
"مصدومة يااحمد... وبعدين اهدا بقى شوية انت زعقتلها جامد وكده عيب"
"كنتى عايزانى ارقص م الفرحة... اسمااااااء مش عايز اسمع كلام فى الموضوع ده تانى انا عفاريت الدنيا كلها قدامى ولسه ورايا يوم طويل مش عارف هشتغل ازاى"
"خلاص يااحمد نزلنى هنا"
وبنبرة اهدا شوية
"متزعليش منى انا متضايق اوى وخلاص مبقاش لنا غير بعض"
"وماما؟؟"
"معرفش... تفتكرى ممكن تختاره هو وتسيبنا"
"مش عارفة... كنت اتكلمت معاها بهدوء وفهمت منها"
وزعق احمد تانى
"تااااااااانى.... علشان خاطرى اقفلى السيرة دى بقى"
"طيب متزعلش"
"اوديكى البيت؟؟"
"لا ودينى المحل"
"وانتى عاملة كده"
"يمكن الشغل يلهينى ...لو روحت البيت ولقيت نفسى لوحدى هتضايق اكتر... عارف نفسى ف ايه دلوقتى"
"ايه"
"حضن ماما"
قالتها وهى بتعيط... احمد شافها بتعيط طبطب عليها وهو بيسوق
"متزعليش بقى يا اسماء... يمكن ماما ترجع لعقلها"
سكتت اسماء وكان احمد وقف قدام المول
قبل ماتنزل مسك وشها ومسح دموعها وباس راسها
"متزعليش بقى انا جنبك اهو ولو عايزة تكلمى ماما انا مش هزعل منك بس محدش يكلمنى فى الموضوع ده تانى"
ابتسمت له اسماء والدموع فى عينيها ونزلت من العربية
دخلت المول... وكان وليد شايفها والحوار الاخير ده بينها وبين احمد فى العربية
وليد واقف ومستغرب؟؟ مين ده؟؟
جوزها بيعرف واحدة تانية وهى بتعرف واحد تانى
اتضايق منها اوى ومع ذلك دخل المول وراها

هايدى قاعدة فى المحل وبتمسح دموعها
راحت على محل هبه... وسألت زميلتها
"هبه فين"
"لسه مجتش"
"اول ماتيجى قوليلها انى سألت عليها"
رجعت هايدى على المحل تانى وافتكرت
                         فلاش باك
هبه مشيت وهايدى واقفة تستنى هشام
هايدى فرحانة ان العمل عمل مفعوله وهشام هو اللى طلب يشوفها
اول ما وصل... ركبت جنبه بسرعة وبابتسامة سعيدة
"اخيرا شفتك... عامل ايه"
"انا كويس ... وجاى اقولك كلمتين مهمين وياريت تسمعيهم وتنفذيهم"
لهجة هشام كانت بحدة وهو مكشر ومش بيبص لها
هايدى قلقت من طريقته... وسألته
"عايز تقول ايه"
"ابعدى عن اسماء ياهايدى"
"ابعد عنها يعنى ايه"
"يعنى كلام الدجل اللى قولتيه ده ميتكررش تانى حتى لو هى قالت عايزة تروح للست دى تانى متخليهاش تروح"
"انا مالى وانا همسكها يعنى"
وزعق
"بقولك ايه انا علشان عارف ظروفك مش عايز اقطع عيشك واضح انك فسرتى مساعدتى ليكى غلط... انا كنت ساكت مش عايز اجرحك انما انتى زودتيها اوى بتدخلك فى اللى ملكيش فيه"
الكلام فاجئ هايدى... جرحها... صدمها... عيطت
"ا... ا.. انا... انا كنت ... قصدى اساعدك"
"تساعدينى ازاى انك تودى مراتى عند دجالة"
"انا قلت انت اكيد نفسك تخلف علشان كده قلت لاسماء..."
"ملكيش دعوة تانى بيها ولا بيا فاهمة... كلى عيش احسن"
"حاضر... بعد اذنك"
ونزلت هايدى من العربية واول مانزلت مشى هشام بسرعة من غير مايبص عليها ولا يسألها هتروَح ازاى
"سألتى عليا"
دخلت هبه المحل وهايدى بتعيط
"حصل ايه؟؟ بتعيطى ليه كده؟؟ اومال لو عرفتى اللى حصل معايا امبارح"
"حصل ايه معاكى... انا اتصلت بيكى لقيت تليفونك مقفول"
"تليفونى وقع او اتسرق مش عارفة... كله من عاطف الزفت"
هايدى بفزع"عاطف؟؟!!"
"ايوه احكى بس الاول مالك وانا هحكيلك اللى حصل امبارح بس بسرعة "
وحكت هايدى اللى حصل بينها وبين هشام
وحكت هبه اللى حصل بينها وبين عاطف
وكملت وهى خارجة من المحل وهايدى بتوصلها
"بس وحياتك سيد راح يضربه مقدرش يكح معاه وجر ناعم على طول"
وكملت وهى بتبص لبعيد ناحية السلم
"بصى بصى... اسماء واقفة مع وليد"
بصت هايدى ناحية ماشاورت هبه... واستغربت لما لقيتهم نازلين
"ايه ده يابت ياهايدى دى نازلة مع وليد"
"اه ما انا شايفة... غريبة اوى"
"صدقتينى لما قلتلك شكلهم فى حاجة بينهم"
"يمكن... وهشام اللى فاكرها خضرة الشريفة"
"ياعبيطة ده ف مصلحتك انتى... لو عرف ان مراته ماشية مع واحد تانى ...شوفى انتى بقى"
ضحكت هبه ضحكة امل وتشفى... وراحت على المحل بتاعها
ووقفت هايدى تفكر فى الامل اللى اديتهوالها هبه

اسماء بعد ما احمد مشى ودخلت المول
وليد دخل وراها...طلعت وهو وراها
واول ما وصلت للدور اللى فيه المحل لحقها وليد
"صباح الخي.... مالك؟"
ردت عليه بصعوبة
"مفيش"
"شكلك فيه حاجة...انا شايفك بتعيطى من اول ما وصلتى"
وزاد عياط اسماء
"معلش ياوليد مش قادرة اتكلم...بعد اذنك"
ولفت تنزل ع السلم... راح معاها وليد
"طيب استنى بس ... اوصلك"
نزلت اسماء ووليد معاها
"طمنينى عليكى مالك... ومين اللى موصلك ده وللدرجة دى ضايقك؟؟"
مبتردش وبتعيط بس
"طمنينى عليكى متسكتيش كده"
"انا مخنوقة ومش قادرة اتكلم"
"طيب تعالى اوصلك"
"لا معلش هاخد تاكسى "
"طيب هستنى لحد ماتركبى"
وقفوا شوية ومفيش تاكسى فاضى
"مفيش تاكسيات... تعالى اوصلك للمكان اللى عايزة تروحيه"
ركبت معاه فى العربية... كل ما تسكت تفتكر انها فى موقف ياتقاطع مامتها يا راجل تانى ييجى مكان باباها... ترجع تعيط تانى
"اروح فين"
سكتت... لانها مش عايزة تروح البيت وتقعد لوحدها علشان متتصلش بايمان...فكرت تتصل بهشام بس عارفة انه بيبقى وراه شغل ومش فاضى.. وليد لاحظ سكوتها
"اسماء... عايزة تروحى فين"
"مش عارفة"
"خلاص سيبينى اوديكى مكان ترتاحى فيه"
وابتسم لها وبص قدامه وهو بيكمل طريقه

بعد ما اسماء واحمد نزلوا وسابونى وانا حسيت ان بقيت لوحدى فى الدنيا كلها... احمد جرحنى اوى بكلامه
مكنتش اتخيل ان رد فعلهم يبقى كده
اعمل ايه دلوقتى... مش ممكن استغنى عن ولادى ابداا
انا هكلم احمد واصالحه... لا اكلم عزت الاول واقوله مش هنتجوز
واتصلت بعزت وحكيت له اللى حصل... رده انى اسيبهم شوية يفكروا... هو بيتكلم صح بس مين يقدر
انا أم وقلبى مش مطاوعنى احس ان ولادى زعلانين منى
لازم اتصل باحمد واسماء...احمد الاول
احمد بيقفل ومش بيرد عليا... خلاص كده استغنى عنى؟؟
انا مش عارفة اتصرف... مش قادرة اقعد كده الا احمد
انا هروح له... لازم اتكلم معاه

لما وصلت الفندق اللى بيشتغل فيه وسألت عليه نادوا له
اول ماشافنى... ودموعى فى عينى جه عليا
"خير فى ايه"
"مبتردش عليا احمد؟؟"
"انا مسمعتوش... تعالى طيب"
مسك ايدى واخدنى قعدنا فى مطعم الفندق... انا ماشية جنبه بعيط
لما قعدنى قعد جنبى... ومسك ايدى باسها
"ياماما جيتك عندى دى بالدنيا بس لو جاية تقنعينى انا مش موافق"
"كده يااحمد تجرحنى بكلامك "
"وانتى ياماما هان عليكى تجرحينا بتفكيرك فى الجواز"
"ياحبيبى هو انا فكرت فى الجواز ليه مش علشان لوحدى"
"خلاص لو مشكلتك الوحدة انا مش هسيبك لوحدك"
"ازاى يعنى"
"تعالى اقعدى معايا وان مشالتكيش الارض اشيلك فى عينيا"
"تسلم عنيك ياحبيبى"
"تعالى اوصلك تحضرى هدومك وبالليل اعدى عليكى اخدك"
"بس انا محبش اكون تقيلة عليكم"
"انتى تنورينى وانتى عارفة مى بتحبك قد ايه... يالا واحنا فى الطريق نكلم اسماء نقولها انك شيلتى الموضوع ده من دماغك"

واحنا فى العربية... وقبل مايتصل احمد باسماء رن موبايله
"دى مى... الو... ايوه يامى"
"ايه يااحمد بتصل بيك مبتردش"
"معلش مكنتش سامعه"
"بقولك ايه متجيش تاخدنى النهاردة ...ماما تعبانة وهبات عندها"
"لا مش هينفع هعدى عليكى بالليل زى كل يوم"
"مش هينفع ايه بقولك ماما تعبانة"
"وانا بقولك مش هينفع... ماما جاية النهاردة تقعد معانا"
"تقعد معانا فين... فى البيت؟؟؟"
"ايوه"
"ليه؟؟"
"بعدين نتكلم يالا مع السلامة"
"استنى يااحمد قبل ماتقفل... انا مش هسيب امى وهى تعبانة علشان مامتك جاية تقعد معانا من غير سبب"

هناك 8 تعليقات:

  1. صحيح اني مش متابعة من أول الحلقات

    بس حبيت امر وارمي السلام .. ^^

    ردحذف
  2. يادودوووووووووووووووووو قصيره اوي طوليها بقي :((

    ردحذف
  3. حلوة اوى الحلقة دية ، فرحانة ان ايمان اتصالحت مع احمد بس المشكلة دلوقتى و الخوف لتحصل خناقة مبين احمد و مى ، و اسماء صعبانة عليا انها اتحطط فى موقف وحش مع ولييد ده ، و السوسة الى اسمها هبه الى تعد تخترع لهايدى الشريرة دة حاجات ، خايفة يستغلوا اسماء و وليد عشان يوقعوا بينها و بين هشام ربناااا يستتتتر

    ردحذف
  4. 7lwa awee al 7l2aa de bs al; modo3 ws3 4oia ana 4kly htl3'bt xDD mtt25re4 3linaa b2aa yalaaa
    Tu2aa

    ردحذف
  5. فين الحلقه اللي بعدها انتي ضحكتي علينا نزلي بقي الحلقتين اللي بعدها بلييييييييييييييييييز

    ردحذف
  6. kamliiiiiiiiiiiiiiiiii plz pa2a ana mstnyaki ana 2areet part 1 w 2 ma3 Ba3d xDD

    ردحذف
  7. الله يكون في عونك يا مي وبجد ولاد ايمان انانين وهادي دي اكيد عاطف ح

    ردحذف
  8. الله يكون في عونك يا مي وبجد ولاد ايمان انانين وهادي دي اكيد عاطف ح

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى