الثلاثاء، 31 يوليو 2012

كان حلم...الحلقة 6

الحلقة 6
لما وصل البيت... لقى نشوى راجعة من البلكونة وشايلة طبق غسيل فاضى فى ايديها
"نشوى عايزك ضرورى"
"خير... مالك ياماجد"
"ارمى الطبق اللى فى ايدك ده وتعاليلى اوضتى"
دخل ماجد اوضته...بعدها بلحظات جت نشوى
"ايه يابنى مالك"
"عايز منك خدمة"
"هات ياماجد الغسيل اللى انت عايزه ماانت كل مرة تجيب لى غسيل بعد مااخلص"
"غسيل ايه دلوقتى مالك قلبتى كده على امهات"
وردت وهى بتتنهد
"بأقلم نفسى ياخويا... هنعمل ايه شر لابد منه"
"لو طلبت منك اى حاجة هتعمليها"
"اؤمر يازعيم... معاك فى اى حاجة"
"بصى بقى من غير مقدمات علشان مش عارف ابدأ منين.... فيه واحدة عايزك تتصلى بيها فى البيت وتسألى عليها وعلى صحتها وتقولى انك صاحبتها"
"انت مجنون...واحدة مين اللى اقول انا صاحبتها دى...وهى هبلة يعنى اى حد يقولها انا صاحبتك هتسمع كلامه"
"اسمعى بس"
"سامعاك"
"دى واحدة زميلتى ف النادى.. حصل لها حادثة وفقدت ذاكرتها"
"ياعيييييييينى"
"انا بقى عايز تتصلى وتسألى عليها...تكلميها هى او مامتها المهم تعرفى اخبارها ايه"
"وانت شاغل نفسك بيها كده ليه"
ماجد بارتباك
"ايه شاغل نفسى بيها دى...بسأل عادى يعنى"
"ومش هتتصل انت بيها ليها"
"اصلا مكنش لينا كلام مع بعض بس هى صعبت عليا وعايزة اطمن عليها"
"ااااااااه صعبت عليك...والله انا حاسة الموضوع اكبر من صعبت عليا"
"خلاص يانشوى مش عايز منك حاجة"
"ايه ياعم ماجد هو عيب يعنى"
"هو ايه ده"
"لما تهتم بواحدة...تحب تطمن عليها...كده يعنى"
"اول مرة اكتشف انك غلسة بجد"
"خلاص مش هغلس بس هسألك سؤال"
"اسألى"
"ليه متكلمهاش انت وتطمن بنفسك"
"انا اتحرج ومعرفش عندهم فى بيتهم بيسمحوا بايه ومش بيسمحوا بايه...انتى بنت زيها وعادى لما تتصلى وتطمنى عليها "
هرشت نشوى فى دماغها وقالت وهى بتحاول تستجمع شجاعتها
"طيب رسينى بقى ع الكلام اللى هقوله"
"اسمها نغم وكانت بتشتغل معانا فى النادى مدربة سباحة وقعت من 10ايام ودخلت فى غيبوبة اسبوع بعدها جالها فقدان ذاكرة جزئى"
"ايه جزئى ده"
"تفتكر حاجات وحاجات لأ...وبعدين شايفانى دكتور هما قالولى كده وخلاص"
"هات التليفون يامغلبنى"
بسرعة خرج ماجد من الاوضة ورجع بتليفون البيت
نشوى قاعدة فى نص السرير... اخدت منه التليفون وحطته ف حجرها
"فين الرقم"
طلع ماجد موبايله واتصل بالرقم وادى لنشوى السماعة
"ايه ردوا"
"لسه اصبر...احم احم"
واتعدلت نشوى فى قعدتها
"الو... نغم معايا... ازيك ياطنط...انا ايمان زميلة نغم فى النادى...هى اخبارها ايه؟؟طيب الحمدلله انها بخير...اه طبعا هكلمها...معاكى ياطنط"
كانت بتتكلم وماجد قاعد قصادها ومركز معاها
حطت ايدها على السماعة ووجهت كلامها لماجد
"دى هتجيبهالى اكلمها"
"كملى عادى وشوفى فاكرة حاجة ولا لا"
شاورت نشوى لماجد ان نغم ردت
قرب ماجد ودانه من السماعة علشان يسمع صوتها
"الو...ازيك يانغم... انا ايمان زميلتك فى النادى... ولا يهمك انا بس كنت بتطمن عليكى...انتى كويسة... الحمدلله... اه طبعا ان شاءالله ابقى اجيلك... مع السلامة"
قفلت نشوى مع نغم...وقالت وهى بتتنهد
"دعنى اتنفس الصعداء"
"احكى لى قالتلك ايه"
"بص ياسيدى هى كويسة جدا بس قالت انها مش فاكرة اى حاجة عن النادى"
"اومال ايه حكاية اجيلك دى"
"مفيش لما قلتلها انى صاحبتها قالتلى تعالى اشوفك يمكن افتكرك قلت لها ان شاءالله...بخرج من الموقف يعنى"
"ومين ايمان"
"لا دى تمويه"
"ههههههههه ماشى يانوشة متحرمش منك ابدا"
"اى خدمة عيونى ليك"
قامت نشوى خرجت من الاوضة
"هحضر العشا واناديلك"

