الثلاثاء، 19 مارس 2013

بقينا عيلة... الحلقة 17

الحلقة 17
مديحة وشذى واقفين ف البلكونة
"لالا كده البت اتأخرت اوى"
"اه ياماما...المشوار كله مفيش 5 دقايق دى بقالها نص ساعة"
"يا مصيبتى.... ياريتنى ما بعتها"
جريت مديحة على جوه... وهى بتعيط
 "ياحبيبتى يا بنتى"
دخلت مديحة اوضتها وطلعت بعد دقيقتين بالعباية والطرحة
"رايحة فين؟"
"ادور عليها... لتكون اتخطفت ولا تاهت...يارب استرها معانا"
نزلت مديحة جرى...وطلعت شذى البلكونة وهى بتدعى
"يارب استر...يارب ترجعى بالسلامة يا ضحى"
                 ********************

كريم راجع من الشغل... قبل البيت بشارع
شاف لمة ناس على الرصيف
خمن انها حادثة...هدا وبيبص ...لمح ضحى
فرمل بسرعة ونزل من العربية وراح يشوف فى ايه

ضحى واقفة ف وسط الناس بتعيط
حواليها ناس كتير
"طيب بيتكم فين يا شاطرة؟"
"مش حافظة رقم العمارة؟"
"متعرفيش رقم حد من اهلك"
ضحى خايفة وبتعيط
قرب كريم ودخل وسط الناس
"ضحى؟؟"
اول ما شافته... عيطت اكتر وهى بتمسك فى ايده
"مالك...متخافيش"
"عايزة اروح"
وسألت واحدة من الموجودين
"انتى تعرفيه؟؟تعرفها؟"
ضحى من الخضة مبتردش ماسكة ف ايده بس
كريم مش عارف يرد على الست .. يقولها ايه
"اه اعرفها"
سأل واحد من الواقفين
"لا مش هتمشى غير مع ابوها ولا امها"
رد كريم"انا اخوها"
سألها الراجل"اخوكى ده"
هزت ضحى راسها
واحدة من الواقفين
"ياجماعة البنت اول ما شافته مسكت فيه يبقى اخوها...تلاقيها مخضوضة مش قادرة تتكلم... خلوا بالكم منها ومتنزلوهاش تانى لوحدها..البنت كانت مرعوبة"
كريم"شكرا"
اتفرقوا الناس... مشى كريم وضحى وهى ماسكة ف ايده
فتح لها باب العربية
"استنى لما اجيبلك مياه...متعيطيش خلاص مروحين اهو"
مسحت دموعها وهى بتتشحتف ... غاب كريم دقايق ورجع لها
قعد مكانه ف العربية...ومعاه كيس فيه عصير ومياه وشيكولاته
فتح لها ازازة المياه
"اشربى...ايه اللى نزلك؟"
بعد ما شربت..وكريم مشى بالعربية
"كنت بجيب ملح لماما...بعد ما اشتريت وراجعة البيت لقيت العمارة شكلها اتغير"
"كنتى بتشترى منين"
"من الكشك اللى جنب البيت"
"انتى مشيتى عكس اتجاه البيت... يالا وصلنا البيت اهو"

ركن كريم تحت البيت... وطلع وهو ماسك ضحى
                    ********************

كريم بيفتح الباب وبتدخل ضحى قبله وبيدخل وراها
شذى بتسمع صوت الباب...بتيجى جرى على ضحى حضنتها
"ضحى"
وكملت وهى بتزعق لها
"كنتى فين...كنتى هتموتينا يخربيتك"
"بالراحة شوية بتزعقى لها ليه...كفاية الخضة اللى اتخضتها"
سكتت شذى...جرت على موبايلها تتصل بمديحة

كريم بيكلم ضحى
"متنزليش لوحدك تانى ..ماشى"
"ماشى"
"ولو عايزين حاجة قولى للبواب او مراته وهو يجيبها"
طبطب على شعرها وهى بيطمنها

شذى بتتصل بمامتها...رن الموبايل ف البيت
مشيت شذى على صوت الموبايل... دخلت المطبخ لقيت الموبايل

كريم شايف ان مديحة مش موجودة
وشذى رايحة من المطبخ للبلكونة
"هى طنط مديحة فين"
"نزلت تدور على ضحى... والموبايل مخدتوش معاها"
سكت كريم...وشذى قلقانة... سمعوا خبط جامد ع الباب
راح كريم يفتح... شاف مديحة
"كريم...انت لقيت ضحى؟"
ضحى جت تجرى
"مامااااا"
حضنتها "الحمدلله...الحمدلله"
بصت لكريم" فضلت ماشية ادور عليها واسأل البوابين والمحلات قالولى ان فيه بنت كانت تايهه واخوها لقاها... ربنا يخليك ياكريم وينجيك وما يرميك ف ضيقة ابدا"
"على ايه ياطنط... انا معملتش حاجة... بس لو سمحتى متنزليهاش تانى بدل متعرفش المنطقة هنا"
                     ********************

صوت قرآن المغرب قبل الفطار
شذى ومديحة بيحطوا اخر اطباق على السفرة بعد ما خلصوا تحضيرها
ابراهيم ماسك الموبايل
"هما هييجوا امتى دول...بعد الفطار"
مديحة"ساعة فطار والدنيا زحمة"
ابراهيم"كانوا ييجوا بدرى شوية"
سمعوا جرس الباب بيرن
ضحى جريت تفتح
اول ما فتحت...دخل كريم ودعاء
كريم وهو داخل"السلام عليكم"
ابراهيم"اتأخرتوا ليه كده...ينفع كده"
دعاء بصت لكريم
كريم"معلش يابابا الشوارع زحمة جدااا"
مديحة"اهلا وسهلا... اتفضلى ياحبيبتى"
راحت تسلم على دعاء وتبوسها بترحاب شديد
شذى واقفة لبعيد...كريم بيعرفهم على مضض
"شذى وضحى ولاد طنط مديحة...دعاء خطيبتى"
بصت دعاء لشذى وابتسمت ابتسامة صفرا
مديحة "يالا ..اتفضلوا"

وهما بياكلوا
مديحة"مبتاكليش ليه يادعاء... والله لتاخدى الحتة دى من ايدى"
دعاء"شكرا ياطنط قدامى اهو"
قطعت مديحة فراخ بايديها وحطتها على طبق دعاء
دعاء بصت لكريم ...شافته بياكل عادى
                    *******************

كريم ودعاء ف البلكونة
"ايه ده ياكريم...مرات باباك دى بلدى خالص"
"بس طيبة اوى"
"شكلك غيرت فكرتك عنها"
"بصى انا مكنتش طايقها ف الاول بس لقيتها كويسة معايا ومع بابا ومهتمة بينا ولما بتيجى سيرة ماما بتتكلم عنها بكل احترام ...بصراحة ملقيتش مبرر اكرهها"
"وبناتها كمان مش كده"
"كمان ايه؟"
"بتحبهم؟"
"الصغيرة اه"
"والكبيرة؟"
"مليش علاقة بيها"
"ياسلاااااام"
"انتى غيرانة ولا ايه؟"


مديحة ف المطبخ... ومعاها شذى
"خدى يا شذى الصينية دى دخليهالهم البلكونة"
"عايزة حاجة تانية علشان هدخل اكلم خالد"
"لا ودى الصينية وروحى اتكلمى براحتك"

شذى رايحة البلكونة... وقبل ما تدخل...سمعت دعاء
"اغير من مين؟انا اغير م الفلاحة دى...ايش جابها ليا اصلا دى اقل منى ف كل حاجة"
"اهو انتى قلتى بنفسك اقل منك يبقى ليه الغيرة"
"علشان بموت فيك"

فهمت شذى ان الكلام عليها... زعلت ...حست بالاهانة
كحت علشان يسمعوها قبل ما تدخل
دخلت حطت الصينية بسرعة وخرجت
دخلت الاوضة وقعدت تعيط من احراجها

اتصلت بخالد بعد ما حاولت تهدا...واول ما رد عليها
"خالد احنا هنتجوز امتى"
"قريب...ليه حد مضايقك؟"
خافت تتكلم علشان مايفضلش ماسك اللى حصل وكل شوية يقولهولها
"اصل الدراسة وانا ف طنطا هتبقى اسهل من انى افضل رايحة جاية"
"الشقة مفاضلش فيها كتير...قبل امتحانات التيرم نكون اتجوزنا... بقولك ايه انا مش عارف اكلمك دلوقتى...هخلص شغل واكلمك قبل السحور"
                     ******************

شذى فى المطبخ لوحدها
كريم راجع من الشغل... اول مادخل شاف ضحى قاعدة ع الكمبيوتر
راح قعد على اقرب كنبة ليها
"ضحى انتى صايمة النهاردة كمان؟"
"اه الحمدلله وهصوم كل يوم"
"شاطرة...بعد الفطار ليكى عندى مكافئة ماشى"
"ماشى"
"مجوعتيش من ريحة الاكل الحلوة دى...مامتك اكلها حلو"
"ماما مش هنا...ماما نزلت م الصبح عند خالتو...شذى اللى بتعمل الاكل النهاردة"
قام يدخل اوضته وهو بيقولها
"نفس الريحة برضه"
                   *****************

كريم قاعد ف اوضته على السرير وحاطط اللاب على رجله
خبط عليه الباب
"مين"
فتحت ضحى الباب ودخلت قعدت جنبه
"عمو كريم... هى ايه المكافئة؟"
"بعد الفطار هقولك"
"والنبى قولى دلوقتى"
"اخاف اقولك تفطرى"
"لا والله مش هفطر"
قام كريم وجاب من جيب البدلة...شيكولاته
"ده ليكى بس بعد الفطار"
اخدتها ضحى بفرحة
"شكرا"
بص لها كريم بفرحة وحب
"انتى عسولة يا ضحى... انتى تعرفى انى كان نفسى يبقى عندى اخت بنت ...بعد مافقدت الامل جيتى انتى"
"انا بحبك ياعمو كريم"
"وانا بحبك.. بس مش انا اخوكى الكبير يبقى تقوليلى كريم مش عمو"
"اصل انت كبير"
"انتى بتقولى لاختك طنط؟"
"لأ"
"طب خلاص"
صوت شذى بتنادى على ضحى
وصلت عند باب الاوضة المفتوح
"انتى بتعملى ايه هنا"
ضحى"قاعدة مع كريم"
شذى"ليه؟ قومى اقعدى بره"
كريم اتضايق علشان ضحى
"بتزعقى لها ليه كده...قاعدة معايا فيها ايه"
شذى"مبنحبش نضايق حد"
كريم"انا مش متضايق منها"
شذى"اااه قاعدة تسلي صيامك... ما احنا الفلاحين الخدامين اللى مالناش كرامة...قومى يا ضحى احنا مش اقل من حد"
شدتها شذى وخرجت وهى بتعيط

اتحرج كريم وعرف انها سمعت كلام دعاء يوم العزومة
معندوش كلام يبرر بيه اللى اتقال
"ابرر ليه...هو احنا قلنا حاجة غلط مش حقيقية"
واتضايق علشان طريقتها مع ضحى

خرج لها
"لو سمحتى متخليش ضحى تكرهنى بسبب كلامك ده"
شذى"انا مقلتلهاش تكره حد... انا مش عايزة اختى تبقى تقيلة...كفاية ان انا وهى ضيوف تقال عليك"
رد من احراجه
"انتى ليه بتقولينى كلام مقولتوش"
"انت قلته فعلا بس من غير كلام"
ضحى"ألحقى يا شذى ريحة حاجة بتتحرق"
جريت شذى على المطبخ
وقف كريم مكانه...وبص لضحى
"متزعليش من كلامها...هى فاهمة غلط..انا مش بتضايق منك"
"انا عارفة...تيجى تلعب معايا"
شاورت ع الكمبيوتر المفتوح
"آجى"

وهما قاعدين ع الكمبيوتر... جت مديحة مع ابراهيم
ابراهيم"الله الله يا شذى...طالعة لمامتك"
خرجت شذى من المطبخ
"شكرا"
وكملت كلام لمامتها
"ماما انا خلصت...هدخل انام شوية لحد الفطار"
مديحة"طيب يا حبيبتى"

راح ابراهيم قعد ورا كريم وضحى
"بتعملوا ايه؟"
كريم"بنلعب"
بص ابراهيم ومديحة لبعض وهما فرحانين ان كريم بدأ يبقى طبيعى ويخرج من عزلته

قام ابراهيم دخل الاوضة يغير هدومه...دخلت مديحة تغير هى كمان
"بقولك ايه يامديحة...عايزك قبل الخطوبة تنزلى تجيبى ليكى وللبنات لبس للفرح... متشيليش هم الفلوس هاتيلهم احسن واغلى حاجة"
"شكرا يا ابراهيم..متكلفش نفسك هجيبلهم اى حاجة"
"لا مش اى حاجة...لازم يكونوا على نفس مستوى دعاء واهلها... لو مش هتعرفى الاماكن هنا ابقى كلمى اميرة تنزل معاكم يوم وتحجز للبنات عند كوافير كمان"
"حاضر"
"هو اهل خطيب شذى من طنطا صح؟"
"اه"
"وكليتها هناك وشقته هناك؟؟"
"اه"
"انا شايف ان الافضل تكتبوا الكتاب قبل الدراسة... يعنى علشان لما تروح هناك نبقى مطمنين"
"بس انا بثق في شذى...انا مربياها كويس"
"مقلتش حاجة... بس كده أأمن ونبقى مطمنين عليها اكتر"
"بالعكس... لما تروح جامعتها هناك وهى مكتوب كتابها يعنى مراته انا اقلق عليها اكتر... انما وهى مخطوبة هتبقى فيه حدود"

هناك 17 تعليقًا:

  1. حلوه اوي يا دينا
    تسلم ايدك

    توتا

    ردحذف
  2. nyc awe tslm edik

    ردحذف
  3. الله عليكي كل يوم بشتاق اكتر للحلقه اللي بعدها

    ردحذف
  4. جميلة يادينا بس حاسه البارت صغير واحداثه قليله

    عموما في انتظار جديدك


    تحيـــــــــــــــــــــاتي
    كانت هنا
    Asmaa Fathy

    ردحذف
  5. جمييييييييييييييله اووووووووووووووووى تسلم ايديك يا دودو يا فنانه

    ردحذف
  6. حلوووه أوي بس ياريت الأحداث تزززززيد :))

    ردحذف
  7. Gamiiiiiiiilaaaa kl3adaaaa ya dodoooo

    ردحذف
  8. جميله يا دينا وتسلم ايدك بجد

    ابتهال

    ردحذف
  9. الله حلو جدا يا دودو ماشاء الله عجباني جدا دي :)

    ردحذف
  10. حلوه جدااااااااااااااااا

    ردحذف
  11. جميله بجد

    ردحذف
  12. انتي بجد كاتبة متميزة ربنا يوفقك حلوة اوي متشوقه لنهاية

    ردحذف
  13. بجد انتى روعة امتة الحلقة الجديدة

    ردحذف
  14. جامده الاحدااث احلى كتيير

    ردحذف
  15. لااااااااا بلاش كتب الكتاب عشان كريم هيسيب دعاء قريب متربتوهاش لو سمحتوا بقی هههههههههههههههههههه

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى