الأحد، 12 مايو 2013

هل يشفع الحب؟ ... الحلقة 2

الحلقة 2
عالية وهدير داخلين اوضة مديرة الدار
هدير"حضرتك عايزانا يا ابلة"
ثريا"اه اقعدوا يا بنات"
قعدوا...وهما بيبصوا لبعض على تردد ثريا
ثريا"انتم طبعا عارفين انا بحبكم قد ايه... وعارفة انكم بتحبونى"
هدير"طبعا يا ابلة... احنا مشفناش راحة ف حياتنا الا لما جينا الدار هنا وده كله بسبب حنانك علينا"
عالية"اه والله... ده احنا اتعذبنا اوى من يوم ماوعينا ع الدنيا...محسناش ان القلوب فيها رحمة الا لما جينا الدار هنا"
ثريا"انا يعز عليا انى اسيبكم... بس انا طالعة معاش الاسبوع الجاى وقلت لازم اعرفكم علشان ممشيش فجأة"
عالية وعنيها مدمعة"معاش؟؟ وهدير هتمشى؟؟ وانا هبقى لوحدى"
قامت هدير حضنتها والدموع ف عينيها
"احنا مش ممكن نتفرق ابدا يا عالية... احنا مالناش الا بعض...ده انتى كل عيلتى"
ثريا بتحاول تخفف عليهم
"جرى ايه يا بنات... انتوا عايزين تعيطوا وخلاص... مين قال بس اننا هنتفرق...هو المعاش هيمنعنى انى اجى ازوركم"
عالية وهى بتمسح دموع هدير
"انتوا بس هتوحشونى...وبعدين بتعيطى ليه احنا ما صدقنا ان فرحك قرب تقومى تعيطى"
هدير"هو مينفعش يا ابلة عالية تيجى تعيش معانا"
ثريا"مينفعش يا هدير"
عالية بتبتسم علشان هدير متزعلش
"ومين قال انى هوافق ابقى عزولة"
هدير"عزولة ايه بس...هو انتى غريبة على عصام"
ثريا"هو عصام كان معاكم ف الدار زمان"
هدير"اه... كان ف الدار اللى كنا فيها قبل ما يفصلونا البنات لوحدها والولاد لوحدهم"
ثريا"دى قصة حب قديمة بقى "
ضحكت هدير بكسوف ...كملت ثريا
"المهم بقى...انا عايزة اوصيكم...ايا كان مين اللى هتيجى مكانى...تطلع كويسة تطلع وحشة انتم مبقتوش صغيرين... محدش يقدر يدوس لكم على طرف... اللى جاية دى مجرد موظفة وانتم اصحاب الدار ...محدش له فضل عليكم فاهمين... اى حاجة تضايقكم تليفون صغير ولا تيجوا لى وانا اتصرف"
                   **********************

طه ف المحل واقف بيرص علب على الارفف
نرجس قاعدة ع المكتب
"طه...انت بترص البضاعة الجديدة؟"
"ايوه ياماما"
بتبص ف الفواتير اللى قدامها
"ايه الاسعار دى"
"مالها"
"بدوى ضحك عليك ياطه...انا قلت له هاخد بالسعر القديم"
"ده قالى انه اتفق معاكى ع الاسعار الجديدة"
"تصدق عايز يتهزأ"
ورفعت السماعة من التليفون اللى جنبها
"هتعملى ايه ياماما"
"هبهدل اللى خلفوه"
قاطعها طه بحزم
"ميصحش انا اجى من عنده بعد ما اتفقنا ع السعر الجديد وانتى تصغرينى ياماما"
"اصغرك... ماعاش ولا كان"
"يبقى معلش اعتبريها غلطتى انى مسألتكيش الاول...لو على فرق الفلوس هدفعهم"
"انت بتقول ايه ياطه... هو انا عاملة ع الفلوس ولا عاملة ان محدش يضحك علينا... انا فلوسى وحالى ومالى لمين مش ليك انت ونرمين... انا مش عايزة حد يضحك عليكم انا مش عايشة لكم"
"متقوليش كده ياماما...ربنا يخليكى ويديكى الصحة"
                         *******************

فاتن ف الشغل... ماسكة ورقة وبتكتب
لبس المدرسة
جزمة
شنطة مدرسة
مصاريف المدرسة
حجز دروس وملازم
بتتكلم ف سرها
"نقول اللبس والجزمة والشنطة من 200 ل250 ..طب والمصاريف هتعملها 60 ولا 70...نقول 50 ونوفر من الهدوم... طب الدروس هيطلبوا مقدم... اخليها تحجز 4 مواد بس دلوقتى...طب وبعدين...يارب افرجها يارب...اجيب منين كل ده"

سابت القلم والورقة وهى سرحانة ومش شايفة مركزة مع كل الموجودين حواليها على مكاتبهم... فجأة خطرت لها فكرة

قامت من مكتبها... وخرجت الطرقة وراحت مكتب سكرتارية المدير
راحت سلمت على واحدة ف سنها تقريبا
"ازيك يافاتن..مالك"
"ازيك يا عبير...انا جاية قاصداكى ف خدمة"
"اؤمرى"
"عايزة اتنقل"
"ليه؟؟ ده انتى ملكيش مشاكل مع حد...حصل حاجة؟"
"لا الموضوع مش كده"
وسكتت شوية وكملت وهى مترددة
"بصى انا هجيبلك م الاخر... انا محتاجة فلوس وكنت عايزاكى تشوفى لى اى حتة تبع الوزارة بس تكون حوافزها زيادة شوية ولا فيها اى دخل تانى اكبر من اللى باخده هنا"
سكتت عبير شوية بتفكر
"كويس انك جيتى... لسه المدير العام باعتلى على كذا مكان عايز ارشح ناس ليهم"
"اهم حاجة الحوافز"
"طب والمواعيد يافاتن؟"
"لا عادى مش مهم المواعيد...حتى لو فترتين مش مشكلة"
فتحت عبير ورق قدامها
"بصى اللى موجود قدامى ويناسب درجتك... مكتب فرعى وحضانتين ودار ايتام"
"الحوافز يا عبير...ايه اكتر حاجة"
"دار الايتام... بس هتقعدى طول النهار تقريبا وتبقى مستعدة ف اى وقت ف الاجازة تنزلى لو حصل اى حاجة"
"حوافزها حلوة؟"
"اه...فيها حوافز ومكافات وكويسة لانك هتروحى مديرة للدار"
"طيب خير... اطفال ولا كبار"
"بنات اعمار مختلفة... المديرة طالعة معاش وعلشان كده عايزين حد مكانها"
"استلم امتى؟"
"هبقى اكلمك اقولك...انتى رقمك زى ماهو ولا اتغير"
"لا زى ماهو البيت والموبايل"
                     *********************

عالية ف الجامع...قايمة من ع الارض وكل الناس قايمين
زينب"عااااالية"
عالية"نعم يا حاجة"
"هاتى رقم تليفونك علشان هبقى اكلمك لما نلم الفلوس ننزل نجيب حاجة هدير"
"انا معاييش تليفون... بس معايا رقم هدير"
"هاتيه"
فتحت عالية شنطتها ...وطلعت ورقة صغيرة
"اتفضلى...اصل انا مش حافظاه"
"طب معاكى قلم انقله"
"لا ...حضرتك خدى الرقم وانا هبقى اخليها تكتبهولى"
"طيب...هبقى اكلمكم نتقابل ونروح نشترى اللى يقدرنا عليه ربنا"
"ربنا يخليكى يا حاجة"
"وعقبال ما اجيبلك ياعالية"
ردت عالية بصوت واطى بلا امل
"ان شاءالله"
                        **********************

عالية وهدير رايحين اوضة ثريا
بيخبطوا ع الباب المفتوح وبيدخلوا
ثريا قاعدة على مكتبها... وقدامها فاتن
ثريا"تعالوا يا بنات... مدام فاتن اللى هتستلم الدار مكانى...هدير وعالية دول مقيمات هنا ف الدار... وبيراعوا اخواتهم الصغيرين...عالية ماسكة سن من 3 ل 6 وهدير من 6 ل10"
فاتن"اهلا يا بنات"
ردوا البنتين"اهلا بحضرتك"
فاتن لثريا"هو مفيش رضع هنا؟"
ثريا"لا مفيش...احنا عندنا من 3 سنين وانتى طالعة لحد الاعدادية... انا عرفتك على عالية وهدير لوحدهم لان شغلهم هنا متطوعات... اما باقى المشرفات والاخصائيات هعرفك عليهم مع بعض...موصكيش عليهم علشان دول بناتى"
ابتسمت فاتن"ف عنيا"
ثريا"اتفضلوا يا بنات"
خرجوا البنات من المكتب...وسألت فاتن
"مقيمات ؟؟"
"اه... يتيمات الاتنين ..اول ماجيت كانوا 4 بس 2 اتجوزوا وهدير مكتوب كتابها وهتتجوز قريب ولسه عالية... البنتين دول متربيين ف الملاجئ من واحد للتانى من وهما رضع"
"هما مالهومش اهل خالص؟"
"لأ... لقيطات...هتلاقى صورة المحضر اللى جت بيه كل بنت ف ملفها لو عايزة تعرفى التفاصيل"
"لا حول ولا قوة الا بالله"
                    *******************

هدير وعالية ماشيين ف الشارع بيتفرجوا على المحلات
زينب وقفت قدام محل نرجس
"تعالوا نجيب الفرش من هنا مرة واحدة"
دخلت زينب والبنات وراها
زينب"سلامو عليكو"
قامت نرجس من مكانها
"وعليكو السلام"
"بقولك ايه يا مدام... انا عايزة شوية حاجات لجهاز عروسة...ملايات على فوط على كوفرتات"
نرجس"عيونى...وعندى بطاطين ولانجيريهات كمان...مين العروسة ف القمرات"
شاورت زينت على هدير
نرجس"ربنا يتمملها بخير وتشيلى ولادها...عقبال اختها"
رن موبايل نرجس... جابت من ع الرف كتالوج ملايات
"طب نقى من دول اللى يعجبك...كل اللى فيه عندى.. ثوانى ارد ع التليفون"
"الو... ايوه يانرمين... زمانه جالك يابنتى مشى من عندى من بدرى... بتهزرى؟؟ ده وقته... هاتى اخوكى.. ايوه يا طه... يالا وصلها ومتتأخرش عليا... اه فيه شغل وانا لوحدى...مع السلامة"
                    **********************

طه بيركن العربية قريب من المحل

نرجس بتلف المشتروات ف شنط كبيرة

طه رايح ع المحل...دخل
"سلامو عليكو"
بيردوا كلهم السلام
شافته عالية... قبل ما يشوفها...ارتبكت لما افتكرت الحلم
نرجس"تعالى لف باقى الحاجات دى لحد ما اعمل الحساب"

عالية قربت من هدير وحطت ايدها ف دراعها
طه بيلف الحاجات وبيبص قدامه...شاف عالية
افتكرها...لحظات بيبص لها وهو مبتسم لها..ارتبكت زيادة

شاف طه ارتباكها... محبش يزوده فكمل شغله
حست هدير بارتباك عالية ...مالت عليها وشوشتها
"مالك؟"
عالية بهمس"مفيش"

طه بيختلس نظرات لعالية...وخطر على باله سؤال مين فيهم العروسة... وفجأة وهو بيلف اخر حاجة
"مبروك"
ردت هدير بتلقائية"الله يبارك فيك"

زينب خلصت دفع الحساب
"شكرا يامدام...حاجتكم اسعارها حلوة"
"العفو...وعقبال ماتيجوا تاخدوا حاجة النونو"
"ان شاءالله...هدير... شوفيلنا تاكسى نحط فيه الحاجة"
هدير خرجت من المحل...وعالية معاها

طه بيتصنع الهدوء... راح ناحية الباب يبص عليهم

هدير وقفت تاكسى...وعالية ماشية وراها بتحاول تدارى ارتباكها بانها مش عارفة تتكلم ولا تتصرف

راحت زينب قعدت ف التاكسى
طه عايز يكلم عالية...بيفكر بسرعة وهما بياخدوا الحاجة يحطوها ف التاكسى
"اسألها عن اسمها ولا عن رقم تليفونها... هيبقى منظرى ايه لو سألتها كده.... اقولها ايه قبل ماتمشى"
وهو بيفكر شاف اخر لفة كبيرة...اخدها وراح يوصلها...كانت عالية راجعة تاخدها...
وقف قصادها يناولها اللفة... اخدتها منه
"ابقى تعالى نورينا"
"شكرا"
اخدت منه الحاجة بسرعة ورجعت للتاكسى بسرعة...مشى التاكسى وهو واقف يبص عليهم
وهو بيقول لنفسه
"انت اهبل...فيه حد يقول لواحدة ابقى تعالى...طب قولها بتدرسى ايه ولا ساكنة فين ولا حتى اسمك ايه... غبى"
                   **********************

عالية وهدير ف اوضتهم ف الدار
هدير عمالة تضحك
"هو يقولك تعالى نورينا انتى تقوليله شكرا...ده مش رد ده خالص"
عالية متغاظة"اعمل ايه انا اتلخبطت اول ما شفته... حسيت انى مش مجمعة...انا كويس ان صوتى طلع اصلا"
"وانا اقول البت مالها لزقت فيا كده ليه"
"انا اول ما شفته وافتكرته وانا حسيت بالاحراج"
"ايه يابنتى...احراج ايه ده كان حتة حلم ...يعنى هو ميعرفش حاجة عنه"
"معرفش بقى ...الحمدلله اننا مشينا...لو كنا فضلنا شوية كمان مش عارفة كان ممكن يحصلى ايه"
"ايه الحكاية يالولو... هو القلب دق ولا ايه"
"بتقولى ايه ياهدير..انا بتاعة الكلام ده...استغفر الله العظيم"
"هو انا قلت انتى بتعملى حاجة غلط...بس لخبطتك دى يعنى.."
"ميعنيش حاجة... احراج مش اكتر...نامى نامى"
                  **********************

فاتن قاعدة مع ميار بالليل
"ماما المدارس الاسبوع الجاى"
"بكرة هننزل نجيب لبس المدرسة ياميار متقلقيش"
"والدروس"
"احجزى وعلى تانى حصة اكون قبضت المرتب"
"قبضتى فلوس الشغل الجديد"
"لا لسه بدرى عليها مش اقل من شهرين"
"اومال هتتصرفى منين"
"هبيع الدبلة واجيب واحدة صينى...ومش هتبان"
"هتبيعى دبلتك ياماما"
"هبقى اجيب غيرها ان شاءالله...مش هيحصل حاجة يعنى...المهم انتى تذاكرى ومتفرحيش ابوكى فيا"
"حاضر ياماما والله مش هتندمى ان شاءالله"

جرس الباب رن
قامت فاتن تفتح ...لقيت طه قدامها




هناك 31 تعليقًا:

  1. أنا ضايع فى الاسماء و ربنا

    ردحذف
    الردود
    1. اااااه انا عندي نفي المشكلة دي # بيريل استايل XDXD

      حذف
  2. يعنى طه يعرف فاتن
    جميلة يادينا

    dody

    ردحذف
  3. nice tslm edek

    ردحذف
  4. تسلم ايدك واغس على اللى قطعوا النور وعطلوكى عن كتابتها

    ردحذف
  5. يعنى طه لحد دلوقتى يعرف كل شخصيات القصه طرف مشترك بين كله شيقه يا دينا حلوة اوى كملى :) :) :)

    ردحذف
  6. هو ايه علاقة طه بفاتن ؟؟؟ :D
    انا حاسة اني ملخبطه خاااااالص
    بس هي عموماااااااااا حلوة

    ردحذف
  7. ايه علاقة فاتن بطه بقا

    ردحذف
  8. تحفه يا دينا تسلم ايدك

    ردحذف
  9. الردود
    1. او تبقى خالته ممكن

      حذف
    2. او عمته
      او ملهاش علاقة بيه اصلا :D
      حرام عليكي يا يدنا جننتينا

      حذف
  10. الحلقه قصيره يادونا
    بس حلوه وانا حاسه ان طه قريب فاتن والاغلب هتكون عمته أو خالته
    بجد تسلم ايديكى

    ردحذف
  11. كنت محضره المناديل مليش حظ اعيط انهارده هههههههههههههههههه بس حلوه يا دندن
    ام ياسين

    ردحذف
  12. حلوووووووووووة اووووي يا دودو :) :) :)

    ردحذف
  13. لولولوي
    الواحد حااسس انو مش فاهم الاسامي :D

    ردحذف
  14. حلوة بس لسة متلغبطة

    ردحذف
  15. مين جاب طه لفاتن يا نهاار اسوح يا دينا انا توهت منى انا مش عارفنى انا مش انا ارحمينى

    ردحذف
  16. ايه اللغبطه دي بقي انا دماغي اتحولت

    ردحذف
  17. احلى حاجه يا دينا في قصصك انك بتجيبي قصص من الواقع بس محدش بياخد باله منها عجباني اوي قصة بطلة القصة لانها اكيد شافت وهتشوف حاجات صعبه كتير بسبب انها لاقيطه رغم ان اخلاقها كويسه زي ما هو باين مستنين باقي الحلقات

    ردحذف
  18. الله حلوين اوي انا قريت الاتنين سوا عشان كان عندي امتحان بجد حللللللللللللللللللللللللللوة اوي عجبتني شكلها هتبقى جامدة

    ردحذف
  19. اول مره ابئا بتلغبط فى الاسماء كدا مش عرفه اجمعهم خااااااااالص :) بس شكلها تحفه اوى

    ردحذف
  20. بدايه حلوه بس الشخصيات كتييييييييييييره اوي

    ردحذف
  21. eChta Bgd tO7fa Ya Dondon bs Heya Eh 3Laket taha B Faten 3mala afKar na nw w fy 7agat kter fy dma8y gnntiny wlahy ya dondon






    *Yasmen*

    ردحذف
  22. جميييييييييييييييله تسلم ايديك

    ردحذف
  23. حلوة اوي وشكلها هتبقي مشوقة جدا :)

    ردحذف
  24. دينا بجد انا عيطت جامد قصة مؤثر اوى

    ردحذف
  25. ماقدرتش استنى وسمعت حلقتين ف نفس اليوم وممكن ادخل ع التالتة بجد تسلم افكارك

    ردحذف
  26. ايه ده انا مش فاهمه حاجه وحاسه اني متلغبطه بس علي العموم جميله اوي تسلم ايدك
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    Rawan

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى