الثلاثاء، 21 أغسطس 2012

كان حلم...الحلقة 21 والاخيرة

الحلقة 21 والاخيرة
ردت نغم على ماجد
"يعنى مينفعش اكون بحبك انت ودبلة واحد تانى ف ايدى"
سكت ماجد لحظات... وسألها
"القرار قرارك يا نغم... انتى اختارى"
"انا عايزاك انت اكيد... بس كمان هروح اقول ايه لمحمد ولماما ولبابا"
"سيبينى وروحى اتجوزيه"
"انا بقولك كده علشان تفكر معايا اقولهم ايه... انما انا مش هتجوز غيرك انت"
بص لها ماجد بفرحة
"بجد يا نغم"
"طبعا ياحبيبى... انا كنت حاسة ان احساسى بيك ده مش طبيعى وكنت مستغرباه...بس بعد مافهمت وافتكرت كل حاجة مش هسيبك ابداوانت ملكش ذنب فى اللى حصل انت حبتنى وانا اللى وافقت على الخطوبة يعنى انا السبب فى اللى احنا فيه"
مسك ماجد ايديها...باسها
سحبتها نغم بهدوء
"انا هروح اوضتى...اشوفك الصبح"
خرجت نغم من اوضة ماجد.... قعد ماجد يفكر
"ياترى انا استاهل حبها ده... وانا السبب فى كل اللى حصل... ماهو لو مكنش ده حصل مكناش حبينا بعض... مش لازم اقولها... هى هتفضل فاكرانى ملاك بدون اخطاء... المفروض انها تعرف علشان ضميرى يستريح...بس ممكن تسيبنى؟وهقولها ازاى؟ مش عارف"

طول اليومين الباقيين فى الرحلة والعلاقة بين نغم وماجد رجعت طبيعية
وكل مكالمات محمد معاها لاتتعدى دقايق واغلبها هى اللى بتنهيها
اخر يوم فى الرحلة كان المقرر انهم هيباتوا ويقوموا يركبوا الصبح بدرى... طول اليوم وماجد بيحاول يحكيلها ومش عارف
وهما بيتمشوا ورايحين فى اتجاه الاوتيل
"مالك ياماجد... طول اليوم متغير كده ليه"
"مفيش يا حبيبتى بفكر بس هتعملى ايه مع محمد"
"انا اسفة يا ماجد انا السبب انك تفضل متضايق كده"
"لا يا حبيبتى متقوليش كده انا اللى اسف ومكنش قصدى"
وسكتت نغم...وبصت لماجد فجأة
"الجملة دى بسمعها وانا نايمة...اسمع صوتك بتقولى سامحينى مكنش قصدى... انا مش عارفة ليه الجملة دى بالذات وبتفتكرها وانا نايمة...ولما اصحى بفتح عينيا اشوفك وبعدين مش بلاقى حد"
سكت ماجد... ونغم مستنية رد
"انت عارف حاجة معرفهاش... انت عندك تفسير للى بيحصلى ده"
"عندى تفسير وهقولك كل حاجة"
"قول"
"انا كنت بجيلك فى المستشفى وانتى ف الغيبوبة...كنت باجى كل يوم علشان اطمن عليكى وكنت بكلمك ونفسى اطمن عليكى وتقومى بالسلامة...واول مرة فتحتى عينيكى من الغيبوبة كنت انا موجود"
"وكنت بتقولى انا اسف ؟؟"
"ايوه"
"على ايه"
"هقولك بس ارجوكى سامحينى"
وبصوت كله قلق... ردت نغم
"قول ياماجد"
"انتى لما جيتى اشتغلتى فى النادى انا مرتبى قل وكنت ف ظروف مادية وحشة اوى وكنت مستنى المسابقة...لما عرفت انك مسافرة المسابقة وجواز نشوى كان قرب ومحتاج فلوس... ففكرت انى اعطلك عن السفر باى طريقة"
"اى طريقة؟؟"
"ايوه... انا عارف انه تفكير شيطانى بس والله ماكنت متخيل كل ده هيحصل"
"هملت ايه ياماجد"
"لما دخلتى تغيرى هدومك حطيت لك شامبو ع الارض علشان تتزحلقى وافترضت انك مجرد هيحصلك كدمة او حتى كسر يمنعك انك تسافرى وخلاص مكنتش متخيل ان كل ده هيحصل"
"معقول...معقول انت تكون بالشر ده...معقول انت اللى كنت فاكراك ملاك تتطلع دى حقيقتك"
"افهمينى يانغم..انا حبيتك"
ووقفت نغم وزعقت له
"افهم ايه... انا فعلا فهمتك على حقيقتك... مش مصدقة انى اتخدعت فيك كل ده... الحمدلله انى عرفت الحقيقة ف الوقت المناسب... انا غلطانة انى كنت هسيب خطيبى الانسان الكويس علشانك انت"
جريت نغم فى اتجاه الاوتيل...وقف ماجد مصدوم من كلامها
"انا غلطت بس كنت فاكرك هتسامحينى"
قال الكلام وهو ف مكانه بيبص من بعيد على نغم اللى اختفت من مرمى البصر

فى معاد تجمع الرحلة..نغم بتتجاهل وجود ماجد تماما
راح ماجد ناحيتها وهى بتحط شنطها فى الاتوبيس
"صباح الخير يانغم"
كان بيشيل شنطتها من ع الارض ويحطها فى الاتوبيس...شدتها منه نغم وحطيتها بنفسها ومشيت من غير ماترد عليه
ركبت نغم وبعد ما كل الناس ركبوا...ركب ماجد جنبها
"ردى عليا يانغم ارجوكى وانا مش هضايقك تانى... انتى خلاص كده هتنسينى وتنسى حبى ليكى"
بصت له نغم بقسوة
"ايوه... هنسى انى اتخدعت... وهتجوز خطيبى زى ما بابا وماما اتفقوا معاه...يعنى يوم الخميس بعد 5ايام هكون على ذمة واحد احترمنى ومضحكش عليا... وكمان هسيب الشغل فى النادى علشان مرتبك يرجع تانى زى الاول وعلشان محبش انى اشوفك ولا اتعامل معاك"
كلام نغم كان قاسى بما فيه الكفاية... سكت ماجد خالص
طول الطريق وكل واحد فيهم بيبص فى اتجاه تانى

ماجد بعد مارجع... كل امله انتهى... كلام نغم قاسى عليه ومش هيقدر يحاول معاها بعد اللى قالته
اقتنع ان ده عقاب على اللى عمله فيها...بس كان اسوأ عقاب
حاسس ان قلبه بيتقطع كل ما يفتكر انها هتتجوز بعد ايام
واكتفى انه يشوفها ف النادى الكام يوم اللى جايين

نغم بعد مارجعت من الرحلة... وسلمت على باباها ومامتها
دخلت اوضتها وقفلت عليها... وانهارت من العياط
بتعيط على صدمتها ف ماجد..وعلى الحب اللى ضاع

طول اليوم قافلة على نفسها... ومخرجتش غير لما محمد جه بالليل يسلم عليها...خرجت من اوضتها وراحت قعدت معاه
سلم عليها...وبعد مامتها ماقامت...قرب منها
"وحشتينى"
اضطرت تبتسم ابتسامة طلعت حزينة
"مالك...فيه حاجة"
"لا مفيش ليه بتقول كده"
"شكلك متغير"
"لا من السفر بس...على فكرة انا هسيب النادى"
"بجد...احسن... علشان ورانا حاجات كتير عايزين نخلصها... بعد كتب الكتاب بقى نروح نشترى العفش وانتى ومامتك تفرشوا علشان مفضلش كتير ع الفرح"
ردت بحزن"ان شاءالله"
"عارفة يانغم...انا بعد الايام لحد ما نتجوز علشان نبقى مع بعض"
نغم ساكتة...قرب منها محمد ...قرب يبوسها من خدها
رجعت بسرعة لورا وقامت وقفت
"ايه ده يامحمد"
"اصل انتى وحشتينى"
"برضه مهما وحشتك مينفعش تعمل كده"
"ليه احنا كلها ايام وهنتجوز"
"لما نبقى نتجوز"
قالتها وهى بتحاول تكتم دموعها... مشيت بسرعة دخلت اوضتها
ارتبك محمد من تصرفها... واستأذن ومشى قبل باباها ما يرجع من احراجه
لما دخلت نغم اوضتها..وقفلت عليها...عيطت كتير
"انا مش طايقة يقرب منى ولا اقعد معاه شوية..هتجوزه ازاى.. ماجد وحشنى اوى...ياخسارة ياماجد كنت فاكراك غير كده"

تانى يوم قامت نغم لبست ونزلت وهى اخدة قرار انها رايحة تسيب الشغل... راحت النادى واول ما وصلت طلعت مكتب فاروق بس مكنش لسه وصل...راحت قعد ع البيسين كان ماجد موجود...تجاهلت وجوده وقعدت تستنى فاروق يوصل
بعد ساعة تقريبا... جه ماجد وقعد معاها
"مش عايزة تسامحينى"
مردتش عليه... حط قدامها فلاشة
"خدي شوفيها... ربنا يوفقك"
دورت وشها بعيد عنه...قام ماجد
نغم بتبص للفلاشة ومتردد تاخدها ولا لأ...اخدتها وقامت راحت لفاروق وقدمت استقالتها ومشيت

نغم اول ما وصلت شافت الفلاشة...فيها ملف وورد واغنية وصور
فتحت الصور لقيت صورهم فى فرح مصطفى ويسرا
فتحت الملف...لقت رسالة من ماجد
"انا اسف يانغم... ندم الدنيا كله مش هيعبر عن ندمى... كان نفسى تسامحينى لانى حبيتك بجد.. انا بحبك ومش هحب حد غيرك طول عمرى... اتمنى لك السعادة مع اللى اختارتيه"
دموعها نزلت من الرسالة القصيرة اللى بعتها ماجد
فتحت الاغنية تسمعها...وسمعت وائل جسار

لو عشت بعدي وبعد بعدي وجيت وحبيت
ابقي افتكرني واحكي عني مهما كنت نسيت
خليني ذكرى جميله عندك واوعي تنسي زمان
ماتقولش حبي وقت عدي ويوم خلاص عشناه
قول ان حبي حب غالي بس هي حياه
وابقي افتكرني بكلمه حلوه تنسي قلبي الاآآآآه
خلي الفراق اجمل فراق ف دنيا العاشقين
وان حد سألك عني قوله كنا اوفى اتنين
قول كان حبيبي وكان حياتي وعشره ليها سنين
مش كل حلم نشوفه سهل هنبقي حققناه دا ساعات يبقي السهل صعب لما نتمناه
والدنيا عمر ماحد جالها وعشها من غير آآآآه
اوقات بنتجرح وبنجرح واحنا مش حاسين
وان حد فينا حب يفرح فرحه يبقي حزين
ايام وبتعشنا وفاكرين اننا عايشين
خلي الفراق اجمل فراق ف دنيا العاشقين
وان حد سألك عني قوله كنا اوفي اتنين

خلصت الاغنية ودموعها على حنينها لماجد فوق الوصف
خرجت من اوضتها...شافت مامتها وباباها قاعدين..قعدت قصادهم
الاب"مالك يانغم"
الام"ايه يانغم بتعيطى ليه"
نغم"مش عايزة اتجوز محمد"
الام"يالاااااهوى....ليه يانغم... والنبى انتى محسودة"
الاب"ليه يانغم...حصل منه حاجة"
نغم وهى منهارة بتعيط"مش بحبه ومش عايزة اكمل حياتى معاه...مش قادرة يابابا...علشان خاطرى خلصنى من الارتباط ده"
الام"ده اسمه بطر ع النعمة شاب زى ده الف مين تتمناه"
الاب"مامتك معاها حق ...هاتى لى سبب مقنع ولا عيب فيه وانا اساعدك تسيبيه انما كده يبقى دلع"
نغم وهى بتعيط اكتر"مش بحبه... ده مش كفاية"
الام"زمان كانوا امهاتنا بتتجوز من غير مايشوفوا العريس مش يحبوه"
نغم وهى بتحاول تهدى نفسها
"انا هحكيلكم كل حاجة علشان انا تعبت وانا شايلة كل ده لوحدى"
وحكت نغم على حكايتها مع ماجد من اولها لحد الرحلة والمقابلة السريعة بتاعة الصبح
سكتت نغم... وباباها ومامتها ساكتين
شافت سكوتهم اتكلمت
"برضه عايزينى اتجوزه وانا بحب واحد تانى ومش قادرة انساه"
دخلت اوضتها وهى بتعيط...وبعد ساعة دخل لها باباها
"نغم... متزعليش نفسك...هاتى الشبكة واى هدايا جابهالك محمد واعتبرى نفسك من اللحظة دى حرة ومش مخطوبة"
جريت نغم على باباها حضنته وهى بتعيط

نغم بعد باباها مانزل وهى حاسة ان حمل تقيل اتشال من على قلبها
طول الوقت بتفكر... تكلم ماجد تقوله ولا لأ
تحاول ترجع النادى ولا لأ
فضلت تفكر كتير لحد ما تعبت...وبعد اكتر من 3ساعات جه باباها
دخل لها اوضتها...مسح دموعها
"قومى يانغم اغسلى وشك والبسى وتعالى اقعدى بره"
"ليه"
"خطيبك عايز ييجى يتكلم معاكى شوية"
"مش قلت يابابا ان كده خلاص"
"معلش اتكلمى معاه وبعدها هنفذ كل اللى تقولى عليه...علشان خاطرى اسمعى كلامى"
ومقدرتش نغم تقول لباباها لأ... قامت ولبست وقعدت
وبعد نص ساعة...رن جرس الباب
قام باباها يفتح
"اتفضل يابنى"
وسمعت صوت ماجد وهو بيقول
"السلام عليكم"
دخل بقى قصادها... قامت وقفت ومن المفاجأة معرفتش ترد السلام
دموع عينيها هى اللى بتتكلم... ونظرات الحب والسعادة بتملا عينيهم هما الاتنين
بصت نغم لباباها مستغربة
"انا روحت النادى وقابلت ماجد واتكلمت معاه...مع انى كنت زعلان منه انه مجاش يتقدملك اول ما اتعرفتوا على بعض بس هو فهمنى ظروفه وحكى لى كل حاجة وانا صدقته...هو خطبك منى بس انا قلت القرار النهائى ليكى...وزى ماقلتلك من شوية خطيبك عايز يتكلم معاكى والقرار النهائى ليكى"
بص لها ماجد وهو مبتسم لها
"سامحتينى؟؟"
هزت نغم راسها بالايجاب...كمل ماجد
"وموافقة على طلبى؟؟"
هزت نغم راسها موافقة على كلامه ودموع الفرح فى عينيها
الاب"طيب اقعدوا هتفضلوا واقفين كده...قومى يافاطمة اعملى حاجة لماجد يشربها"
الام كانت ساكتة كل ده وهى متفاجئة باللى حصل
حضنت نغم وباستها...وحضنت ماجد وهى بتقوله
"مبروك يابنى"
قعدوا نغم وماجد جنب بعض...وباباها قصادهم
"عمى انا بطلب ايد نغم من حضرتك...بعيد الكلام قدامها اهو"
"ههههه بعد ماهى وافقت انا موافق... شوف الوقت اللى يناسب الحاجة والدتك واتفضلوا علشان نقرا الفاتحة"

                       النهااااااااااااااااااااااااااااااية

هناك 179 تعليقًا:

  1. تحفه جدااااااااااااااااااااااااااااا

    ردحذف
  2. yaaaaaaah msh kan m7md 3ml kda mn zman w 5lsna

    ردحذف
  3. ههههههههههههههههههههه انا فرحااااااانه اوى بجد نهايه حلوة اوووووووووووى
    مايسه

    ردحذف
    الردود
    1. اخيرا قصة نهايتها حلووووووووه
      ميرسي ليكي كتير يا دينا
      ومستني القصة الجديدة بفارغ الصبر

      حذف
    2. جميله اووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووى

      حذف
  4. روعة أنا حبيت جدا انتصار الحب و السماح اللي خلا نغم تكمل مع ماجد

    ردحذف
  5. nhaya 7lwa awwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwi

    ردحذف
  6. ههههههههههههههههههه لووووووووووووووووووووووووووولى شلتينى عما نزلتى الحلقات ان شاء الله وألف ألف مبروك يلا ننفس بقا عقبالنا ومستنية الحلقة الجديده ع نار

    ردحذف
  7. tooooooooooooooooooooooo7faaaaa ya dodo teslmy hya de el nhayat walla blaaaaash

    ردحذف
  8. حلوه جداااا تسلمي يادينا

    ردحذف
  9. هييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه الله ميرسى انك خليتيهم يرجعوا لبعض بجد اناكان ممكن يحصلى حاجه لو مش رجعوا لبعض

    ردحذف
  10. جميلة اوووووووووووووووووووووووووووووووووى

    ردحذف
  11. Yaaaaaaaah da ana ert7t bshakl :D
    Kont 5yfa el nehaya teb2a 7azena bs bgd gamiiiiiiiiila
    Wana 3ayat bsara7a xD

    NaDa

    ردحذف
  12. روووووعة يا دندون بجد مش عارفة اقولك ايه انادمعت من الفرحة لمارجعوا لبعض وخصوصا لما ماجد قال لها "سامحتينى ؟"
    اية

    ردحذف
  13. ساحرة العيون21 أغسطس 2012 في 4:23 ص

    حــــــــــــــــــــلووووووووة اووووووووووووووووووووووي

    ردحذف
  14. هييييييييييييييييييييه حلو اوى يا دندون

    ردحذف
  15. Gameeelaaaaaaaaaaaa Gedaaaannn GeDaaaaannnn GeDaaaaaann :)
    Tslamy ya Dinaa bGd ;)

    ردحذف
  16. ياااااااااااااااااااه اخييييييييرا لو مكنوووش اتجوزوووو كنت هروح فيييها :::D
    الاء

    ردحذف
  17. رووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووعة

    ردحذف
  18. Tu7faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa bgd AWeeeeeeeeee .. 3btnee AWeee <3 kr2t qsskk kolhaa y diinaa <3 tu7faaaa bgdd kolhmm msaaaaaa =)

    ردحذف
  19. القصة حلوة اوى بس حاسة ان النهاية ناقصها حاجه يعنى ترتبات الفرح و الجواز و كل ده حتى لو كانت لحظة مع موسيقى بس بجد انا بحيكى جدا على كتباتك كلها لانها جميلة جدا انا قريت كل قصصك و بقيت بحس بالوحدة بعد مكلهم خلصو اتمنى القصة الجاية تكون سريعة عشان اقدر ارجع تانى لطبعتى اللى بتتغير باحداث قصصك الرائعة :)

    ردحذف
    الردود
    1. ma3akii 7a2 awii el kesa 7ewa bas el nehaya me7taga tetwal zay masalan te3mely mashahed samta we homa fe el fara7 beye5taro el 3afsh we keda ya3nii
      nourhan.

      حذف
  20. اااااااااااااالله يا دينا فوق الوصف تحفة تحفة اووووى

    ردحذف
  21. بجد القصه كلها تحفة وانتي كاتبة رائعة وفي انتظار القصة الجديدة وربنا يوفقك يارب

    ردحذف
  22. touuuuuuuuu7fa ya dina bgd .. w kont haz3al awii law kant leha nhaya tanya :P .. mstnya mnk l gded w rabna ywfa2ek isa :)

    ردحذف
  23. لولوولولولوولولولوولولوولى :D

    ردحذف
  24. قشطــــــــــــــــــــــــة والله العظيم انتى جاااااااااااااااااااااااااااامدة جدااااااااااااااااااااااا جدااااااااااااااااااااااا جداااااااااااااااااااا
    ايه النهاية التحفة دى انا متخيلتهاش كدا خالص وكمان نسيت اصلا موضوع ان ماجد هو السبب دا

    ردحذف
  25. حلوة اوييييييييييييييييي يا دينا وربما يوفقك :))))))

    ردحذف
  26. tooooooooooooooooooooooooo7fa bgd tSlm 2edk ta Dina bgd gamila awi b2a <3

    ردحذف
  27. من الاخر قصه ملهاش حل بجد روعه

    ردحذف
  28. رووووووووووووووووعه

    ردحذف
  29. gamdaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa 2wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii bgd y dodo faze3aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    ردحذف
  30. السلام عليكم الصراحه انا معجبه جدا بكتاباتك وقصصك رائعه واسلوبك مشوق تصدقي اني قرات كل محتويات 2011 و2012 في ثلاثه ايام فقط استمري واتمني لكي التوفيق

    ردحذف
  31. جميله جدااااااا النهايه دى احلى حته فيها لما جه عندهم البيت بجد نهايه تحفه ويارب تكون القصه الجديدة حلوة كدة زى دى

    ردحذف
  32. لولولولولولولولولولولولولوى ..... تسلم ايدك يا دندووووووووووون بجد تحففففففففه :)



    emo

    ردحذف
  33. ميرسى كتيييييييييييييييير ليكم
    بشكركم جدا على متابعتكم وكلامكم الجميل
    وسعيدة برأيكم فى القصة
    وان شاءالله القصة الجديدة قريبااااااا

    ردحذف
  34. انتى جميله جدا

    ردحذف
  35. جميييييييييله اوووووووى يادينا تسلم ايديكى ياقمر

    ردحذف
  36. t7faaaaaaaaaaaa bgggd mfeesh kdh

    ردحذف
  37. يا لهووووووووووووووووووووووووى
    رووووووووووووووووعه يا ديناا ابداااااااااااااااااااع
    انا عايزه اب زي ده غيرااااااااااااااااااااانه

    ردحذف
  38. فظيــــــعة اوووى
    انا بعيط بجد
    هو فيه حب كدا!!

    ردحذف
  39. اية الجمال دة واللة بحس اني بتفرج ع مسلسل انا بجد عيطت


































    ردحذف
    الردود
    1. بجد القصه روعه انا كنت بتخيلهم وانا عماله اقرا الكلام وعايشه معاهم القصه كلها بجد جامده موت

      حذف
  40. بجد قصة جامدة اوى اوى اوى
    تسلمى على كتاباتك الرائعه دى

    ردحذف
  41. bgd to7faaaaaa awiiiiiiiiiiiiiiii

    ردحذف
  42. جميله جداااااااااااا جداااااااا ياااه لو فيه حب كده فى الحياه :)

    ردحذف
  43. جننتيني بس جااامدة

    ردحذف
  44. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  45. دا انا عيط عياط بس بجد جامده جدا

    ردحذف
  46. فظيعه رائعه تجنن بجد فوق الوصف

    ردحذف
  47. تسلم ايدك يا دينا دى اكتر قصه انا عيطت فيها بجد تحفه اوووووووووووى

    ردحذف
  48. تحففففففففففففة تسلم ايدك بجد ع النهاية الجميلة اوي دي

    ردحذف
  49. woooooooooooooooooooooooooooooooooooow
    bgd tooooooooooooooo7fa
    ana f3ln 3ayt w ana bkr2ha
    teslm 2ydk ya dena ya 2mar :)

    ردحذف
  50. راااااااااائعة فعلا يا دينا بجد وحسياها أوييييييييييييييييي

    ردحذف
  51. تحفه انا قريتها كلها مره وااحده

    ردحذف
  52. جميله اوووووووووووووووووى وانا غرحانه لماجد ونغم اوى وبجد يا دينا قصصك كلها تحفه

    ردحذف
  53. 7elwaaaaaaaaaaaaaa awiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii awiiiiiiiiiiiiiii awiiiiiiiii ana b2aaaly 6 sa3aat 2a3daa 3leeehaa msh 2adraa a2om ellaa lma a5lshaaaa bgd to7faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ^_^

    ردحذف
  54. أنا أعصابى تعبت من القصة دى
    حرام عليكم

    ردحذف
  55. بجد تحففففففه ‎:)‎‏ تسلمي يا استاذ دينا ‎;)‎
    انا كنت خايفه تبقي النهايه حزينه بس كده تمااااااااااام اوووووي ‎:D‎
    وكالعاده متميزه ما شاء الله ‎:D‎وبتخلينا نعيش جوا احداث القصه ابداااااع بجد وفي انتظار المزيد
    اميره

    ردحذف
  56. بجد تحفففففففففففففففففففففففففففففففففففففه :^____^
    الله عليكى يا دينا انا بجد عيطت الحلقه دى
    كفايه انك جبتى ف القصه احب اغنيتين لقلبى :)

    ردحذف
  57. bgd 7elwa awiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

    ردحذف
  58. تحفـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــة
    انا قلبي كان هيطلع من مكانه فآخر حلقتين لو كانت مرجعتش لماجد

    ردحذف
  59. روووووووووعة بجد انا لسة كاتبة مبتدأة هحاول ابقى زيك

    ردحذف
  60. شو صار بمحمد ؟؟؟؟؟؟ :'(

    ردحذف
  61. والله القصه من البدايه للنهايه روووووووووعه تسلم ايدك والله

    ردحذف
  62. دموعى بس هى اللى بتوصف الوقتى فرحتى ولهفتى ومشاعرى المتلخبطة وانا بقرا قصتك الجميلة دى يا استاذة دينا
    وادعيلى ربنا ينصرنى انا وزوجى احنا كمان فى اكبر مشكلة ممكن زوجين يتحطوا فيها وتهدد حبهم وقصتهم الجميلة ان تكون نهايتها فشل
    يسلم ابداعك

    ردحذف
  63. تسلم ايديك

    هو في حد بيحب اوى كده
    اناعايزه من ماجد ههههههههههههههههههههههههه

    ردحذف
  64. رووووووووووووعه بجد تسلم ايديكي دينا

    ردحذف
  65. حلوووووووووووووووووووووووووووووووة اوووووووووووووووووووووووووى

    ردحذف
  66. خلتينى اعيط بجد قصه تحفه تسلم ايدك

    ردحذف
  67. دينا .. انتي فظيعة، مش مصدق اني أنا أدمع ، أنا أدمع!! ، انتي بصراحة أبدعتي ف القصة دي جدا ودي أفضل (مش من أفضل) قصة حب قريتها ف حياتي كلها واعتقد ان مش هيبقي في بعدها :/ .. قدامي بقي علي كام يوم عقبال محاول أتأقلم تاني مع حياتي بعد مالقصة دي أثرت فيا بشكل غير طبيعي .. كان نفسي أكون مكان ماجد أوي عشان أنا متأكد اني هعمل زيه بالظبط ف الحاجات الحلوة، بس الحزن اللي مر عليه ده أنا حسيته كله (مجربتوش بس حسيته كأني مجربه) .. القصة دي ف غاية الروعة وبجد تسلم دماغك :)

    ملاك جوزيف

    ردحذف
  68. بجد ميرسى كتييييير ليكم ولرأيكم اللى بيشجعنى دايما
    ويارب اكون عند حسن ظنكم يارب

    ردحذف
  69. بجد جميلة جدااااااااااااااا انا مقردتش امسك دموعى انت كاتبة رائعة

    ردحذف
  70. agmd katbh fel koooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooon

    ردحذف
  71. بجد بجد انتي فنانه وملكيش حل والله تسلم ايديكي بجد القصه تجنن حلووووووووووه اوووي فوق ما اي حد يتخيل

    ردحذف
  72. دينا بجد تسلم ايديكي القصة تحففففففففففة وحسيت اني
    عشت جواها لحظة بلحظة تسلم ايدك يادندن (:

    ريمووووو

    ردحذف
  73. في كل حلقة كنت عاوز اكتب لحضرتك تعليق .. لكن لهفتي على متابعة الاحداث مع تساقط قطرات الدمع وخفق الفؤاد جعلني احتفظ بالتعليق للحلقة الاخيرة .

    قصة من اروع ما يكون

    عبدالله رضوان ابو النجا

    ردحذف
  74. القصه رائعه .. ابدعتي يادينا .. الله يوفقك يارب..ولاتحرمينا من قصصك الحلوة..
    نوره ابودوله

    ردحذف
  75. جاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااامده بجد نهايه جامده يادينا تعرفي انا حبيتك من قصصك اوى لانك جواكى مشاعر واحاسيس بجد ربنا يوفقك ف حياتك
    ميرووو

    ردحذف
  76. بجد روووووووووووووووووووووووووووعه

    ردحذف
  77. دينا عارفة الكلام ده اتقلك كتير بس انتى كتابتك رائعة كتابتك حقيقة انا بقراها قبل ما بنام و بخلصها كلها كل يوم؟ عارفة انا بسمع اغنية بتاعت وائل جسار بالرغم من انى بعيدة بس رجعتينى تانى لمصر و رجعتنيى لزمان و انا بحلم بالحب

    سلمى

    ردحذف
  78. برررررررررررافو عليكي

    ردحذف
  79. بجد وجعتى قلبى وفرحتنى ونزلت دموعى كتير وصالحتنى بابتسامة وفرحة
    بجد رائعة واكثر من رائعة

    ردحذف
  80. دينا بجد القصع دى تحفففه المفروض بقى تجيبيلى تمن علبتين مناديل على اللى عملتيه فيا :D بجد بجد القصه جامده اوى وربنا يخليكى لينا ويكتر من قصصك كدا يارب :)

    ردحذف
  81. علي فكره القصه اولها كان حلو امادلوقتي القصه بقت رخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخمه معلش والله انا بس بقول راي

    ردحذف
  82. هي النهاية سعيدة زيادة عن اللزوم
    متهيالي صعب يحصل في الواقع ومفيش اهل يوافقوا بنتهم ويطاوعوها للدرجة دي ويلبوا ليها رغبتها اوي كده
    بس القصة هايلة منكرش وعملتي فيها مجهود واضح بس النهاية شوية مش داخلة دماغي
    هبة حلمي

    ردحذف
  83. القصة اكتر من رائعة كنت بقراها وكانى حاسة بكل مافيها احساسك صادق اوى فى كتابتها

    ردحذف
  84. بجد بجد فناااااااااااااانه اوووى اوووى القصه خدتنى لدنيا تانيه

    ردحذف
  85. روووووووووووووووووووووووووعه اووووووووووي بجد

    ردحذف
  86. قصة حلوة اووووووووووووووووووى بس مفيش حد بيحب حد كدة الا قليل

    ردحذف
  87. بجد والله جميلة جدااااااااااااااااا مش قادرة اقوللك انها كانت روعة احسن من القصص الرومانسية اللى انا قريتها بس انا دمعت فى القصة دى كتييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير اوى روووووووووووووووووووووووووووووعة

    ردحذف
  88. بجد قصه جاااااااااااااااااامده جدا انا اتاثرت جدا وانتى كتر من رائعه

    ردحذف
  89. فظييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييعه بجددد كل مرة اقري ليكي قصه احسها احلي من اللي قبلها انتي بجد ملكيش حل الله اكبر عليكي ...

    ردحذف
  90. حلوة اوي النهاية يا دينا تسلم ايديكي

    ردحذف
  91. جميييييييله ربنا بوفقك ,,,, قصصك رائعة ...

    ردحذف
  92. باباها ده راجل رائع والقصة تحفة بجد تسلم ايدك

    ردحذف
  93. القصة تحفة بجد فى البارت اللى ماجد قال لنغم فيه كل الحقيقة انا عيطت و توقعت انها خلاص هترجع و تتجوز محمد لكن كعادتك يا دينا خلتيهم يرجعوا لبعض و فرحتينا

    ردحذف
  94. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  95. بجد عجز الكلام عن الوصف .. اكثر من رائعة

    ردحذف
  96. بجد ميس لاقية كلام يوصف .. اجمل من رائعة بجد تسلم ايدك

    ردحذف
  97. بجد قصة روعة
    النهاية اروع
    انا عيطت والله ,تحفة يا دندن

    ردحذف
  98. اغاني وائل جسار خلتني اعيط و انا بقرئها فكرتني بداجه مكنش نفسي افتكرها تاني ........ بس بجد القصه رهيبه ^_^ <3 ..

    ردحذف
  99. حلوووووووووة اوى
    وانتى ماشاء الله عليكى قصصك كلها حلوة اوووى
    وسردك للقصة هايلة

    ردحذف
  100. حلوه اووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووي تسلم ايدك بجد

    ردحذف
  101. انت فظيعه ومبدعه يخرب بيت وجع القلب الي انت بتوجعهولي بجد محصلتيش تسلم ايدك.....داليا

    ردحذف
  102. ana 5laaaaaas kont hmooooot 7;lwa awiiiii bgd :'(((((((

    ردحذف
  103. القصه تحفه ونهايتها جميله تسلمى يا دينا قصصك كلها اكتر من رائعه

    ردحذف
  104. والله أجمل من كده انا مقرتش أبداااااااااااااااااااااااااااااا

    ردحذف
  105. جمببببببببببببببببببله جدا
    انا قريت القصه كلها مره واحده :)
    بس جميله اوي بجد

    ردحذف
  106. روووووووووعه .. خطيرة يا دينا جميله اوووى و ده المعتاد بالنسبه ليكى طبعا يا قمر

    ردحذف
  107. انا حطيت الكومنت بتاعى بعد ما قرأتها كلها
    انتى مبدعة وراااائعة والقصة دى هااايلة
    وبجد تسلمى تسلمى مليوون مرة ...

    ردحذف
  108. انا اتعلقت بكل قصصك يا دينا وعشقتها
    خصوصا اقوى حب وتحت سقف واحد و طبعا كان حلم
    اناعيطت فى كل القصص دى
    بجد بجد بجد انتى مبدعة وهايلة

    ردحذف
  109. تسلم ايديكي يا دينا .... تحفة بجد انا عيطت من كتر ما اثرت فيا انا مش عرفة اقولك ولا اعبرلك قد ايه كل قصة بتكتبيها بتأثر ازاي معايا ... بجد ابداعك ملهوش حدود لما ببدأ فقصة من اي حاجة بتكتبيها مش بعرف اقوم غير لما بخلصها ... كم الرومنسية و التفاصيل و الشخصيات بيحسسوني اني جوة القصة و عيشة فالاحداث بتعتها و بزعل جداً لما القصة ال ببقي بقراها بتخلص ...... ربنا يوفقك فحياتك و تفضلي تبدعي كدة و تمتعينا بفنك :) :)
    انا من اشد معجبينك
    لورا ايهاب

    ردحذف
  110. نسلـــــــــــــــم ايــدك بجد يا أستـــاذة دينـا كل روايــاتك احلــــي من بعـــض .. تســــلم ايـد حضرتــــك :)

    ميس

    ردحذف
  111. تحفففففففففففه
    بجد اكتر من رأأأأئعه

    ردحذف
  112. احلــــــــــــــــى قصة قراتها بجد تســــــــــــــلم ايدك :)

    ردحذف
  113. روعة انا اول مرة اشوف قصة رومانسية بالجمال ده ربنا يوفقك وان شاء الله اقرا كل اعمالك

    ردحذف
  114. روعه يا دينا بجد

    ردحذف
  115. ربنا يكرمك يا دينا مش عارفة اقول لك ايه شكرا شكرا جدا انا قريت كل روايات لحد الرواية دي كل يوم بقرا رواية شكرا جدا


    مهت

    ردحذف
  116. حلووه جدا نزلت دموعى من غير مااحس والله

    ردحذف
  117. الله عليكى يا دينا قصه روووووووووووووووووووووعه لو كانت النهايه غير كدا كنت هزعل اوووووووووووووووووووووووووى امل ابو الجود

    ردحذف
  118. برافو يا دينا قصة روعة واحداث تحفة بجد عمرى ما قرات روايات ولا قصص حببتينى فى قراءة القصص شكرا ليكى ربنا يوفقك دايما

    ردحذف
  119. حلوه قوى بجد رائعه انتى بجد كاتبه رائعه

    ردحذف
  120. تحففففففففففففففففففففففه بجد اتمنيت اكون نغم اوعدناااااااااااااا يارب هههههههههه

    ردحذف
  121. لولولولولولوووولى

    ردحذف
  122. بجد تحفه بس هي القصة دي حقيقي ولا خيال بس روووووووعه
    نورهان

    ردحذف
  123. بجد أنأ مش لقيه كﻻم أوصفلك أحسأسي وأنأ بقرأ قصتك بجد قمه ألروعه وألرومأنسيه حأجه فوق ألوصف وألخيأل تسلم أيدك يأقمر♥♥♥♥♥
    حور

    ردحذف
  124. تحفه رائعه مبدعه احلي قصه عيطت وضحكت وكل حاجه قلبي وجعني

    ردحذف
  125. تجنننننننننننننننننننن اوى اوى مع انى قريت قصص كتير اوى حلوه لكتاب تانين بس دايما يادينا قصصك يتبقى مختلفه وليها طعم تانى خالص ومش ببقى عايزاها تخلص ربنا يوفقك دايما يارب ف كل اعمالك ♥ ♥ ♥

    ردحذف
  126. يالهوووووووووووووووى ع الجمال مش معقول كدا
    جميله جميله جمييييييييييييييييييييييييييييله
    بس انا تعبت عياااااااط بصراحه
    تسلم ايدك يا دينااااا رائععععععععععععه انتى رائعه
    ولاء

    ردحذف
  127. لا كده تمام اوووى

    ردحذف
  128. انا عشقت اسمي من بعد الروايه دي بجد انتي فنانة

    ردحذف
  129. حلقة حلوة اوي

    ردحذف
  130. قصة تحففففففففففففففففففففففففففة بجد جميلة اوي وكويس انهم رجعو لبعض كنت زعلانة عليهم جدا تسلم ايدك يا دودو علي كل الحلقات الحلوة دي بجد برافو علييييييييييييييييييييييكي

    ردحذف
  131. حلوة قووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووى

    ردحذف
  132. تححححححححححححححححححححححفة جميلة جدا القصة مش ارتحت الا لما كملتها ابداع تسلم ايديكي

    ردحذف
  133. بجد بجد روووووووووووووووووووووووعه اوى يادينا ربنا يوفقك

    ردحذف
  134. النهاية السعيدة
    حلوة جدا
    بس طلب يا ريييييييت تكتبي قصة عن الزواج الناجح
    عاوزة استفاد قبل ما ادخل القفص برجلي و يتجرب فيا

    ردحذف
  135. بجد روووووووووووعه وانتى كاتبه رائعه جدا انك تاثرى فى اى حد يقراها كده
    انا خلاص بقيت مدمنه لقصصك كل يوم هقرأ قصه ويارب كل يوم تبقى ف توفيق من ربنا ودايما كتاباتك روعه

    ردحذف
  136. حلووووووووووه اوووووووووووووي :)

    ردحذف
  137. تحفه بجد ... انا موش قادره امسك دموعي من بدايتها

    ردحذف
  138. والله احلى قصة حب قراتها فى حياتى شكراااايا دينا

    ردحذف
  139. احلى قصه قراتها فى حياتى يا دندون

    ردحذف
  140. قصه جامده موووووت

    ردحذف
  141. بصراحه الواحد مقدرش يمسك دمعته وهو بيقرأ

    ردحذف
  142. قصه اكثر من رائعه

    ردحذف
  143. جميلة بجد .................تسلمي .

    ردحذف
  144. aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh msh ha2dar asta7ml kl dh 7ram ana afsy a3ash 7aga zy dy

    ردحذف
  145. قصة رائعة جدا بتعبر عن معنى الحب الحقيقي الصادق والله نفسي اعيش قصة حب زيها حتى لو كان فيها شوية الم وتعب بس المهم هو النهاية يلي كانت احلى نهاية ممكن تكون بين اثنين انوا ربنا يجمعهم مع بعض في الحلال ارجوكم ادعوا ربنا يجمعني بيلي ببالي اصلوا مبيحبنيش فلو يفقد الذاكرة احسن يمكن حيحس بيا ياااااااااااااااااااااااااااارب قولوا امين

    ردحذف
  146. Hwa fe kda Bgad ana 3omry ma 3ayat w ana ba2ra qesaa . gamila gedan w ya rab testamry kda mn nga7 l naga7 3a4an kol l bytab3oki .d awel Mara 2a2ralek bs aked m4 a5er Mara ^^

    ردحذف
  147. جميله جدا جدا جدا والنهايه تحفة بجد

    ردحذف
  148. بجد تحفة



    aya mohamed Helmy

    ردحذف
  149. فعلا كان حلم بس جميل اووى

    ردحذف
  150. بجد القصة تحفة تسلم ايديك شدينى جدا لدرجة انا سهرت لحد مخلصتها ربنا يرزقنا الحب الحلال يارب

    ردحذف
  151. bgd tganen .. Rw3aaaaaaaa <3

    ردحذف
  152. فعلا قصه جميله جدا واكتر من روعه وكتابتك حلوة اووووووووي يادينا بجد ونهايه جميله اووووووووي وسعيده وردود افعالهم كانت حلوة اوي وخصوصا ماجد انه محبش يهدم حياتها بس جت بالتدريج وكويس انه صارحها بالحقيقه وهي سامحته احلى قصه حب فعلا ♥♥♥

    ردحذف
  153. جميلة اوي اويييييييييي بس انا كل لما بعيش الحظة الحلوه في النهاية بتخلصيها بسرعة اوي بس بجد تحففففففففففة اوى

    ردحذف
  154. اجمل نهايه في الدنيا تسلم ايديكي يا دينا

    ردحذف
  155. بجد تحفة هية تسلمى ايدك

    ردحذف
  156. واااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااو بجد روووووووووووووووووووووووووووووووووووعة تسلم اديكى

    ردحذف
  157. رائعه بجد بس حاسس ان النهاية متفصلة

    ربنا يوفقك والي المزيد من التقدم
    عادل شلبي

    ردحذف
  158. تحفة يا دينا جميلة جدا

    ردحذف
  159. تحفه يا دينا
    .
    .
    .
    .
    .
    مريم

    ردحذف
    الردود
    1. انا مقرتهاش ساعت لما نزلتيها بس قرتها كلها في وقت واحد تحفه جدا

      حذف
  160. بجد تحفة يا دينا
    وانا معجبة بالقصة جدا
    والحمدلله ان نهايتها حلوة

    ردحذف
  161. القصه جميله جدا واسلوبك بسيط وشيقة
    استمري يا دينا مستنيين القصص الجديده
    ربنا يوفقك :)

    ردحذف
  162. القصه جميله جدا واسلوبك بسيط وشيقة
    استمري يا دينا مستنيين القصص الجديده
    ربنا يوفقك :)

    ردحذف
  163. القصه جميله جدا واسلوبك بسيط وشيقة
    استمري يا دينا مستنيين القصص الجديده
    ربنا يوفقك :)

    ردحذف
  164. دينا انا معجبه جدا بطريقه كتابتك و بحب كل قصصك و انا مخلصاهم كلهم انا اسمي نانسي و عندي 13 سنه و بحبك انا واختي جدا جدا جدا جدا جدا جدا

    ردحذف
  165. بجد القصه جميله اوي بجد وكانت بتوجعني وتفرحني وبعيش معاها كل لحظه بس والله بجد القصه جميله فعلآ وجميله جدآ ومش عارفه اشكرك ازاي ع القصه دي انا حبتها اوي وانتي كاتبه عظيمه فعلآ وبشكرك بجد من كل قلبي ع القصه دي ماهما اقول مش هقدر اوصف شعوري وفرحتي وحبي للقصه عيشتني لحظات جميله بجد❤

    ردحذف
  166. ااااه يا قلبي هيغمي عليا من الفرحة لولولولولويييييي جميلة اوي اوي اوي

    ردحذف
  167. تحفة جدا تسلم ايدك

    ردحذف
  168. لاول مرة اقرأ قصة واعيط العياط دا كله جميلة جداااااا تسلم ايدك ما يحس بالحب الا اللي بيعيشه

    ردحذف
  169. بجد روعه انا مش عارف اقولك ايه بس ممكن علشان كنت شايف نفسي مااااااجد بس ربنا وفقه او ممكن علشان قصه انما الحقيقه حاجه تااااااني بس بجد روعه ربنا يسعدك ويريح بالك ويفرح قلبك

    ردحذف

قول رأيك بلاش تقرا وتقفل من سكات...ارائكم تهمنى