قفلت نغم التليفون وراحت قعدت جنب مامتها على الكنبة الكبيرة
وقدامهم على الترابيزة البومات كتير
"مين دى يانغم"
"مش فاكرة ياماما"
"بتقول معاكى فى النادى"
"انا مش فاكرة اى حاجة عن النادى ده خالص"
جه الاب من اوضته
الام"ايه يااسماعيل انت مش قلت داخل تنام"
الاب"كنت هنام جرس التليفون صحانى وسمعت انها واحدة زميلة نغم"
الام"اه بس نغم مش فاكراها"
الاب"انا جاتلى فكرة يمكن تساعد نغم... ايه رأيكم نعمل اشتراك فى النادى ونبقى نروح نقعد شوية او انتى ونغم تروحوا منها تغير جو ومنها يمكن لما تشوف الناس اللى تعرفهم تفتكر"
وبصت الام لنغم
"ايه رأيك"
نغم"مش عارفة"
الام"هى فكرة حلوة يانغم يمكن ربنا يسهل وتفتكرى"
نغم"ماشى ياماما"

تانى يوم فى النادى
ماجد قاعد سرحان ..جه عليه مصطفى
"صباح الخير"
"صباح النور"
مصطفى بيتلفت حواليه
"هو اخبار مسابقة شرم ايه"
"كويسة وبتسلم عليك"
"هى مين"
"المسابقة"
"ياباااااى على السخافة...المفروض اضحك"
"وانت ايه سؤالك الغبى ده...انت شايفنى قاعد هنا ولا معاهم هناك"
"مش المفروض انها تخلص امبارح"
وفكر ماجد شوية
"لا اخر يوم النهاردة...بس انت بتسأل ليه"
وارتبك مصطفى
"مفيش بسأل عادى يعنى"
"ده انت مكنتش بتسأل لما انا بسافر المسابقة جاى تسأل النهاردة"
"ايه ده... الساعة 12 عندى تمرين...سلام"
وضحك ماجد بعد مامشى مصطفى
"يا ابن اللذينة... وفاكرنى مش فاهم بتسأل ليه"

ماجد قاعد وعينه على المبنى الادارى
شاف فاروق طالع مكتبه
جه ولد صغير
"احنا هنبدأ التمرين امتى ياكابتن"
"ربع ساعة وهنبدأ"
قام ماجد وطلع المبنى الادارى
ولما وصل عند مكتب فاروق

الباب كان مفتوح... خبط على الباب
"تعالى ياماجد"
"صباح الخير"
"صباح النور...ايه اخبار الشغل"
"كله تمام الحمدلله"
"الحمدلله"
"انا كنت عايز اتكلم مع حضرتك فى موضوع كده ومحرج"
"محرج ليه انت عارف انى هنا بتعامل مع الكل زى ولادى...اتكلم فى ايه"
"بص حضرتك هو الموضوع انسانى بالدرجة الاولى"
"اتكلم"
"بخصوص كابتن نغم"
"مالها"
"حضرتك عرفت انها من الوقعة جالها فقدان ذاكرة"
"لاحول ولا قوة الا بالله... هى محتاجة يعنى مساعدة؟؟"
"مساعدة مش مادية"
"ازاى"
"يعنى هى محتاجة مساعدة انها تفتكر الجزء المفقود من ذاكرتها...على فكرة هى مش فاقدة الذاكرة كليا بس هى مش فاكرة حاجة عن شغل النادى"
"والمطلوب يعنى مش فاهم"
"يعنى بما انها اصيبت وهى كانت بتأدى عملها هنا فى النادى فمن واجبنا اننا نساعدها"
"نساعدها يعنى نطلع لها مبلغ شهرى مثلا"
"لا انا بقترح على حضرتك ...لو مفيهاش تجاوز يعنى ...لو ممكن تيجى تشتغل بالعقد معانا هنا فى النادى تانى... وطبعا لو حضرتك قلقان من انها تتحمل مسئولية تدريبات مش مهم انا ممكن اساعدها ...بس تواجدها هنا ولما تشوف الاطفال والبنات اللى كانت بتدربهم وهما بيحبوها وهى بتحبهم يمكن تفتكر حاجة ونبقى ساعدناها"
"هفكر ياماجد واشوف"
"انا اسف انى اخدت من وقت حضرتك"
"لا ابدا مفيش حاجة...بس انا عايز اسأل سؤال"
"اتفضل"
"ايه سر الاهتمام ده بنغم"
"ابدا مفيش سر ولا حاجة ونغم حتى مكنش ليا علاقة بيها كزملاء عاديين... بس صعبت عليا بعد اللى حصلها وحابب انى اساعد"
"اوك ياماجد"
"بعد اذنك"
خرج ماجد وهو عارف انه كدب على فاروق...هو عايز يساعدها مش علشان صعبانة عليه...لا ...علشان يخفف احساسه بالذنب

بعد ماخرج ماجد من مكتب فاروق
فكر فاروق شوية...ورفع سماعة التليفون
"اميرة... هاتى رقم بيت نغم اسماعيل من عندك واتصلى بيها وحوليلى المكالمة"

دقايق ورن التليفون عند فاروق
"الو...سلام عليكو..ا\ اسماعيل... انا فاروق غالب رئيس مجلس ادارة نادى الفيروز...اهلا بيك يافندم... انا كنت بتطمن على كابتن نغم... اه عرفت... بستأذنك تشرفنى بكرة انت ونغم على الساعة 1 الضهر... كل خير ان شاءالله هنتكلم مع بعض شوية... فى انتظاركم... مع السلامة"


هناك 11 تعليقًا:

  1. Allaaah 3leki ya Dina el 7ala2a 7elwa awiiii teslam edek

    ردحذف
  2. الحلقه جامده ومستنيه اعرف ايه الي حيحصل

    ردحذف
  3. الله ع الحلقه الدميييله رووووووووعه الرواعييع

    ردحذف
  4. بصراحة قصصك كلها جمية اوى

    ردحذف
  5. حلو اووووووووي هااااااااا و بعدييييييييييين ! 

    ردحذف
  6. حلوة جدا

    ردحذف
  7. Tslam Edek ya Dina
    Mstania A3raf l Ba2ee ya Gamil ;)
    w bgd astamere 3chan Nte F3lan Mubd3a

    Menna :)

    ردحذف
  8. 7lwaaa awee m3 2ny artha mt25r shoia bs gamda :D
    Tu2aa

    ردحذف
  9. جميلةاوىىىىىىىى

    ردحذف
  10. انا عن نفسي سامحت ماجد :)))
    هبة حلمي

    ردحذف
  11. 7lwaaaaa awiiii

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى