الاثنين، 14 ديسمبر 2015

تحت سقف واحد الجزء الثانى



يصدر قريبا عن دار الرسم بالكلمات رواية تحت سقف واحد ل \دينا عماد
(اعادة صياغة الجزء الاول"الالكترونى" مع اضافة جزء ثانى للاحداث)
قريبا بالمكتبات ومعرض القاهرة الدولى للكتاب 2016

مشهد من الرواية:
بالفعل، كما وعدها، لم يتأخر ياسر.. عاد يحمل أكلاً يكفى لأيّام مقبلة وفاكهة وحلوى وشيكولاتة وباقة من الزهور.
دخل المنزل، وضع ما يحمله على طاولة فى الصّالة، ودخل ليطمئن على شيرين:
«شيرين».
ردت بصوت خامل:
«جيت؟».       
- «أيوه.. عاملة إيه دلوقتى؟».
- «الحمد لله».
- «مش عايزة حاجة لحد ما أحضّر الأكل؟».
بكت بصمت وهى تهز رأسها نفيًا.
خرج ياسر مسرعًا.. أعد الطّعام الذى اشتراه فى أطباق، وغسل الفاكهة، ووضع باقة الزهور على نفس الطّاولة..
نظر للمائدة برضا ثم دخل لـ«شيرين».. مدّ يده يسندها:
«يلّا قومى».
- «أقوم إيه؟ مش قادرة أقف، أنا ما صدقت جيت لسريرى».
- «ما إنتى لازم تاكلى علشان تقدرى تقَفى».
- «لو لازم هات لى آكل هنا».
- «لا، معلش.. تعالى نقعد بره وناكل مع بعض».
ساعدها فى النّهوض من السّرير.. وما إن وضعت قدميها على الأرض حتى زاد الدّوار فجأة وترنّحت، ولولا أن ياسر أحكم ذراعيه حولها لكانت سقطت على الأرض.
انهمرت دموعها مرة أخرى بعد إحساسها بالعجز ولو للحظات:
«مش قُلت لك مش قادرة؟».
انحنى ياسر وحملها فى حركة مباغتة:
«مش هتقدرى، بس أنا أقدر أشيلك».
وجدت نفسها تضحك رغمًا عنها ورغم الدّموع التى كانت تملأ عينيها.. قالت بحذر وخوف:
«بس يا ياسر؛ هقع».
- «تقعى إيه بس، هو انتى فيكى حاجة؟».
خرج بها من الغرفة.. لحظات قليلة جدًا حتى أجلسها أمام المائدة.
ولكن إحساسها بالقرب من ياسر وحين عانقها اعتبرته زادَها الذى ستتزود به بعد الفراق.
نظرت للمائدة، فتعجبت، خاصة باقة الزهور:
«الله».
- «الورد ده بأعتذر لك بيه.. يا رب تقبلى اعتذارى».
زاد تعجبها.. علامَ يعتذر، فسألته لتستوضح الأمر:

«تعتذر عن إيه؟».

هناك 28 تعليقًا:

  1. جميلة جداا و اكيد هتكسر الدنيا

    منتظرها

    وحشتني المدونة اوووووي

    رحاب علي

    ردحذف
  2. جميله اوى ومنتظراها

    ردحذف
  3. فراق ايه بس انا كده هزعل ��

    ردحذف
  4. هموت واعرف مالها..جميلة جدا

    ردحذف
  5. انا خلاص هتجنن

    ردحذف
  6. (الله ع الرومانسيه ياسر& شيرين وحشوني جداً)
    بخصوص الفراق :( اعتقد انهم خسرو الجنين متشوقه اعرف تخميني صح ولا غلط
    بس بصراحه مشهد رائع جداً ..

    ردحذف
  7. لازم نغير اسم المدونه "ونسميها مدونــة السعادة "
    احلــى مدونه وأحلــى أستاذه دينا عماد في العالم 💕 :)
    I LOVE U 💕

    ردحذف
  8. الف مبروك يا استاذة دينا ❤️❤️ و أتمنى اول ما تنزل اي معرض تاني في الامارات تعرفينا ضروري و ربنا يكرمك و يوفقك دايما يا رب و تفرحينا بكتاباتك دايما كدة يا رب ☺️

    ردحذف
  9. جميله جدا فى انتظارك

    ردحذف
  10. ونبي نزلي الحلقه اللي بعديها

    ردحذف
  11. القصة تحفففففففففففففففففة ..... ارجوكي نزلي الباقي

    ردحذف
  12. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  13. انتظر إصدارها بفارغ الصبر

    ردحذف
  14. طيب هينزل الجزء التاني امتى 😕😕😕

    ردحذف
  15. طيب هينزل الجزء التاني امتى 😕😕😕

    ردحذف
  16. رائعه اتشوق لقراءة المزيد

    ردحذف
  17. رائعه اتشوق لقراءة المزيد

    ردحذف
  18. هي دي يعني هتبى جزء تاني لقصة تحت سقف واحد ؟ امال على حسب ما افتكر .. انها كان معاها ابن . هو فين �� وفراااق ايه يا دودو . بليز متعقديش الرواية .. انا ما اقصدش حاجه ... طبعا قصصك تحففففه بلا شگ. .

    ردحذف
  19. ياجماعه المشهد ده من الجزء الاول اصلا ... والجزء التاني ف الحقيقه ممتع مع اني ليا تحفظات شويه عليه

    ردحذف
  20. حلوه قوووي ونبي ننزلي الروايه كلها

    ردحذف
  21. روووووووعه بس ايه الفراق ده

    ردحذف
  22. هو الجزء التانى حينزل امتى .فعلا وحشنا ياسر وشربن وبالتوفيق أن شاء الله

    رندا رشاد

    ردحذف
  23. هو الجزء التانى حينزل امتى .فعلا وحشنا ياسر وشربن وبالتوفيق أن شاء الله

    رندا رشاد

    ردحذف
  24. دينا انتي مش هتنزليها على المدونة

    ردحذف
  25. نقدم لكم شركة مكافحة حشرات بالدمام الشركة المتخصصة بمكافحة جميع انواع الحشرات ورش افضل انواع المبيدات بالدمام وجميع مدن المنطقة الشرقية للتنخلص نهائيا من الحشرات وبلا عودية حيث تستطيع القضاء علي جميع انواع الحشرات الطائرة والزاخفة للقضا نهائيا علي الحشرات يمكنكم طلب الخدمة من خلال شركات مكافحة الحشرات بالمنطقة الشرقية وهي شركة مكافحة الحشرات بالدمام - شركة مكافحة حشرات بالخبر - شركة مكافحة حشرات بالاحساء - شركة مكافحة حشرات بالقطيف - شركة مكافحة حشرات بالجبيل
    للمزيد من المعلومات اتصلوا بنا علي 0530260180

    ردحذف
  26. انا متابعاكى من زمان انا من ابو كبير فى الشرقية انا عندى استفسار بعد اذنك اقدر اجيب الجزء التانى لرواية تحت سقف واحد منين و بكام و لو فى الزقازيق او مصر قوليلى و انا احاول اجيبها
    نورا

    ردحذف
  27. هي الجزء التاني فين ؟؟؟؟

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى