الأربعاء، 10 أبريل 2013

بقينا عيلة...الحلقة 32 والأخيرة

الحلقة 32 والاخيرة
دعاء فى العربية... بيرن الموبايل...بترد
"الو... انا واقفة مستنياك زى ما اتفقنا... انت فين... انا ف العربية السودة...اه انا...تعالى اركب"
قفلت الموبايل وجه زكريا فتح الباب وقعد جنبها
"خير...حضرتك عايزانى ف حاجة"
"جايبالك شغل"
"ياريت"
"بص من غير لف ولا دوران فيه واحدة عايزة اخلص منها...هتقدر ولا ايه"
"تخلصى منها!! بس دى مش شغلتى"
"اكيد تعرف اللى دى شغلته ...وهتتراضى انت وهو باللى تقولوا عليه"
زكريا ساكت بيفكر... قاطعته دعاء
"انا عايزة افيدك...لو تقدر تعملها لوحدك وتاخد 10 الاف جنيه تاخدهم ليك بدل ماتجيب حد تقسم معاه"
"انا آه اتسجنت قبل كده ...بس مقتلتش"
"هى مرة وتاخد الفلوس ولاحد يدرى بينا... خليهم 20 الف... تاخدهم وتشغلهم بدل ما انت مش لاقى شغل كده"
زكريا ساكت... دعاء بتقنعه
"بص يا زكريا...هديلك 50 الف جنيه وتخلصنى منها خالص... ياتقبل دلوقتى يا ترفض ومعنديش كلام تانى"
"موافق... مين هى واوصلها ازاى"
دعاء بفرحة
"اهم حاجة اياك تسيب وراك اثر علشان لو اتمسكت مش هعرفك"
"اوصلها ازاى"
"اسمها شذى وهوريلك ساكنة فين وهوريلك صورتها فى CD  فرح ... ماشى"
"ماشى كلامك"
                          ******************

كريم بيفتح الباب بالمفتاح...باب شقته
الريسبشن قدام الباب كله مفروش ومترتب
اول ماقفل الباب وراه...جت شذى من طرقة طويلة
"جيت ياكريم"
"اه...ايه عملتوا ايه"
شذى وهى بتشاور على الريسبشن
"خلصنا هنا والمطبخ وقربنا نخلص الاوض"
"الحمدلله...انا مستنى الايام تعدى بسرعة ونبقى انا وانتى ف بيتنا"
"هانت ياحبيبى كلها 10 ايام ونبقى مع بعض على طول"
"قوليلى صحيح... مفيش جديد ف موضوع زياد"
"اطمن...ماما قايمة بالواجب وكلمت مامة شيماء كذا مرة ومستنيين رد اخوها بس شيماء مطمنة وبتقول محدش معارض"
"الحمدلله... كنت هزعل اوى لو مكنش موضوع زياد ماشى كويس"
"لا الحمدلله كله كويس...ربنا يفرحنا كلنا"
صوت مديحة
"يا شذذذذذذى"
"هروح اكمل مع ماما"
"مين جوه"
"ماما وطنط ماجدة وضحى"
"عمتى مجتش النهاردة"
"قاعدة مع عمو ابراهيم ف البيت... هروح اكمل معاهم"
"ماتخليكى قاعدة معايا شوية"
"هنخلص ونروح مع بعض...اه صحيح ياكريم بعد بكرة لازم اروح الكلية عندى امتحان"
"ماشى نروح"
                        ********************

دعاء بتتكلم ف الموبايل بعصبية
"انا مش عارفة هتخلصنى امتى"
"انا قاعد ليل ونهار براقب البيت وبراقبها بس مبتنزلش لوحدها خالص"
"اتصرف.. انت لسه هتستنى لما تنزل لوحدها... حتى لو مش لوحدها اتصرف وخلصنى...انا هفضل مستنية لحد امتى ...انا غلطانة انى اديتك نص الفلوس"
"خلاص خلاص... حاضر... ف اقرب وقت"
                       ******************

شذى وكريم رايحين يركبوا العربية
وعلى الجهه المقابلة زكريا واقف جنب الموتوسيكل اللى معاه
اول ما شافهم... ركب ع الموتوسيكل... دخل ايده ف الجيب الداخلى للجاكيت اللى لابسة... ايده على المسدس
                  *********************

كريم وشذى ف العربية...على الطريق
ووراهم زكريا على الموتوسيكل
"هتخلصى الساعة كام"
"2 تقريبا"
"بعد ما تخلصى هنروح البلد عندكم"
استغربت شذى...برقت عينيها...كمل كريم
"مش بحب قطع صلة الرحم يا شذى... انا قرايبى اللى بعيد كل فترة بروح ازورهم او اتصل بيهم...احنا هنتجوز وانتى اهل باباكى ميعرفوش حاجة... ميصحش"
"بس انت عارف اللى عمى عمله... ده احنا اتطردنا من بيتنا"
"اتطردتوا لما حس انكم ضعاف ولوحدكم... انا مراتى طول ما انا عايش مش ضعيفة... وحقك وحق ضحى هيرجع"
"يرجع ازاى...عمى ممكن يعمل اى حاجة علشان مناخدش فلوسنا"
"احنا هنروح بنية خير... بنية اننا بنعزمهم ع الفرح... وبعد كده هنتكلم ف الحقوق... اتراضينا واخدتى حقك وحق اختك كان بها... عاكسونا بقى يستحملوا"
"كريم... انا اول مرة اشوفك كده"
"كده ازاى"
"يعنى حاساك مستقوى كده او مش عارفة اقولهالك ازاى"
"مشيها مستقوى... حقكم ولا لأ؟"
"حقنا"
"بصى يا شذى اوعى تفتكرى انى بعمل كده محتاج حاجة من فلوسك... انا الحمدلله"
قاطعته شذى
"كريم ...انت بتقول ايه؟؟ انت فاكرنى ممكن اشك ف نيتك"
"انا مسئول عنك قدام ربنا... وحقك لازم ارجعهولك ولا انتى مش عايزاه؟"
"لا عايزاه طبعا بس خايفة عمى يعمل معاك مشكلة"
"متنسيش ان قضية الحادثة ممكن تتفتح تانى.. وده كارت الضغط اللى هستعمله لو عمك قاوح معانا"
شذى بتبص لكريم بابتسامة فرح
"ربنا يخليك ليا"
"ويخليكى ليا... شدى حيلك ف الامتحان... اول ما تخلصى كلمينى"
                       ********************

ابو دعاء داخل البيت ... بكل ثورة وعصبية
"دعاااااااااااااااااااااااء"
جت دعاء تجرى عليه... ومامتها بتفتح الباب بعد ما دخل بدقيقة
الام"ايه يا جمال بتزعق ليه...صوتك طالع بره...وليه اتصلت بيا ف الشغل وقلتلى اسبقك ع البيت"
الاب"تعالى شوفى بنتك اللى هتتسجن"
امال ودعاء برعب
"سجن ايه"
جمال بيزعق
"الهانم اجرت واحد يقتل خطيبة كريم واهو قتلها...بنتك مجرمة وهتتسجن وكلها دقايق وتلاقى البوليس بيجرها ع السجن"
اتخضت امال
"ايه؟؟دعاء عملت ايه؟"
دعاء بخوف وهى بتعيط
"مليش دعوة...محدش يقدر يمسك عليا حاجة"
جمال"انتى اكيد اتجننتى... اعتراف زكريا عليكى كفاية...روحى قضى بقية عمرك ف السجن علشان قتلتى البنت"
دعاء ف حضن مامتها
"لا ياماما.... والنبى اوعى ياخدونى... انا اموت نفسى ولا اتسجن يوم واحد"
امال"متخافيش... بص يا ابراهيم...احنا نسفرها بسرعة دلوقتى على اى طيارة رايحة ف اى حتة المهم تهرب بسرعة"
جمال"والبنت اللى ماتت دى... دمها يروح كده"
امال"بنتك اهم... نلحقها"
جمال قعد بهدوء
"دلوقتى خايفين... انتى تدلعى وهى شايفة كل حاجة بسيطة وسهلة حتى ارواح البنى ادمين"
امال"انت لسه هتقعد تدى محاضرات...خلينا نلحق البنت"
جمال"الحمدلله اننا لحقناها ف الوقت المناسب"
امال بعد فهم... ودعاء بتسكت من العياط علشان تفهم
امال"مين اللى اتلحقت"
جمال"لحقنا زكريا قبل ما يقتل البنت... سيد الصبح لقى 20 الف جنيه ف البيت سأل مراته...ضغط عليها حكت له اللى ابنها ناوى يعمله...جالى يجرى حكالى على كل حاجة...اتصلنا بزكريا...كان خلاص...ابوه كلمه وانا كلمته ان البنت لو حصلها حاجة انا اللى هبلغ عنه...وانى هسيبله الفلوس اللى اتدفعت مش عايزها... وهو كان خايف اصلا فخاف ورجع"
امال بفرحة"الحمدلله"
دعاء بزعل"يعنى الزفتة دى اخدت منى كريم خلاص"
جمال قام يزعق
"كفاية بقى... الكون مش ماشى بأمرك... اسمعى يادعاء من هنا ورايح هتتربى من اول وجديد...فلوس مفيش والعربية هتتاخد منك ومفيش نزول ولا خروج الا باذنى انا مش باذن مامتك...فاهمين انتوا الاتنين"
                       *********************

كريم وشذى فى العربية... ماشيين ف البلد
"مش كنا قلنا لماما الاول"
"احنا معملناش حاجة غلط علشان نستأذن...ممكن تخاف وتخلينا نرجع ف قرارنا...ها البيت فين"
"تعالى نروح بيت عمتى الاول"
"ماشى...قوليلى بس امشى منين"
                 

شذى وكريم بيخبطوا على بيت حسنية
حسنية بتفتح...بتصرخ من الفرحة
"شذذذذذذى...يا حبيبتى يا بنتى"
"ازيك ياعمتى...وحشتينى"
شذى وحسنية بيحضنوا بعض بشوق
حسنية بتبص على كريم باستغراب
"كريم...جوزى"
حسنية مستغربة... اخر حاجة فاكراها انها كانت هتتخطب لخالد
شذى حست بحيرة عمتها
"هحكيلك كل حاجة ياعمتى"
"اتفضلوا اتفضلوا...ده احنا زارنا النبى"

شذى وكريم قاعدين مع حسنية
حسنية"ياااااه يا شذى...كل ده حصل ف الشهور اللى فاتت دى... اتارينى كنت بتصل بمديحة وتملى التليفون مقفول"
شذى"النصيب"
حسنية"ونعم بالله"
شذى بتسأل بارتباك
"وعمى اخباره ايه"
حسنية بتتصعب
"عاديكى ع اللى جراله من 3 شهور"
شذى بخوف حقيقى
"خير"
حسنية" الولا مجدى طلع بيشم وف يوم دخلوا عليه لقوه مرمى ع الارض والبودرة على مناخيره... هانم بقت صويتها يجيب التايهيين... ومكنش صبحى موجود... ولاد الحلال اخدوه ع المستشفى بسرعة لحقوه الحمدلله مكنش مات"
شذى"الحمدلله... وبعدين"
حسنية"من يوميها وعمك بقى مكسور ودخل مجدى مصحة ف مصر علشان يتعالج ولسه هناك...اصل بيقولوا علشان يتعالج كويس هيقعد هناك شهور"
كريم ساكت بيتابع الكلام ومبيشاركش فيه
شذى"ربنا يشفيه... ان شاءالله هيبقى كويس"
حسنية"يارب... هحط عليا العباية ونروحلهم مع بعض"
                      ******************

حسنية سابقة وكريم وشذى وراها
شذى متوترة وكريم حس بتوترها من رعشة ايدها ف ايده

حسنية بتخبط ع الباب... شذى وكريم وراها
هانم بتفتح... بترحب بحسنية بانكسار
الكلام بيقف على لسانها لما تشوف شذى
حسنية"شذى وجوزها جايين يسلموا عليكم"
هانم"جوزها!!"
حسنية داخلة البيت "فين صبحى"
هانم واقفة منكسرة وهى بتوسع لهم
"اتفضلوا"

دخلوا كلهم واتفاجئ صبحى بيهم
دخلت شذى سلمت عليه...حضنها بعيون مدمعة
"ازيك يا شذى وازى اختك وامك"
شذى"الحمدلله ياعمى...كلنا كويسين"
لحظات سكوت تام بين الجميع
قطع كريم الصمت
"احنا فرحنا الاسبوع الجاى ان شاءالله وطبعا انتوا اهل شذى يعنى اصحاب الفرح مش بعزمكم انا بقولكم تعالوا فرح بنتكم"
صبحى بصوت حزين
"ربنا يباركلكم ويسعدكم... هنيجى ان شاءالله"
شذى"طيب نقوم احنا علشان منتأخرش اكتر من كده... وهنبقى على اتصال ان شاءالله"
قام كريم وشذى...وهما بيسلموا
صبحى"الشيخ سليمان شيخ الجامع قالى ان ربنا بينتقم منى علشان اكلت مال اليتامى... كنت عايزكم ترجعوا علشان نقسم الوكالة وتاخدوا نصيبكم فيها او زى ما بعمل مع حسنية بتاخد نصيبها من ريع الوكالة بما يرضى الله والشغل زى ماهو"
كريم"القرار مش لشذى لوحدها... لما تتكلم مع مامتها يبقوا يقرروا"
صبحى"اللى هما عايزينه هيمشى... والبيت زى ماهو مقفول لو عايزين يرجعوا"
كريم"مش مهم الكلام ده دلوقتى ... هنستناكم ف الفرح ان شاءالله"
                      **********************

قاعة الفرح...
ترابيزة عليها اسرة حسنية
ترابيزة عليها اسرة صبحى
ترابيزة عليها اسرة ماجدة
ترابيزة عليها جليلة وابراهيم وزياد وجنبه شيماء ومامتها وباباها وفى ايديهم دبل الخطوبة
مديحة بتلف بين المدعوين ترحب بيهم

صوت الزفة... الكل يقوم لاستقبال العروسين
كريم وشذى داخلين القاعة بالزفة
وضحى ماشية جنب شذى
وشذى وكريم ايديهم فى ايد بعض
والحب جمع بينهم مع الرباط المقدس للأبد


انتظروااااااااااااا قريبااااااااااااا
القصة القادمة "لست عذراء"


هناك 97 تعليقًا:

  1. انا ما بعرف شو بدي قول انا سهرانة لهيدا الوقت ناطرة الحلقة الكلمة الوحيدة يلي بدي قولا انا بحبك كتير كتير و بدي بوسك بوسة كبيرة و مبسوط انو اول تعليق مني

    ردحذف
  2. جميــــــــلة اووووي تسلم ايدك :)

    ردحذف
  3. الحمد لله اخيييييييرا مش ماساويه بجد روعه يا دينا جمده جدااااا

    ردحذف
  4. أخيرااااااااااااااااااااااااااااا جاااااااااااااااااااااااااااااامده تسلم ايدك يا دينا والله العظيماناقلبي كان بيدق وبيترعش وانا بقرأ الحلقه
    مبدعه يا دينا كالعاده تســـــــــلم ايدك ^_^

    جــــــــــوبـا

    ردحذف
  5. بجد رووووووووووووووووووووووووعه تسلم ايدك يا دندن

    ردحذف
  6. الـــــــــلــــــــــــــــــه عليكي بجد تحفه

    ردحذف
  7. بجد حلوه اوووووووووووى انا كنت خايفه تطلع النهايه ماساويه بس الحمد لله طلعت احلى نهايه وبجد انا فرحانه انى عرفت مدونتك يا دينا انا اول مره اقرالك بس مش هتكون اخر مره بازن الله

    ردحذف
  8. عمال اكتب كلام وامسح ... مش لاقي كلام يوصف روعه القصه دي بجد عجبتني جدا والنهايه حلوه اوي انتي رائعه ومستني القصه الجديده

    ردحذف
  9. تسلمي بجد فنانه

    ردحذف
  10. القصه روعه والنهايه تحفه بجد تسلم ايدك ياجميل على الكتابات بتاعتك بجد ودايما كده فى تقدم ان شاء الله

    ردحذف
  11. جامده جدا انتي اساسا كل قصصك تحفه يا دينا ومستنيه القصه الجديده على نار

    ردحذف
  12. هييييييييييييييييييييييييييييييييه حلوة اووووووووووووووووووي تحفة بجد القصة كلها

    ردحذف
  13. الحمد لله الحلقة الاخيرة كتير سعيدة و تسلم ايديك يا دندن و جربى تعمليلها جزء تانى

    ردحذف
  14. واو حلوة اووووووووووووووى

    ردحذف
  15. هههههههههه
    مش عارف ليه حاسس ان تهديدات الفانز اثرت علي نهايه الروايه بس بجد تسلم ايدك وربنا يخليكي لينا يااااااارب

    ردحذف
  16. الله الله عليك يا دينا نهاااااااية جميلة جدا وبصراحة كان نفسي فيها مع إنها صعبة شوية في الوقت الحاضر

    ردحذف
  17. الله عليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــكي بجد تحفه

    ردحذف
  18. ايوا كدا يا دودو يا جاااااااااااااااااااااامد

    توتا

    ردحذف
  19. يا دودوي يا جامد ^^
    حلوه اوووووووووووي اوووووووووووووي

    ردحذف
  20. Gmila awiiiiiii y dodo tslm edk


    Lo la

    ردحذف
  21. جميله اوى روعه

    ردحذف
  22. حلوة اووووووووووووووووووووى يا دودو

    ردحذف
  23. جميله جداااااااااااااااااااا

    ردحذف
  24. جميلة جميلة جميلة جميلة من هنا للسنة الجاية انا مش عارفة أشكرك إزاى بتعيشينا أحاسيس من زماااااااان معشنهاش وحاجات كده مش عارفة أوصفها انا مش لاقية كلام أعبر بيه عن إعجابى وامتنانى وشكرى وتقديرى ليكى يا دينا ربنا يوفقك يارب:

    ردحذف
  25. روعه فعلا والله :) بجد كلمه مبدعه قليله عليكي ....بس ازاي دعاء مش يحصلها حاجه غير العقاب دا كان نفسي تتشل او يجيلها سكته قلبيه وارتاح منها باه :)

    ردحذف
  26. روووووووووووعة بجد حضرتك رائعة وكتاباتك اروع انا منتظرة الحلقة دي من يومين

    ردحذف
  27. رو9و9و9وو9و9و9و9و9و9و9و9وو9و9و9و9و9وعة جداااااااااااااااااااااااا بجد القصة دي من اجمل ما كتبتي يا ا/دينا الصراحة حضرتك ابدعتي فيها تسلم ايدك

    ردحذف
  28. جامده اوووووووووى و بجد كانت قصه رائعه جدااااااا ... تسلم ايدك ... فى انتظار مزيد من الابداع :)

    ردحذف
  29. ممكن تنزليها كاملة علي بعضها زي باقي رواياتك وشكرا انتي كاتبة مميزة

    ردحذف
  30. 3almyaaaa ya dina bgd rbna ywf2k =) ana mstnya el Mesa el gdeda insha2allah
    Norhan

    ردحذف
  31. واااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااو روووووووووووووووووعة بجد تسلم ايدك يا قمرى
    والقصة تحفة بجد
    تسلم ايديكى يا دينا

    amira slama

    ردحذف
  32. جااااامدة جدااا القصة دي عجبتني كالعادة ^^

    ردحذف
  33. حلوة اووووووووووووووووووووووووووووووى تحفة انا بحس بأحداث كل مشهد بتحكيه كأنى عايشة جوه القصة بجد تسلم ايديكى

    ردحذف
  34. حلوة اوى
    مستنيه القصه الجايه بكل شغف

    ردحذف
  35. حلوة اوى
    مستنيه القصه الجايه بكل شغف

    ردحذف
  36. تحفة اوي يا دندن بجد نهاية تحفة انا كنت فاكرة ان كريم هو اللي هيموت بس الحمدلله كله مشي تمام
    ومستنية القصة الجاية بفارغ الصبر

    hadil gasser

    ردحذف
  37. حلووووووووووة اوى تحفة بجد مستنين المزيد

    ردحذف
  38. حلوة اووووووووووووووووووى اوووووووووووووى يادينا بجد تسلم ايدك :)

    متابعة من الصامتين ;)

    ردحذف
  39. الله عليكى
    يارب فرح كل البنات وكل بنت تاخد اللى بتتمناه واللى يستحقهااا

    ردحذف
  40. تكفي روعتك من الكلمات فأستحي أزيد من الكلمات ما لا يليق
    رائعة بجد ........ سلمت يُمناكِ

    ردحذف
  41. نفسى فى نهاية مختلفة يا دينا زى الحب فى كفة ميزان النهايات السعيدة تقليدية مووووووووووووووووت

    ردحذف
  42. 7llllwwaa awiiiiiiiii ;)

    ردحذف
  43. ♥دينا عماد♥10 أبريل 2013 في 9:20 م

    يااااااااه عالجمال تسلم ايدك يادينا اخيراااااا النهايات العسل اوى دى♥♥♥

    ردحذف
  44. حلقة جميله ونهايه غير متوقعه بجد ما شاء الله

    ردحذف
  45. بجد احلى قصه يا دينا تسلم ايدك

    ردحذف
  46. بجد جميله جداااااااااااااااااااااااا تسلم ايدك رووعه بجد ربنا يوفقك ومن نجاح لنجاح

    ردحذف
  47. النهاية بجد روعة يا دينا
    انا بصراحة كنت قريت جزء من قصة شبح الماضى على منتدى من فترة و اللى كانت بتنقلها مكملتهاش و بعدين شفت جزء من قصة بقينا عيلة برضه على منتدى و البنت اتاخرت فانا دورت على قضك لحد ما لقيت المدونة من اسبوع تقريبا و قربت اخلص كل القصص الجميلة اللى انتى كتباها
    فى ملحوظة مهمة فى تعليقى على اخر حلقة من قصة تحةت سقف واحد يا ريت تشوفيها
    فى انتظار قصتك الجديدة

    ردحذف
  48. To7fa ya dodo tslm edek

    ردحذف
  49. مع كل قصة بعيش اروع الأوقات . بجد يا دودو ربنا يوفقك في الأرتقاء بأرواح معجبين كتاباتك وقلمك ــ مي محمود

    ردحذف
  50. تحفة يا دودو كالعادة

    ردحذف
  51. ما اجمل ان ينال كل انسان الحب الذى يتمناه ويعيش معه فى سعادة الى الابد فعلا انها نعمة عظيمة لا ينالها كل البشر اللهم انعم علينابها واسعد قلوب المتحابين فيك ااااااااااااااامين يارب العالمين
    dentist aya

    ردحذف
  52. بجد قلبك طيب قوى يا أستاذه عشان تعملنا قصة جميلة قوى كده تسلم إيدك وربنا يخليكى لنا يارب ويوفقق فى حياتك وبجد دى قصه حقيقية جداً وتأثيرها قوى جداً ونهايتها أسعدتنى جداً شكراً ليكى يا أستاذه على الروعة دى

    ردحذف
  53. جااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااامده جدا

    ردحذف
  54. الله عليكى يا دودو الحلقه رررررررررررررررروعه جدا جدا جدا تسلم ايديك

    ردحذف
  55. بجد الله عليكي الحلقاااااااااااااااات كلها جامدة اووووووووووووووووووووووووووووووووووووووي

    ردحذف
  56. تحفه واسلوب حضرتك روعه وبسيط

    ردحذف
  57. رررررررررروعة بجد

    ردحذف
  58. 7lwaaa Awiiiiiiiiiii Bgd Kont Hz3l Lw Garlhom 7agaaa :) Bgd Tslm edeek w Mstnyeen Ebda3atk ^_^

    ردحذف
  59. جميله اووووووووووووى بجد تحفه ^_^

    ردحذف
  60. جميييييييييييييييييييييييله اوووووووووووووووي بجد انتي رائعه ^______^

    ردحذف
  61. to7faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa bgd tslm eidk

    ردحذف
  62. ا/ دينا انا بحب ققصك اوي وقاعده في القصه ديت من بعد المغرب لحدي الوقت دا شان اكملها بالجد ققصك جميله اوي ربنا يخليك ويديك الصحه ي رب دي ققصك تحفه بالجد وموفقه ي رب

    ردحذف
  63. روووووووووووووووووعه الرواعييييييييع بجد

    ردحذف
  64. rllly love ur stories awiii kolha gamda w rbna ewf2k ya rb ♥♥♥

    ردحذف
  65. رائعه يا دودو انا لسه قارياها كامله دلوقتى واتمنى بجد بجد ياريت نهاية "هل يشفع الحب" تكون نهاية سعيدة برده ياريت

    ردحذف
  66. بجد رووووووووعه تسلمي

    ردحذف
  67. الرواية تحفـــة تسلم ايدك كل اللي قريته ليكي يا استاذة دينا تحفة ماشاء الله تسلم ايـــدك بجد :)

    ميس

    ردحذف
  68. بجد القصه تحفه انا بقالي يجي اربع ساعات قرأتها كلها مقدرتش انام من غير ما اخلصها تسلم ايدك بجد يا دينا

    ردحذف
  69. جامده اوى يا دينا بجد انتى ايدك ديه تحفه انا قرايت كلهم لغيت دلوقتى ومفيش ولا واحد مش عجبتنى

    ردحذف
  70. <3 _________________ <3

    ردحذف
  71. تحــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــفة(^_^)

    ردحذف
  72. دي اول حاجة قريتها ليكي .. و عجبتني اوي الصراحة و خلصتها في يوم واحد : )
    و زي ما قولت قبل كدة انتي بتحكي حلو و كدة بس مش مهتمية بالفنيات اوي
    بس فعلا كانت حلوة شكرا :))

    ردحذف
  73. القصة توووحفة وجمييلة جدا يادينا
    بس برده المشهد الأخيير مش بتهتمى بأحداثه وتفاصيلة وبتنهيه بسرعه جدا َ!!

    منه

    ردحذف
  74. فين اول حلقة

    ردحذف
  75. بجدبجدبجد رووووووووووووووووووعة يا دينا تسلم ايدك بجد أنا مش عارفة أقولك ايه انتى روعة بتمنالك دوام النجاح

    ردحذف
  76. بجد تحفففففففففففففففففففففففففففه يا دينا

    ردحذف
  77. بجد قصة رااااااااااااااااائعة استمتعت بكل حلقة فيها

    ردحذف
  78. بصى بصراحه انا قريت اول حاجه ليست عذراء شددنى اوى ومن ساعتها وانا كل يومين تقريبا بقرا قصه لدرجة انى ببعتهم على الميل بتاع الشغل عشان اقعد اقرا فيه حتى فى البريك بتاعى مش بروح اكل عشان عايزه اعرف احداث القصه ودايما معودانا انا القصه عكس المنتظر يعنى بيحصل اللى مش متوقع بجد انتى رااااااائعه ونزلى كتاب وانا اول واحده هشتريه

    ردحذف
  79. نو كومنت مفيش أروع وﻻ أحلي من كده
    بجد تسلم أيدك يأ دندن
    تعرفي أنأ بقيت عأمله زي ألبيبي ألصغير مينمش غير لمأ أقرأ قصه ليكي
    وقريت ألقصه دي من بليل وألنت قطع كنت هموت رأحه جأيه أشوفه جه وأللأ لسه
    ولسه مخلصأهأ نأو
    بجد نهأيه جأمده وبحس أني بعيش جوه ألقصه ليكي أسلوب مميز بجد متحرمش منك وﻻمن قصصك♥♥♥♥♥♥
    حور

    ردحذف
  80. خلصت قصصك كلها اعمل ايه تاني مش لاقيه حاجة اقراها و بعيد من الاول ,, انتي كاتبة رائعة والله وده قليل <3 <3
    yoSta

    ردحذف
  81. انا بحس انى فى عالم تانى و انا بقرا القصص بتعتك انتى بجد جميلة ز.

    ردحذف
  82. قصة تححححححححححححححححححححححفة بجد

    ردحذف
  83. بالكلام هظلمك اكيد ")"
    مهما ماقولت مش هينفع اصلا اتكلم لاني هكون ظلمتك بجد :)
    بلتوفيق يا مبدعة الكوون

    ردحذف
  84. جمييييييييييييييييييييييييلة اكتر قصة عجبتنى لحد دلوقتى ☺☺♥
    وليه خليتى الفرح اخر مشهد انا دايما بحس ان الجواز بيكون بدايه قصة مش نهايتها
    بجد ياريت يبقى فى تكملة ليها
    ودايما هستنى قصصك ☺

    ردحذف
  85. الله عليـــــــــــــــــــكى يادندن يامعلـــــــــــــم

    ردحذف
  86. ايوووووووه بقاااااا يا مظبطانا نهاااية تحفة وقصة تهبل بتوفيييق فى تقدم ان شااااااء الله مبدعة يا ديناااا حلووووووه فاطمة

    ردحذف
  87. جميله اووووووووى قصصك كلها جميله

    ردحذف
  88. جميلة جدا مع انى كنت خايفة تموت شذى بس الحمد لله قصة ف مونتها الروعة

    ردحذف
  89. جامدة جداااااااااااااااااااااااااااا

    ردحذف
  90. جميله القصه مشاء الله الاحداث كانت ممتعه النهايه متوقعه بس القصه حلوه ،كلمه واحده بس ارد بيها علي كل ده ......مبدعه ..مشاء الله عليكي يا دينا .

    ردحذف
  91. تحفه بجد قصه جميله اوى ربنا يوفقك و يسعدك يا دينا زى ما بتسعدينا كدا ب قصصك الجميله دى

    ردحذف
  92. جميله وتحفه ورائعه ربنا يوفقك

    ردحذف
  93. رووووووووووووووووووووووووووووووووووعه بجد

    ردحذف
  94. انتى خلتنى ابكى واتوجع بشدة فى هل يشفع الحب والخائنة وفى بقينا عيلة حسيت انى فى حلم جميل اترسم من ابداعك وقلمك وكلماتك الروعة دايما مش لاقيا كلام اشكرك تستهلى كل الكلام ������سماءصافية

    ردحذف
  95. روووووعه

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى