الخميس، 22 نوفمبر 2012

جوه البيوت... الحلقة 2

الحلقة 2
مراد دخل السايبر عند سامى بالليل...وقعد قدامه
"ايه يابنى مالك"
"اتهديت لف على رجلى"
"اجيبلك شاى م القهوة"
"لا انا من الصبح شاى وقهوة ف القهاوى...اخدت كفايتى لاسبوع قدام"
"وسبع ولا ضبع"
"فرخة"
"ههههه فرخة ايه"
"اه والله يمكن الفرخة ليها لازمة انما مشاوير النهاردة ولا ليها اى 30 لازمة... اشتريت الجرايد وفليت الاعلانات اعلان اعلان وهبدأ من بكرة رحلة لتقديم السيفيهات"
"ربنا معاك يامعلم... بقولك ايه اقعد هنا بس خمساية كده اطلع البيت وانزل على طول... لو حد جه قعدوا على اى جهاز من الفاضيين"
"ماشى"
قام سامى... ولف مراد قعد مكانه
خرج سامى من السايبر... الكمبيوتر مفتوح قدامه
صوت رسالة ع الميل... اتفتح الشات
بص مراد بدون قصد.... برق عينيه

سامى بيفتح الباب بالمفتاح
اروى قاعدة بتتفرج على التليفزيون
"حبيبى ...اول مرة تيجى بدرى"
"انا نازل تانى بس قلت اغير هدومى علشان اسهر واشوف لو محتاجين حاجة ابعتهالك"
"لا يا حبيبى مش محتاجين حاجة...بس لوجى نامت وانا قاعدة لوحدى زهقانة...ما تخليك وبلاش سهر النهاردة"
دخل اوضته وهما بيتكلموا واروى دخلت وراه
"الجاكيت البنى فين...بالليل الجو بيسقع اوى"
"فى المغسلة... هو كل يوم سهر يا سامى...بجد زهقت انا بنام قبل ما انت تيجى"
رد وهو بياخد جاكيت تانى من الدولاب... وبيغير هدومه
"انتى عارفة ان السايبر شغله اكتر بالليل"
قرب منها وهو بيبوسها ف خدها
"خلى بالك من لوجى...لو عايزة حاجة كلمينى"

نور قاعدة فى سريرها... حاطة ايدها على المكان الفاضى جنبها وبتعيط... بتبص على جودى وهى نايمة... وبتعيط
رغم ان اليوم كان طويل عليها...وتعبت...بس مش عارفة تنام
ضياء كان كل حاجة ليها فى الدنيا
ضياء كان الفرحة اللى بتخفف عنها مضايقات مريم ورقية
ضياء سابها بدرى اوى...
"هعمل ايه لوحدى من غيرك يا حبيبى"
سمعت صوت عند باب الاوضة
صوت قرب ..وبعد... قلقت
قامت تشوف مين...سمعت خبطة خفيفة على الباب
فتحت
"ماما؟؟تعالى "
"انتى صاحية...انا كنت خايفة تكونى نايمة"
"مش عارفة انام"
"جودى نامت"
"ايوه"
دخلت فوقية وباست جودى وهى نايمة
مسحت دموعها
"تعالى نتكلم بره شوية يا نور علشان منصحيش جودى"
"حاضر"

مراد داخل البيت ...قفل الباب من غير صوت علشان ميصيحيش حد
قبل ما يدخل اوضته
"حمدالله ع السلااااااااااااامة"
"الله يسلمك يا بابا"
"كنت فين طول اليوم...مش امك قالتلك انى هبقى موجود لوحدى فى البيت"
"معلش يابابا كان ورايا كام مشوار"
"مشاوير ولا سرمحة...تفضل تصيع طول اليوم وتيجى تنام ومتروحش شغلك...علشان يرفدوك زى العادة"
واتضايق مراد من كلام باباه
"هيحصل ايه يعنى لما تسخن الاكل وانا مجيتش...هو انت عارف انا فيا ايه ولا حاسس بيا ابدا"
وقامت هند على صوتهم
"في ايه بس على اخر الليل"
صادق"تعالى شوفى الحيلة بيبوأ فيا"
هند"اخص عليك يامراد كده ترد على ابوك بالطريقة دى"
ورد مراد وهو مخنوق بالكلام
"انا طول اليوم بلف على رجليا علشان الاقى شغل ...وراجع مش طايق نفسى ولا حياتى اللى مش عارف اعيشها الاقى كلام يسم البدن...كفاية بقى حرام عليك"
صادق"حرام عليا... حرام بعد كل اللى عملتهولك...ربيت وعلمت ومستخسرتش فيك حاجة انت ولا اختك ...عايزنى كمان اصرف عليك بعد اتخرجت...وبالمرة اجوزك وابقى اصرف عليك"
"انا مطلبتش منك حاجة... اعمل ايه ان كانت ظروفى وحشة وحظى اوحش... ده انا اشتغلت شغلانات اللى معهمش شهادات ومتكبرتش... سيبنى ف حالى الله يخليك اللى فيا مكفينى"
سابه مراد ودخل اوضته وقفل الباب
قعد على طرف سريره...حس انه مخنوق ومش قادر يتنفس
وسامع باباه وهو بيزعق
"هو ده اللى بتدافعى عنه"
"انا دافعت ولا اتكلمت"
"الواد خلاص عياره فلت وبقى بيرد عليا... ادى الواد اللى كنت فاكر انه لما هيكبر هيبقى سندى... ده انا عندى اتنين ولايا واحدة اتجوزت وواحدة قاعدة جوه"
اول ما مراد سمع كده... حس بالقهر والظلم
خرج من اوضته وعلى الباب بسرعة
هند"مراد....مراااااااد رايح فين"
خرج ورزع الباب وراه

نور قاعدة على الكنبة وحماتها جنبها
"من بدرى عايزة اقوم اتكلم معاكى بس كنت كل ما اجى اقوم الاقى نفسى مش قادرة"
"من المهدئ معلش... بس يعنى ايه الكلام المهم اللى عايزانى فيه ومش عايزة تستنى للصبح"
"خايفة"
"من ايه"
"منك؟؟"
"منى انا؟؟ليه... انا عمرى عملتلك حاجة وحشة"
"لا ده انتى بنتى التانية... بس كل اللى بفكر فيه انك ممكن تاخدى جودى وتبعدى عننا وانا مقدرش استغنى عنها...دى الذكرى الوحيدة اللى فاضلالى من الغالى"
"ياماما محدش يقدر يبعدها عنكم...هتفضل بنتكم واى وقت تشوفوها"
"يعنى اللى فكرت فيه صح...هتسيبينا"
"انا ملحقتش افكر ف حاجة"
"بصى يانور... انا عارفة ان بيت اهلك موجود وليكى فيه يعنى ولو فكرتى تمشى محدش هيلومك... بس انا بترجاكى"
وعيطت فوقية... مقدرتش تكمل كلامها
عيطت معاها نور وهى بتاخدها ف حضنها
"اهدى ياماما... متخافيش انا هعمل اللى يريحك"
وحست فوقية بالامل ف كلام نور
"انا عايزاكى تفضلى قاعدة معانا... وطلباتك وطلبات جودى ف عينيا كأن ضياء موجود بالظبط"
ردت نور وهى بتطبطب على ايدها
"حاضر"

مراد فى الشارع...نازل يجرى
شافه سامى...نادى عليه
"مراد...مراااااااد...رايح فين"
راح له مراد
"مخنوق يا سامى...اهى ارض الله واسعة"
"تعالى ياجدع مالك فى ايه"
دخل مراد السايبر...اللى كان مليان
"ابوك برضه"
"زودها اوى وانا خلاص مبقتش قادر....حاسس الدنيا كلها عليا"
"روَق بس"
رن موبايل سامى
"ثوانى هرد على اروى"
"الو... ايوه ياحبيبتى... هتنامى؟؟ طيب مش عايزة حاجة... تصبحى على خير ياروحى...بوسيلى لوجى"
مراد كان بيبص له اوى
"ايه ياعم بتبص لى كده ليه"
"مستغربك"
"ليه ؟؟"
"انك لسه بتحب اروى زى الاول"
"وهفضل احبها طول عمرى مراتى وام بنتى وحبيبتى "
"بتحبها زى الاول؟؟"
"اه طبعا واكتر كمان... بكرة لما تحب وتتجوز هتعرف ان العشرة بتعمل حب تانى اقوى من حب الخطوبة... علشان كده لما سافرت اشتغل بره مقدرتش مرجعش... يدوب اول ما قدرت  امسك فلوس تفتح لى السايبر ده رجعت واتجوزتها على طول"
سكت مراد...عايز يتكلم ومش قادر
"مالك يا مراد...بتسألنى كل الاسئلة دى عن اروى ليه"
اتردد مراد... عايز يتكلم
"ايه؟؟ متردد ليه... اتكلم"
"هقولك بس متزعلش منى"


مايسة فضلت سهرانة مع التوأم لحد بعد الفجر
لما ناموا حست ان اسماعيل زعلان منها
قامت تتسحب من جنب الولاد علشان تروح تنام ف اوضتها
وصلت عند باب اوضتها...بتفتح الباب من غير صوت علشان متقلقش اسماعيل وهو نايم
لقيته مقفول بالمفتاح... وشافت اثر ضوء خفيف
وصوت... قربت ودانها من الباب علشان تركز فى الصوت
سمعت صوت ....ست

هناك 17 تعليقًا:

  1. جاااااااااااااااااااااااامدة يادندون تسلم ايديكى

    ردحذف
  2. اوبااااااااا بجد ااااااااائعة سلم الايادى

    amira slama

    ردحذف
  3. ههههههههه تحفه

    ردحذف
  4. عسل يا دودو حلوة واحداثها دسمة وحاسة انها لسه هتسخن كمان لما ندخل فى الجد
    dentist aya

    ردحذف
  5. واووووووووووووو رووووووووووووعه

    ردحذف
  6. حلوه مووووووووووووووووووووووووووت

    ردحذف
  7. حلوه اوووي

    ردحذف
  8. جميييييييييييييله

    ردحذف
  9. yalla isma3il by5on maysa ...

    ردحذف
  10. بجد تحفة يا دينا وحقيقى انتى مبدعة جدا
    وفعلا الاسامى بقت سهله الى حد ما......

    ردحذف
  11. وحشينى مووووووووووت يا دينا معلش كان عندى مشكلة مع النت عشان كده مكنتش بتابع معاكى
    القصة جميلة اوى والبيت القديم كمان كانت حلوة اوى اوى
    تسلمى على مجهوداتك يا عسل ويارب دايما يحفظك من كل سوء


    ddy dody

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى