الخميس، 19 يوليو 2012

جريمة قتل الحلقة 15

الحلقة 15
حمدى وصل مكتبه الصبح على الساعة 10
تامر كان موجود فى المكتب
"صباح الخير ياباشا"
"صباح الخير ياتامر...عملت ايه فى القضية"
"بص سعادتك الظرف ده كان فى المكتبة بتاعة الدكتور"
مسك حمدى الظرف
"ايه ده؟؟؟سيديهات؟؟"
"ايوه"
"فيها ايه السيديهات دى"
"مرات القتيل ليها عشيق ودى سيديهات ليها مع عشيقها"
سرح حمدى وهرش فى راسه
"سيديهات لمراته ومخبيها عنده!!! ده يتفسر بايه؟؟ حد كان بيبتزه مثلا ودفع فلوس واخد السيديهات ولا حد بعتهاله ...اييييييه ياتامر ماتقول حاجة"
"مش عارف ياباشا... بس فيه حاجة تانية"
"ايه هى؟؟"
"المعمل الجنائى بعت تقرير...اللى لفت نظرى ان فيه فصيلة دم مختلفة عن دم د.عاصم موجودة فى مسرح الجريمة"
"خلاص وضحت من قبل مااشوف... الثلاثى الشهير فى جرايم القتل زوج مقتول وفيه زوجة وعشيق ...خلصت القضية على كده وبما ان لبنى عارفة ان معاه طبنجة كان من السهل تبعت عشيقها يخلص عليه... ضبط واحضار حالا للبنى "
"حنفى البواب بره... ادخله"
شوح حمدى بايده
"هاته...ههه وقال انا اللى كنت فاكرها هتبقى قضية صعبة"
دخل حنفى البواب بيقدم رِجل ويأخر رِجل
"تعالى ياعم حنفى...تعالى"
ورفع حنفى ايده بالتحية
"تحت امرك ياسعادة الباشا"
"احكيلى عن امبارح"
"احكى ايه سعادتك...انا سمعت رشدى بيصرخ ويقول الحقونى طلعت اجرى زى بقية السكان"
"لا انا عايز اليوم من اوله"
"انا صحيت الصبح وعملت كوباية شاى و ..."
"لا مش من اوله اوى كده"
وارتبك حنفى
"اقعد...اقعد ياحنفى"
وقعد حنفى على طرف الكرسى
"ها...قولى بقى مشفتش حاجة غريبة محدش جه للدكتور كده يعنى"
"مش عارف ياباشا"
وشخط فيه حمدى
"مش عارف ازاى... مش انت البواب"
"ا...ا..اصل انا بقيل شوية على المصطبة قدام العمارة فساعات يعنى بنعس ومش باخد بالى مين طلع ومين نزل"
"يعنى زى قلتك... طيب محدش معاك"
"مراتى والعيال بس مراتى كانت عند الست سميرة بتغسلها السجاد"
"خلاص ياعم حنفى خلاص... لو افتكرت حاجة ابقى بلغنى"
خرج حنفى... واتصل حمدى بالتليفون
"الو... مصلحة الطب الشرعى... ادينى دكتور سالم... ازيك يادكتور... اخبار الجثة اللى عندك ايه... اممم يعنى فيه خناقة قبل القتل... كدمات وسحجات ...والتقرير النهائى امتى؟؟ ماشى يادكتور.. مع السلامة"

لبنى قاعدة قصاد حمدى فى القسم... من غير ماكياج وتحت عينيها اسود ...وبتعيط
"حضرتك مش عايز تصدقنى ليه انا بقالى 5ساعات قاعدة اتسأل نفس الاسئلة..انا قلت على كل حاجة...معرفش فريد فين وايوه كنت على علاقة بيه بس انا هقتل عاصم ازاى وانا مخرجتش من البيت واسألوا الشغالين"
"مش لازم تقتلى بايدك... المهم انك شريكة ف الجريمة...برضه مش هتقولى فريد فين"
"معرفش"
وخبط باب المكتب... دخل تامر
حمدى"جبته"
تامر"اه ...بره"
حمدى"والتانى"
تامر"معموله كمين عند بيته وشغله اول ما يظهر هيتقبض عليه"
حمدى"ابعت العسكرى ياخد لبنى ع الحبس والتانى ده اركنه شوية لحد مانرجع من المستشفى"
لبنى مش عارفة هما بيتكلموا عن مين اللى اتقبض عليه ومين التانى...ولما سمعت بيقول خدها على الحبس عيطت زيادة
لحد ما العسكرى خدها ع الحبس

فى المستشفى...راح حمدى وتامر وسألوا على شهاب
استنوه فى مكتبه لحد ماجه
حمدى"ازيك يادكتور"
شهاب"الحمدلله"
حمدى"واخبار سمر ايه؟؟عايز اسألها شوية اسئلة"
شهاب "سمر لسه فى مرحلة الخطر وف غيبوبة متقطعة ومينفعش استجوابها...وبعدين تسألوها ليه هى من قبل الحادثة وهى فى المستشفى مفتكرش انها تفيدكم بحاجة"
حمدى"لا معلش هتفيدنا كتير وانا اللى احدد ده لانه شغلى"
ارتبك شهاب واعتذر
حمدى"ولا يهمك...المهم احكيلى بقى عن شغل تجارة الاعضاء مين معاكم فيه"
شهاب بانفعال "اعضاء ايه؟؟انا شغلى كله هنا فى المستشفى وعلى نور"
حمدى مبتسم"اهدا يا دكتور...مالك"
شهاب"انا مضغوط من الشغل والقلق على خطيبتى وجاى حضرتك تقولى اعضاء...انا مالى بالكلام ده"
حمدى"تمام يعنى متعرفش حاجة عن الكلام ده"
شهاب"لا"
حمدى"ومتعرفش الدكتور قابل مين امبارح او  لو له خلافات مع حد"
شهاب"لا معرفش انا متحركتش من هنا من امبارح"
مشى حمدى وتامر وراحوا مكتب مريم
كانت لابسة اسود وقاعدة تشتغل على كمبيوتر قدامها
دخل حمدى وتامر وعرفوها بنفسهم وقعدوا
طلب منها حمدى تحكى اللى تعرفه
"امبارح د.عاصم مقعدش زى كل يوم وكان شكله متضايق"
"من ايه"
"هو ود.شهاب اتخانقوا قبل ماسمر تيجى"
"اتخانقوا ليه"
"معرفش انا سمعت صوتهم من غير ماافسر الكلام وبعدين لما د.شهاب خرج كانت سمر هنا وقالها تنزله بعد ماتخلص مع د.عاصم ...وبعدين د.عاصم لغى عملية كانت وراه ورجع تانى لسمر بعدها خرج وقالى انه ف العيادة لو احتاجته"
"وبعدين"
"مفيش حصل اللى حصل لسمر وبالليل سمعت موضوع د.عاصم"
رن موبايل تامر... خرج يرد  ورجع
"حمدى بيه... كله تمام وال3 كده بقوا معانا"
فهم حمدى ... وقام من عند مريم وهو بيأكد عليها
"فيه حاجة تانية عايزة تقوليها"
ردت مريم"لا مفيش"

حمدى وتامر وهما داخلين المكتب
"بس كده ياباشا احنا معرفناش تفاصيل عن تجارة الاعضاء"
"متهمناش ف حاجة احنا معندناش ولا بلاغ يخلينا نفتح فيه تحقيق"
"والملفات اللى جابتها لبنى"
"تورط عاصم لوحده وعاصم مات خلاص"
"بس شهاب يعرف حاجة"
"ماانا قلتلك احنا ف جريمة القتل ومعندناش بلاغ بسرقة الاعضاء... المهم انت بتقول الكمين قبض على فريد"
"اه قبضوا عليه عند بيته وحسين فى الحجز من قبل مانروح المستشفى"
خبط عسكرى ع الباب ودخل
"واحد بره ياباشا وعايز يقابلك اسمه حنفى"
"دَخَله"
حمدى"ع الله يفيدنا بحاجة"
تامر"ان شاءالله"
دخل حنفى بنفس الارتباك ورفع ايده بالتحية
حمدى"ايه ياحنفى افتكرت حاجة"
حنفى قرب من مكتب حمدى وحط موبايل ع المكتب
"التلفون ده لقيته النهاردة مع مجدى ابنى ولما سألته قال انه لقاه ع السلم امبارح وخباه علشان يبيعه...بس انا ياباشا ضربته قلمين وقلت يمكن ينفع سعادتك"
مسك تامر التليفون ...كان مقفول
فك تامر الموبايل
"الخط جوه ياباشا وسهل نعرف تليفون مين"
حمدى"قوم حالا جيبلى صاحب التليفون ده"
ووجه حمدى كلامه لحنفى
"حد من العمارة سألك عن تليفون ضايع"
حنفى"محدش"
تامر"لو من سكان العمارة هنعرف اول مانعرف صاحب الخط"
حمدى "يالا ياتامر مستنى ايه... شكرا ياحنفى... فيه حاجة تانى"
حنفى"لا ياباشا انا اول مالقيته جبته على طول"
شاور حمدى لحنفى بالانصراف...خرج حنفى
وخرج تامر وراه وهو خارج
"ابعت العسكرى يجيب حسين اما نشوف"
             ************************
حسين وهو داخل...ولاول مرة حمدى بيشوفه
لفت نظره شاش ملفوف بيه راسه
"تعالى ياحسين"
"انا هنا ليه ياباشا... يتقبض عليا عليه"
وخبط حمدى ع المكتي وزعق
"علشان قتلت جوز اختك"
وارتبك حسين
"قتل...قتل ايه؟؟ انا مالى بالكلام ده انا اتقبض عليا ف بيتى"
"كنت فين امبارح من 5ل7 بالليل"
"كنت قاعد على قهوة"
"كان مين معاك"
"كنت لوحدى"
"راسك مالها"
"اتزحلقت ف الشارع فاتخبطت فى الرصيف واخدت غرزتين"
"وايه بقى موضوع ابنك"
ودمع حسين وهو بيتكلم
"اهو ربنا انتقم منه واخده...اخد كِلية ابنى ...سرقها ربنا انتقم لنا"
"وانت منتقمتش ليه"
"كنت هبلغ عنه وملحقتش"
"الا قولى صحيح انت فصيلة دمك ايه؟؟ اصل بدور على فصيلة نادرة للتبرع لمريض"
"انا AB – "
نظرات حمدى كلها شك ف حسين
ضرب الجرس للعسكرى..ولما دخل شوح بايده بعدم اهتمام
"خُده...وهات لى فريد"
وفتح درج المكتب وشاف التقرير المبدئى ان فيه فصيلتين دم فى مسرح الجريمة O+  ودى فصيلة دم عاصم...وفصيلة  AB-مجهولة"
                      *******************
دخل فريد وهو مرتبك
نظرات اشمئزاز من حمدى لفريد
"بتبص لى كده ليه... انا مليش دعوة بحاجة"
"مستغرب مهندس زيك يضيع مستقبله علشان ست"
"انا معملتش حاجة علشان تقولى كده"
"كنت هربان ليه لما انت معملتش حاجة"
"مكنتش هربان ولا حاجة... انا كنت مسافر راس سدر"
"سافرت امتى ورجعت امتى"
"سافرت امبارح الضهر ورجعت ساعة مااتقبض عليا"
"كنت بتعمل ايه هناك"
"كنت بشوف شاليه هناك هعمله ديكورات... وعلى فكرة انا عندى شهود صاحب الشاليه اللى قابلته هناك"
"قابلته امتى"
"معادى معاه كان بالليل"
"يعنى برضه وقت الجريمة مأثبتش كنت فين"
"يمكن كنت على الطريق يمكن كنت بتغدا هناك...مش فاكر بالظبط"
وضرب حمدى الجرس للعسكرى وشاورله ياخد فريد
بعد ماخرج فريد.. حمدى قاعد يتكلم مع نفسه
حسين عنده دافع...فريد عنده دافع
حسين معندوش حجة غياب.... ولا فريد كمان

فى نفس اللحظة دى دخل تامر ملهوف وبيضحك
"بتضحك على ايه ياتامر...هات ما عندك"
"التليفون ياباشا... بتاع فريد"
"ههههههههه حلو اوى كده فريد كان موجود ف مسرح الجريمة سواء اعترف بكده او لأ عندنا الدليل... حسين عنده جرح ف راسه وهنتأكد لما نبعت عينة دم للطب الشرعى ومضاهاتها بالفصيلة الموجودة ف مسرح الجريمة غير دم عاصم... لبنى اكيد شريكة لو مكنتش بوجودها على الاقل هيكون بعلمها"
"يعنى نقفل القضية على كده"
"هى فعلا اتقفلت على كده...واضح ان فريد وحسين اتفقوا على الخلاص من عاصم"
"بس حسين هيتفق مع فريد ازاى ... وده عشيق اخته"
"متنساش كرهه لعاصم بعد سرقة الكلية وكمان مهما كانت دى اخته وخاف من الفضيحة... المهم ان القضية خلصت... هات بقى ال3 علشان نعمل المواجهه ويحكوا لنا تفاصيل الجريمة"


انتظرواااااااا الحلقة الاخيرة

هناك 8 تعليقات:

  1. هو هيبقى فيه حلقة بكرة ولا مفيش عشان اجازة ولا اية

    ردحذف
  2. ممممممممممم وبعدين يا دينا حيرتينا اكتر مين اللي قتل ؟؟؟

    ردحذف
  3. روعة الحلقة في غاية الجمال بجد ابدعتى ف الحلقة دى ياريت تكملي الحلقة الاخيرة بسرعة انا في الانتظار

    ردحذف
  4. 7asah haytl3 7d maghol :D

    ردحذف
  5. لا دينا دا بكرة اجازة مش هنعرف نستنى ليوم السبت اكسبى ثواب فينا ونزليها

    ردحذف
  6. ايه كمية الكلفتة اللي الضباط عملوها في التحقيق دي :))
    كل كلامهم بنوه علي آرائهم هما مش علي دلائل اكيده !!

    بس جميل يا دينا .. الله ينور

    *نورهان

    ردحذف
  7. هو الضباط بيتكلموا ليه وكأنهم شافوا الجريمة بعنيهم
    كل كلامهم فيه كلمة " أكيد " كده بجد ممكن يكونوا ظالمين
    او أكيد هما ظالمين
    ماعلينا
    كملي بلييز
    وفى الآخر تطلع خديجة قتلته .. :D :D

    ردحذف
  8. حلوة جدا القص بجد انتي تجنني وقصصك اللي مش منيماانا هههه حلوة بجد

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى