الأربعاء، 16 يناير 2013

الحب على كفة ميزان... الحلقة 9

الحلقة 9
طلعت مروة وقعدت فى اوضتها وهى قلقانة
"يارب اطلع ظالماه... يارب خيب ظنى وتكون كل دى تهيؤات"
وبعد حوالى ساعة من قعدتها فى اوضتها وسط توترها
جه حسام
"مساء الخير يا مروة"
"مساء النور... اتأخرت ليه"
"كنت مع عصام صاحبى والوقت اخدنا"
"صاحبك بتاع زمان"
"ايوه"
"وقابلته ازاى"
"جبت رقم تليفونه واتصلت بيه وقابلته"
سكتت مروة... وحسام بيغير هدومه...وسألته
"هو عصام بس اللى قابلته من معارف زمان؟"
"ايوه"
"بس"
"ايوه... بتسألى ليه"
"لا ابدا...اصل اكيد يعنى عندك حنين لمعارف زمان وبدل بدأت تدور على حد يبقى هتدور عليهم كلهم"
"هو عصام بس علشان صاحبى من ايام المدرسة انما باقى المعارف مضمنش بقى كل واحد بقى فين ولا ايه دلوقتى"
"ازاى يعنى"
"يعنى زمايلى مثلا بتوع الجامعة لو قابلتهم صدفة ماشى انما مش هدور عليهم"
"وافرض شفت حد صدفة رجع لذكريات قديمة...هتحاول توصله"
"انتى بتسألى كتير كده ليه يامروة...انا حاسس ان فيه حاجة"
"لا ولا حاجة...انا هطمن على خالتى والولاد قبل ما انام"
قامت مروة خرجت من الاوضة... وحسام مستغرب من كلامها
كل ردوده عليها كانت على معارف زمان فعلا...مخطرش على باله انها تقصد علا

مروة الصبح قاعدة مع حورية وهى بتفطر
"عايزة حاجة تانية يا خالتى"
"شكرا"
مروة قاعدة ساكتة... حورية بتبص لها
"مالك يامروة... من امبارح بالليل كده وانتى مسهمة"
"الشك هيموتنى يا خالتى... منمتش طول الليل"
"ليه حصل ايه"
"علا.."
"تانى؟؟"
"علا بتشتغل مذيعة وشفتها امبارح فى التليفزيون"
"واحنا مالنا بيها"
"دخلت المكتب عند حسام وفتحت التليفزيون لقيته كان جايب القناة اللى هى فيها قبل ما ينزل"
"يا بت حتى لو شافها يعنى هيحصل ايه... هو حسام هيجرى ورا مذيعة فى التليفزيون"
"انتى مش هتحسى بيا...هو ابنك انما جوزى انا...انا خايفة اوى يا خالتى"
"تانى يا بنتى... قومى اتوضى وصلى علشان الشيطان يبعد عنك"
"ماشى يا خالتى...عموما انا هتأكد بنفسى"
"هتتأكدى ازاى... هتعملى مشاكل مع جوزك علشان الاوهام اللى ف راسك دى"
"بصى انا مسحت القناة من عنده...لو دور عليها تانى يبقى هو مهتم بيها وبيشوفها"
"لاحول ولا قوة الا بالله...وهو لو شافها يبقى لسه بيفكر فيها"
"ايوه... ووالله ما هسكت لو اتأكدت انه لسه بيحبها"
"بس بس بلاش هبل...يحب مين ...قومى هاتيلى فنجان قهوة علشان صدعتينى"
"لا القهوة بترفع لك الضغط"
"انتى رفعتيلى الضغط بكلامك ده... قال وانا اللى فاكراكى عاقلة"
"عاقلة ف اى حاجة الا لو لقيت خطر يهدد بيتى"
"وحسام فين"
"فى الجنينة مع رحمة"
"انا هقررهولك ولو ف دماغه حاجة هعرف...اطمنى"
"اوعى تقوليله انى عرفت علشان مياخدش باله"
"حاضر..انا هدحلبه ف الكلام علشان اعرف دماغه فيها ايه"
قامت مروة تبوس حورية
"ربنا يخليكى ليا ياخالتى"

علا رايحة الشغل الصبح... وهى سايقة العربية حست بدوخة
ركنت على جنب ووقفت شوية...ولما حست انها اتحسنت كملت طريقها
وصلت مكتبها كان عندها صداع
طلبت قهوة واخدت مسكن للصداع علشان تعرف تكمل شغل
شافت وحيد معدى من قدام مكتبها
شاور لها وشاورت له وكمل طريقه لمكتبه من غير ما يدخل لها
"الحمدلله انه مزعلش منى"
دخل لها صحفى من اللى بيشتغلوا معاها
"استاذة لو سمحتى عايز اخد رأيك فى موضوع"
حاولت تسمعه...الصداع كان مشتت تفكيرها
وف وسط ما بيتكلم
"حضرتك معايا"
"معلش يا ياسر... مش عارفة اركز معاك خالص...ساعة بس وارجع لى اكون ركزت"
"حاضر...بعد اذنك"

حسام داخل لمامته
"صباح الخير ياماما"
"صباح النور يا حسام... تعالى اقعد جنبى"
راح حسام قعد على كرسى جنب سريرها
"لا تعالى جنبى على السرير"
قام وقعد قصادها على طرف السرير
"خير يا ماما...شكلك عايزانى ف حاجة"
ووطت صوتها وقربت منه
"الكلام اللى هقولهولك ده مش هيخرج بره الاوضة دى... والكلام اللى بينى وبينك شاهد عليه ربنا انه مهما يكون تقولى الحقيقة"
"انا عمرى كذبت عليكى ف اى حاجة"
"انت متغير مع مروة ليه"
واستغرب حسام
"انا؟؟ وهتغير ليه...مفيش حاجة والله...هى اشتكت لك"
"هى مشتكتش...هى حاسة بخوف وقلق والست مبتحسش بخوف الا لو جوزها اتغير معاها"
"والله ما اتغيرت معاها ف اى حاجة واسأليها"
"من غير ما اسألها...هى خايفة من ساعة ما رجعنا... حاسة انك منسيتش علا"
واتفاجئ حسام باللى مخطرش بباله خالص...عمره ما تخيل ان احساسه يكون واصل لمروة
"هى ايه اللى خلاها تفكر فى كده"
"بتقول انها شافت علا وخايفة انك لو شفتها تحن لها تانى"
"شافتها فين"
"فى التليفزيون... وانك كنت فاتح القناة اللى هى فيها"
"هى مروة بتدور ورايا وبتراقبنى"
"مش عيب الست تحافظ على بيتها... واوعى تصغرنى وتعرفها حاجة...انا بقولك وبعرفك علشان لو ف دماغك اى حاجة من دى ...تعرف انى هبقى ف صف مروة ومش هسامحك يا حسام لو ظلمتها"
"ايه الكلام ده يا ماما...صحيح ناقصات عقل... مفيش اى حاجة وانا حتى لو شفتها فى التليفزيون يبقى خلاص بحبها"
حسام بيتكلم بصوت واطى احتراما لمامته اللى عايزة كلامهم يفضل سر... وخاف ينفعل يبان عليه الكذب...فحاول انه يبين ان الموضوع اتفه من انهم يتكلموا فيه
"يعنى شفتها زى ما مروة قالت"
"شفتها بس والله لاقابلتها ولا كلمتها"
"طيب بلاش يا بنى ...بدل البرنامج ده هيسبب مشاكل فى بيتك بلاش منه...مروة مسحت القناة علشان تشوف انت هتعمل ايه"
"ماشى يا ماما...متقلقيش"
ومسكت المصحف اللى جنبها على الكومودينو
"احلف لى ع المصحف ما تبين انى قلتلك حاجة... انا عرفتك بس علشان المشكلة متكبرش لو مروة شافتك بتتفرج عليها...مروة حساسة اوى من ناحية علا علشان كنت دايما بتقولها انك لما اتجوزتها مكنتش لحقت تنسى علا"
"والله ما هقولها حاجة"
وكمل وهو بيقول لنفسه
"ودى كانت غلطتى انى قلتلها الحقيقة"

ليلى وعصام بيتغدوا
"احكيلى عملت ايه مع حسام امبارح"
"مفيش قعدنا مع بعض وسهرنا"
"سألك على علا"
"سألنى وسمعت كلامك ومجبتلوش سيرة ...ارتاحتى"
"اه ارتحت طبعا...ميستاهلش يعرف عنها حاجة"
"قلتيلى امبارح"
"والله... طيب"
"وانتى هتقوليلها انه جه وسأل عليها"
وسكتت ليلى شوية
"لآ مش هقولها حاجة... لو قلتلها مش هتستفيد حاجة بالعكس هتتعب تانى ومن اول وجديد"
"وهو فيه ست بيتبل ف بؤها فولة"
"قصدك ايه...معرفش احفظ سر... كنت فتنت ولا وقعت بين الناس قبل كده"
"ولا اقصد حاجة يا ستى... العيال فين"
"فى النادى"
"طيب... هتروحى لهم"
"اه شوية كده ونازلة رايحة النادى"
"طيب...هنام شوية ولما اصحى هنزل اروح المكتب وبعدين هروح اقابل حسام"
"حسام حسام...طلع لنا ف المقدر"

حسام فى اوضته بيلبس...بيبص فى الساعة... نفس معاد البرنامج

مروة نزلت بسرعة وهو بيلبس...فتحت التليفزيون
دورت على القناة ...ملقيتهاش
ابتسمت وهى فرحانة
"الحمدلله... الحمدلله انى ظلمتك يا حسام"

طلعت مروة الاوضة...كان حسام خلص لبس
راحت مروة حضنته
"حبيبى"
"نعم"
"بحبك"
"وانا كمان"
"بجد"
"عندك شك"
"لا بتأكد بس"
"وايه اللى يخليكى مش متأكدة"
"يمكن عايزة اسمعها"
"بحبك ...حلو كده"
"طبعا حلو كده...بقولك ايه"
"هااا"
"لسه برضه مشفتش دكتور نتابع معاه هنا"
"ما انا كويس اهو نشوف دكتور ليه"
"لا يا حبيبى... لازم يكون فيه دكتور يتابعك علشان تفضل كويس على طول...ربنا يخليك لينا"
"هبقى اشوف ان شاءالله"
"طيب اشوف انا"
"ماشى....مش عايزة حاجة"
"هتتأخر"
"هقابل عصام ونقعد شوية وابقى اجى"
"ترجع لى بالسلامة ان شاءالله"

علا مع داليا فى بيتها
"لولو ما تيجى معانا يوم الجمعة هنروح العين السخنة ونرجع السبت الضهر"
"لا الجمعة معزومة عند ليلى وهروح لها علشان متزعلش"
"يا ستى ابقى روحى لها يوم تانى...الجمعة انتى واحمد معندكوش حلقة... والدراسة قربت ومنه نفسها تروح"
"روحوا انتم يا حبيبتى ...انا محتاجة انام ...يعنى يدوب هروح لليلى شوية واقضيها نوم باقى اليوم"
"طيب يا لولو براحتك...قوليلى وحيد اخباره ايه"
"ولا حاجة...احترم رغبتى ومكلمنيش تانى فى موضوع الارتباط انما فى الجورنال بنتكلم عادى"
"محترم والله...خسارته"
"ربنا يرزقه ببنت الحلال...بعيد عنى علشان فاهمة تلميحك"

يوم الخميس بالليل... حسام قاعد مع عصام فى كافيه
"بقى كل يوم بتيجى تتفرج على البرنامج هنا"
"اه ...بشترى دماغى"
"وبصراحة يعنى مامتك انقذتك"
"مش عارف لو مكنتش قالتلى كان ممكن يحصل ايه"
"تفتكر مراتك كانت ممكن تعمل ايه"
"هتعمل ايه يعنى...مروة مسالمة وطيبة انا بس محبيتش اعمل مشاكل على مفيش... انا بعمل ايه غير بتفرج على برنامج مراتى بتغير من مذيعته"
"ليه هى مذيعة عادية...انت بتحبها"
"بحبها اه...بس انا مقصرتش مع مروة ف حاجة...وبحب ف صمت وحتى صاحبة الشأن متعرفش انى لسه بحبها...يبقى كل ده ليه...هتحاكم على مشاعرى... يسيبونى احبها بدل مبضرش حد"
ورن موبايل حسام
"الو... ايوه يا مروة... مستشفى ايه؟؟ طيب ماشى..مع السلامة"
وسأله عصام بقلق
"مستشفى ايه...مين تعبان"
"لا مفيش حاجة...ده انا لما رجعت المفروض اشوف دكتور قلب كويس اتابع معاه ومكنتش حاطط الحكاية دى ف دماغى اوى... مروة سألت وحجزت بتقولى فيه دكتور كويس اسمه فؤاد صابر"
"اه ...ده صاحب مستشفى ومعروف"
"هى حجزت لى هناك...بكرة الساعة 2"

علا داخلة بيتها بالليل... ماسكة دماغها
"يخربيت الصداع اللى مش بيروح ده"
حست بدوخة...قعدت على اقرب كنبة
الدوخة بتزيد... وحست بضيق تنفس
حاولت تقوم تروح المطبخ
مقدرتش تقف... وحست باختناق وهبوط شديد
فتحت الشنطة وهى مكانها...طلعت الموبايل
وبصوت مش طالع
"احمد...انت فين؟؟"

احمد داخل البيت...وداليا بتستقبله...رن موبايله
"دى علا... غريبة انا لسه سايبها من شوية"
"الو... انا فى البيت... علا...مالك ياعلا...علا...الووو"
"فى ايه يا احمد"
احمد وهو بيفتح الباب تانى
"علا صوتها غريب اوى...وملحقتش افهم منها حاجة صوتها راح والخط مفتوح...انا هروح لها"
"استنى اجى معاك"
"لسه هتلبسى...انا هروح اشوف مالها"
"استنى يا احمد...استنى انا معايا مفتاح بيتها"
"طيب يالا بسرعة"

علا فى المستشفى ... على جهاز التنفس الصناعى
احمد وداليا واقفين لحد ما الدكتور خلص
داليا"مالها يادكتور...ايه اللى حصل لها"
الدكتور"جالها هبوط فى الدورة الدموية ...ضغطها واطى اوى وواضح انها بتتعرض لاجهاد شديد"
احمد"وحالتها خطيرة يعنى يادكتور"
الدكتور"لا مش خطيرة ولا حاجة...هى هتشرفنا لحد بكرة لحد الضغط ما يتظبط وممكن تروح بس ترتاح"
خرج الدكتور من الاوضة... داليا راحت جنبها باستها
علا بتبص لها وبتعيط
داليا مسحت لها دموعها
"بتعيطى ليه...هتبقى كويسة"
احمد"داليا انتى قاعدة مش كده"
داليا"طبعا"
احمد"انا هروح علشان منه لوحدها...عايزين حاجة اجيبهالكم"
داليا"لا شكرا... ابقى كلمنى الصبح قبل ما تيجى"
احمد"حاضر"
وراح جنب علا..مسك ايدها يطبطب عليها
"لولو اقوى من اى حاجة..صح؟؟"
هزت علا راسها والدموع فى عينيها
" سلامتك"
مشى احمد وهو خارج من الاوضة
"داليا لو عايزين اى حاجة كلمونى اى وقت"
"حاضر يا حبيبى"
نزل احمد... وراحت داليا تبص عليه من شباك الاوضة
شوية وظهر احمد وهو بيركب العربية... وخرج من المستشفى
اللى مكتوب عليها "مستشفى د.فؤاد صابر"

مروة وحسام داخلين المستشفى
مروة بتسأل موظف الاستقبال
"لو سمحت انا حجزت كشف عند الدكتور فؤاد"
"اطلعى حضرتك الدور السابع فيه العيادة"
"ميرسى "
وراحوا حسام ومروة يركبوا الاسانسير

هناك 17 تعليقًا:

  1. gamda ya dondon

    ردحذف
  2. ربنا يستر

    ردحذف
  3. قفلت في حتة فظيعة بجد مبااااااااالغة حلوة خالص

    ردحذف
  4. حلوه جداااااااااااااااااااا
    واحساسى انهم هايشوفوا بعض بكره او مروه بس اللى هاتشوفوا

    ردحذف
  5. حللللللللللللللللللللللللللللوه جدااااااااااااااااااا

    ردحذف
  6. لا لا لا يا دندون دى مش قفله دى ...حرام عليكى وبعدين الاحداث قليلة اوى ...ربنا يخليكى طولى الحلقة عن كده شويه بحبحيها وفكيها شوية...بس ع العموم حلقة حلوة جدا وتسلمى يا رب ويخليكى لينا
    asmaa

    ردحذف
  7. حلقه تححفه يا دندونه تسلم ايدك يارب بس مش عجبني حسام مدأم بيحبها ليه اتجوز ولما اتجوز مينفعش يفكر فيها انا متعطفه مع عﻻ اوى اوى
    dody

    ردحذف
  8. جاااااااااامده اوى
    ولوحصل لقاء هيبقى شكله ايه ؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  9. صعبت عليا علا اوى وهى بتعيط لان كنت حاسة فى عياطها انها زعلانة على حبها لحسام وانه كان ممكن يكون جنبها دلوقتى بس شوية شوية انابشوف ان الحل الوحيد ان حسام وعلا يرجعوا لبعض يارب محدش يتعذب العذاب الفظيع ده لان اصعب حاجة فى الدنيا ان الشخص الى بتحبه يكون قصادك بس مش قادر تكون جنبه عشان متجرحش ناس تانيين وهى دى قمة التضحية
    dentist aya

    ردحذف
    الردود
    1. انا نفسى يرجعوا بس مروة ومعاذ ورحمه وسيف هما الى هيتظلموا

      حذف
  10. قصتك يا دينا بتحسسنى بفيلم اغلى من حياتى بتاع شادية وذو الفقار بس بلاش حسام يموت فى الاخر زى مامات ...

    ردحذف
  11. جميلةجدااااااطبعاانا اتمنى محدش يخسر حبه ويتعدب
    بس لاسف الحب ده موش موجود غير فى القصص والروايات بس
    والمفروض لما حسام بيحب علا مكنش اتجوز وظلم مروة
    يارب في حلقة االنهارده حسام ما يشوفش علالان بجد عزعل
    امضاء\صاحبة القلب المجروح

    ردحذف
  12. جمييييييييييييييييله

    ردحذف
  13. 7lwa y dodo
    keep going :):)

    ردحذف
  14. أوبس يلا بقى لقاء الجبابرة تسلم ايدك يا ديدي

    ردحذف
  15. يووووووووووووووووووووو بقى والله حسام دوت راجل فاضى :D

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى