السبت، 8 ديسمبر 2012

جوه البيوت... الحلقة 12

الحلقة 12
نور ماشية فى الشارع... حاسة باضطراب غريب
"هو كان بيبص لى كده ليه... ايه ده معندوش دم...فيه حد يعاكس وهو بيودى بنته المدرسة... لازم بعد كده مبصلوش خالص لاحسن يفتكرنى واحدة مش محترمة ولا حاجة... ضايقنى"

مراد بعد ما مشيت نور وهو بيتابعها بعينيه
نادت المدرسة على اسم لوجى...دخلها الفصل
بص على الاطفال الموجودين
شاف جودى...قعد لوجى جنبها ومشى

طول الوقت وهو بيفكر فى نور
"ايه اللى بيحصل لى ده... انا عمرى ماحسيت انى مشدود لحد كده... ويوم ما اتشد لواحدة تطلع متجوزة... استغفر الله العظيم... اكيد لفتت نظرى لاى سبب...يمكن شفتها قبل كده وبفتكر...بس انا اول مرة اشوفها...يمكن شبه حد اعرفه... مش عارف... المهم مينفعش افكر فيها..انا معرفهاش... وبعدين لو حست انى ببص لها تقول لجوزها وتبقى مشكلة...انا رايح اشتغل ولا اعمل مشاكل... لازم مبصش ناحيتها تانى ابدا"

نور بتغسل المواعين فى البيت
كل تفكيرها فى النظرات اللى شدتها
تحاول تفكر فى حاجة تانية...تلاقي نظرات مراد قدام عينيها
"نووووووووووووووور"
"ايوه ياماما"
راحت تكلم فوقية
"نعم يا ماما عايزانى فى حاجة"
"مش تلبسى علشان متتأخريش على جودى"
"حاضر...اخلص بس الطبقين اللى فى الحوض وألبس على طول"

نور رايحة ناحية المدرسة.. ماشية جنب سور المدرسة
فى الاتجاه المقابل ليها.... شافت تاكسى بيقف قدام باب المدرسة
نزل مراد من التاكسى... بص لها
اتفاجئت بيه هو اللى فى وشها...بصت له
كل واحد فيهم لف وشه بعيد عن التانى ودخلوا المدرسة

مريم واقفة فى البلكونة... بتبص على عمارة قدامها
تدخل وترجع تانى البلكونة
لما جت آيه... اول ما دخلت من الباب
"بت يا آيه...تعالى اتفرجى"
"على ايه؟؟"
"تعالى بس"
وخدتها للبلكونة
"بصى العمارة اللى فى الوش دى...شايفة الشقة المفتوحة"
"اه ...اللى بتتوضب دى"
"شايفة اللون اللى عاملينه ده"
"اه...لون جديد.. بس شكله حلو اوى"
"عجبنى اوى... من الصبح وانا بتفرج عليهم وهما بيدهنوا"
"اه حلو"
قالتها ودخلت تغير هدوم المدرسة... ومريم واقفة تبص على الشقة
"مامااااا... عايزة اتغدا قبل ما اروح الدرس"
"مش هتستنى اخواتك وابوكى لما ييجوا"
"عندى درس وعايزة ألحقه"

آيه وروان رايحين الدرس
وصلوا بيت صاحبتهم اللى هياخدوا فيه الدرس
شابوا شاب واقف على باب المحل اللى جنب البيت
كان بيبص لهم... وهما بصوا عليه
لفت نظرهم شياكته ووسامته
بصوا عليه ...لحد ما طلعوا البيت
جه المدرس... وهما بياخدوا الدرس... دخل الشاب اللى كان واقف تحت ... شافوه داخل.. بصوا عليه الاتنين

بعد الدرس ما خلص...نزل المدرس والبنات
آيه لسه بتلم حاجتها
روان"بت يا ندى...مين اللى جه من شوية ده"
ندى"اللى دخل على جوه...ده وليد اخويا"
سمعوا وليد بيقرب منهم
"ندى كلمى ماما لما تخلصى مع صحابك"
آيه وروان الاتنين بيبصوا له...
"مش تعرفينا"
ندى"آيه ... روان... وده وليد اللى كنتم بتسألوا عنه"
آيه"انا مسألتش"
روان باحراج"انا كنت بسأل عادى"
وليد"ومالكم اتخضيتوا ليه؟؟"
آيه"يالا يا روان..هنتأخر"
وليد"شدوا حيلكم علشان تيجوا الكلية عندنا"
روان"انت ف كلية ايه"
وليد"ف هندسة"
جت مامة ندى
"ازيكم يا بنات...انت واقف مع البنات كده ليه يا واد"
وليد"مفيش كنت بكلم ندى...انا نازل المحل"
نزل وليد... وبعده آيه وروان...وهما معديين من عند المحل
شاور لهم وهما ماشيين...شاوروا له وضحكوا

مريم قاعدة بالليل مستنية هانى بعد ولادها ما ناموا
اول ما دخل
"انت اتأخرت كده ليه"
"اتأخرت ايه... مش ده معاد كل يوم"
"طيب تعالى اوريك حاجة"
"تورينى ايه"
"اوريك شقة فى العمارة اللى قدامنا"
"انا مالى انا بشقة وزفت... انا راجع تعبان من شغلى عايز اتعشا وانام"
"ان شالله ما شفت حاجة...انا كنت عايزة اوريهولك علشان لما ادهن الشقة"
"شقة مين"
"شقتنا"
"تدهنيها ايه"
"ايه مش شايف اللون بقى قديم ازاى"
"معاكى فلوس؟؟"
"لأ طبعا هيبقى معايا منين"
"يبقى تسكتى "
قالها ودخل يغير هدومه... دخلت وراه
"اسكت ايه...انا لما اقولك عايزة ادهن الشقة يبقى اسكت"
"اجيبلك منين...انا بشتغل شغلتين وبره البيت طول النهار علشان اصرف على البيت والمدارس والدروس... لو معاكى فلوس اعملى اللى تعمليه...معاكيش اسكتى وسيبينى ف حالى"
"يعنى انت لازم تضايقنى وخلاص... لازم تنغص عليا عيشتى"
"انا مش فاهم دهان ايه اللى طلع فى دماغك فجأة"
"عجبنى لون وعايزة اعمله"
"قومى حطى لى اتعشا... ممعاييش فلوس دهان وزفت"
"طيب اعمل جمعية"
"لا... احنا مقضيين بالعافية ومفيش بنود لجمعيات"
"وانا عايزة ادهن الشقة... وهدهنا"
"عافية"
"لا...امر واقع"
"انتى حرة اعملى اللى تعمليه بس مفيش مليم زيادة اقدر اديهولك"
"مش عايزة منك حاجة... انا هعمل جمعية وامشى البيت برضه"
"ورينى شطارتك"
"هتشوف"

نور قاعدة جنب جودى على السفرة
جودى حاطة كراسة رسم والوان قدامها
"ماماااا...مامااااا"
نور سرحانة... بتفكر فى مراد...ابو صاحبة بنتها
نظراته مبتروحش من قدام عينيها
انتبهت على كلام جودى
"نعم يا قلبى"
"كده صح"
بصت نور للرسمة اللى جودى بتلونها
"حلوة يا حبيبتى...كملى"
وعلى بُعد قاعدة رقية على النت بتكلم سامى

سامى قاعد فى السايبربيكلم رقية
"ايه كنتى فين...مش بتظهرى غير اخر النهار"
"بصحا متأخر وبعمل الاكل والبيت وبعدين اقعد"
"على كده انتى ست بيت شاطرة"
"اه طبعا"
"يا بختى"
"يا بختك انت ليه"
"علشان حاسس اننا هنفضل مع بعض على طول"
"تلاقيك بتقول كده لكل اللى بتكلمهم"
"انا مش هكذب عليكى... انا كنت بحب واحدة اوى بس خانتنى"
"خانتك؟؟"
"اه كنا خلاص هنتخطب..واكتشفت انها بتكلم واحد تانى "
"بتكلمه حب يعنى"
"اه ... من ساعتها وانا فقدت الثقة فى كل البنات"
"مش كل البنات كده"
"انا برضه حاسس انك غيرهم... عايز افضل اتكلم معاكى على طول وبفضل استناكى لحد ما تفتحى"
"بس احنا لسه عارفين بعض من كام يوم"
"الاحساس اللى جوايا اكبر من اى وقت... انا حاسس انى بتشد ليكى اوى... انا حبيتك يا رقية"
رقية اول مرة تسمع كلام رومانسى كده
كل كلامها مع الناس التانية ... مجرد تعارف بمعلومات غير حقيقية
انما اول مرة حد يقولها بحبك
معقول يكون بيحبها بجد...حتى لو بجد هيسامحها انها كذبت عليه
"رقية انتى مبترديش ليه"
"مفيش"
"انتى زعلتى علشان قلتلك بحبك"
"خايفة"
"من ايه"
"مش يمكن لما نقرب من بعض متحبنيش"
"لا انا بحبك... وبعدين ادينا هنقرب من بعض وهتتأكدى"
"من غير ما تشوفنى"
"الحب مش بالشكل"
دخل مراد عليه السايبر وهو بيتكلم
"حبيبتى... هقفل شوية علشان مدير الشركة عايزنى...شوية وارجع"
"طيب متتأخرش"
قفل سامى معاها
"يا اهلا"
"ايه بتكلم واحدة برضه"
"اه... بس لسه فى بداية التعارف"
"انت مش هتعقل بقى...بقى عندك عيلين ولسه هايف"
"اهو تسالى... مش بدل الزهق ده"
"وبنات الناس ذنبهم ايه"
"ذنبهم انهم بيصدقوا... انا بقول نفس الكلام لكل واحدة وبيصدقوا ...يبقى هما عايزين يسمعوا لهم كلمتين حلوين...بفرحهم"
"المهم... فى مدرسة لوجى 100جنيه للنشاط ...حضرهم علشان اوديهم بكرة"
"حاضر"

مايسة بتفتح باب الشقة بالمفتاح
بتفتح النور... مراد معاها
"يالا مش عايزة حاجة"
"ادخل طيب اعملك كوباية شاى"
"لا معلش انا اطمنت عليكى انك طلعتى بالعيال وانزل اكمل شغل"
"ربنا يرزقك يارب"
"الله يخليكى ياحبيبتى... باى حبايب خالو"
بصوا له ولادها وضحكوا... نزل وقفلت وراه الباب
                   *******************
دخلت مايسة اوضتها...شافت ملاية السرير مش مظبوطة فى مكانها
طلعت طقم ملايات من الدولاب... وشالت الملاية اللى على السرير
وهى بتشيل كيس المخدة...قربته منها تشمه
"ايه الريحة الغريبة ده... برفان نفاذ اوى... بتاع مين ده؟؟ حد دخل هنا وانا مش موجودة؟؟!!!"

هناك 18 تعليقًا:

  1. رووووووووووووووووعة

    تسلم أيدك

    ردحذف
  2. اوبس العملية بقت ناراااار احب انا كده هههههههههههه



    mrmr mady

    ردحذف
  3. ربنا يستر ع نور

    ردحذف
  4. روعه انت كاتبه موهوبه.

    ردحذف
  5. حلوه بس الحلقات ماشيه بطيئة ياريت يكون الإيقاع اسرع
    لكن انا بحب كتاباتك جداً

    ردحذف
  6. حلقه تحفففه بجد تسلم ايدك

    ردحذف
  7. حلوه اوي

    ردحذف
  8. جامدة بس ياريت تحاولى تنزلى حلقتين فى اليوم

    ردحذف
  9. جامده اوى يادندون كملى حلقه كلها تشويق انهاردا تسلم ايدك بصراحه

    ردحذف
  10. تحففففففففففففففففففة بجد يا ديناا
    تسلم ايدك يا قمر

    amira slama

    ردحذف
  11. حلوه جداااا
    يارب مراد يحب نور وهيا كمان تحبوا

    ردحذف
  12. جامده اوى تسلم ايدك يا دينا

    ردحذف
  13. يااااااااااارب يتكشف بقى اسماعيل دا اخرته سودة ان شاء الله
    انا حابة نور ومراد جدا حاسة انهم انضف شخصيتين فى القصة ونفسى انهم يكونوا مع بعض بس اللى مخوفنى الظروف بتاعتهم
    بس ما شاء الله القصة بتزيد جمال يا دينا تسلمى يا عسل


    ddy dody

    ردحذف
  14. جمييييييييييييييييلة اوى

    ردحذف
  15. مريم دى هتجيبلى شلل وربنا
    ايه الحشرية اللى هى فيها دى وعايزة تعلم ايه تطلع زيها

    بس القصة تجننننن يا دينا تسلمى

    ردحذف
  16. الحلقه حلوه يا دينا

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى